Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Politik
EFTERSYN - Kommer Venstre til magten efter et folketingsvalg, vil partiet arbejde for, at et eftersyn af fremdriftsreformen sker »som noget af det første«, melder ordfører Esben Lunde Larsen, mens han kritiserer ministerens uvilje mod at evaluere reformen med det samme.
Venstres ordfører for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Esben Lunde Larsen, retter en skarp kritik mod uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) på baggrund af sagen om Ditte Staffeldt, der på grund af de nye regler om tvangsmerit bliver biolog med speciale i teatervidenskab.
Kommer Venstre til magten efter et folketingsvalg, vil partiet arbejde for, at studiefremdriftsreformen »som noget af det første« får et serviceeftersyn.
Det skriver Esben Lunde Larsen i en pressemeddelelse, hvori han opfordrer Sofie Carsten Nielsen til at indlede et sådan serviceeftersyn »straks«.
»Det virker næsten som en hån, når uddannelsesministeren i forbindelse med Ditte Staffeldt-sagen, som Universitetsavisen har afdækket, opfordrer universiteterne til at være mere kreative, samtidigt med at hun nægter at belyse reformens uhensigtsmæssigheder,« siger Esben Lunde Larsen og fortsætter:
»Ministeren løber fra ansvaret, når hun på én og samme tid siger, at universiteterne skal være mere fleksible og kreative og samtidigt er klar til at udskrive en millionbøde til universiteterne, hvis de tillader, at de studerende kan læse længere end på normeret tid. Hermed tager hun ikke alene universiteterne som gidsler, men også de mange studerende, der risikerer for eksempel at få forringet deres muligheder for at kombinere deres studie med erhvervserfaring.«
På baggrund af sagen om Ditte Staffeldt lægger Esben Lunde Larsen op til, at man bør se på, om tvangsmerit bør udgå af lovkomplekset.
Af pressemeddelelsen fremgår desuden, at »Venstre er stærkt utilfredse med, at der konstant dukker nye problemer op, som ministeren tilsyneladende slet ikke har tænkt på«.
»Vi løber ikke fra reformen, men vi er altså heller ikke argumentresistente. Når en reform viser sig at være skadelig for uddannelseskvalitet og de studerendes muligheder for under studiet at opnå erhvervserfaring, må vi naturligvis se på det igen,« siger Esben Lunde Larsen.
lene.munk-petersen@adm.ku.dk