Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Uddannelse
Priser — Som underviser i erstatnings- og aftaleret gør juraprofessor Andreas Bloch Ehlers vanskelige juridiske problemstillinger relevante og inddrager de studerende. Det er han så god til, at han har fået prisen som Årets Underviser på KU.
Hvis du som bilist kører en cyklist ned, så vedkommende slår fortænderne ud, bliver du normalt pålagt at betale erstatning for tandlægeregningen.
Men hvad nu, hvis den skadelidte kørte direkte ud foran dig – har du så stadig erstatningspligt?
Det er spørgsmål som disse, der er i fokus i faget »Erstatning og kontrakt« på Jura. Og professor
Det er de studerende, der selv indstiller deres undervisere til prisen. I begrundelsen lyder det blandt andet, at Andreas Bloch Ehlers får prisen for »sin interaktive og livlige undervisning og for at skabe et helt unikt læringsmiljø.«
Det er en store ære. Det er en virkelig sej pris at få
Andreas Bloch Ehlers, juraprofessor og Årets Underviser
»Det er en store ære. Det er en virkelig sej pris at få. Og det er ikke så ofte, man bliver hædret for sin undervisning. Som underviser er man på i to timer ad gangen og forsøger at gøre det så godt som muligt,« siger Andreas Bloch Ehlers, der har været ansat på KU siden 2007 og forsvarede sin doktorafhandling sidste år.
Formålet med hans undervisning er at gøre selv komplekst juridisk stof konkret for de studerende.
»Al jura bygger på en form for etik og tanker om, hvor vi gerne vil hen med vores samfund. Min ambition er altid at gøre stoffet relevant og forklare, hvorfor mit juridiske felt er vigtigt. Det handler både om de relevante abstrakte ideer og om at få stoffet ned på jorden. Jeg starter altid med at forklare de overordnede regler og juridiske principper og bagefter går vi ned i detaljen med eksempler. Jeg inddrager altid cases og eksempler på retspraksis, der ikke er med i bøgerne.«
Begejstring er virkelig vigtig. Hvis ikke man selv synes, emnet er spændende, så gør andre det nok heller ikke
For Andreas Bloch Ehlers betyder det noget, om de studerende er med i undervisningen – og at de er ordentligt klædt på til eksamen.
»Det betyder meget for mig, at de klarer sig godt. Og jeg prøver at gøre det klart, hvilke hensyn der er på spil. Jeg gør meget ud af juridisk metode – det vil sige hvordan man opstiller juridiske argumenter. Jeg bruger i høj grad også figurer, når jeg skal forklare komplicerede problemstillinger eller fx hvem det er, der sagsøger hvem,« siger han.
Andreas Bloch Ehlers underviser både på små og store hold på Det Juridiske Fakultet. Men der er en ting, der gælder, uanset om man står ved tavlen foran 28 studerende eller i et auditorium med 140.
»Begejstring er virkelig vigtig. Hvis ikke man selv synes, det er spændende, så gør andre det nok heller ikke. Jeg starter faktisk hver undervisning med en problemformulering og en plan, hvor jeg gennemgår, hvad vi skal nå. Jeg har altid cases med i undervisningen og samler meget op undervejs. Ellers taber man nogen,« forklarer Andreas Bloch Ehlers.
Han mener, at underviserne har et ansvar for at inddrage de studerende i undervisningen.
»Jeg synes, det er en myte, at man ikke kan fastholde folks koncentration i mere end 15 minutter. Hvis man ikke kan det, så er det fordi, man ikke gør det godt nok som underviser. Hvis man først forklarer de studerende, hvorfor en bestemt regel eller retsprincip er gældende, så er det meget lettere at formidle.«