Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Viceinstitutleder: Genkender ikke mobbekultur på Engerom

Debatsvar — De fleste studerende oplever et trygt og engagerende undervisningsmiljø på Engerom – stik imod, hvad en enkelt debattør beskriver. Åben dialog om miljøet er vigtig, men den skal ikke bygge på enkeltsager.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

I et debatindlæg i Uniavisen beskriver cand.mag. i engelsk Andreas Bromand sine personlige oplevelser med undervisning og vejledning på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk (Engerom).

LÆS OGSÅ: DEBAT: Undervisere mobber studerende og bagtaler hinanden

Vi kan ikke kommentere på konkrete forløb eller eventuelle klagesager. Men de beskrivelser, han giver, stemmer ikke overens med mit generelle billede af undervisningsmiljøet på instituttet.

Intet tyder på generelt problem

Som på resten af Københavns Universitet arbejder Engerom løbende med at sikre høj kvalitet i undervisningen og et godt samarbejde mellem studerende og undervisere.

De fleste studerende oplever et trygt og engagerende undervisnings-miljø

Der er intet i hverken undervisningsevalueringer eller studiemiljøundersøgelser, der peger på, at mobning eller krænkende adfærd er et generelt problem. Tværtimod viser de, at de fleste studerende oplever et trygt og engagerende undervisningsmiljø.

Som på alle institutter opstår der indimellem udfordringer i samarbejdet omkring undervisning og vejledning. Dette håndteres i første omgang i studienævnet, og der følges op i dialog med de relevante undervisere og ledere. Alle henvendelser bliver taget alvorligt, og Engerom følger de gældende retningslinjer for klagebehandling på Københavns Universitet.

Dialog bør bygge på helhed og fakta

I 2023 udarbejdede studerende og ansatte i fællesskab et forståelsespapir om det gode undervisningsmiljø, som bruges ved semesterstart til forventningsafstemning.

En åben dialog om undervisningsmiljøet er både vigtig og velkommen. Men vi opfordrer til, at den bygger på helhed og fakta frem for enkeltsager.

LÆS OGSÅ: Vær i det mindste konkret i din Humaniora-kritik, Andreas Bromand

Seneste