Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Brug kun onlineundervisning sparsomt efter corona, rektorer

Universiteternes begejstring for onlineundervisning risikerer at ødelægge fremtidens undervisning, skriver studerende fra de naturvidenskabelige og tekniske videnskaber.

Det bekymrer mig at læse, at samtlige landets otte universiteter ifølge Danmarks Radio planlægger at fortsætte med onlineundervisning i større eller mindre grad.

Vi vil være en del af et miljø og træde ind i en tradition. Kun sådan kan vi danne det faglige og sociale fællesskab, som kendetegner en sund, lærerig og værdig uddannelse. Fjerner eller reducerer man det fysiske miljø på landets universiteter, fjerner man også dannelse fra uddannelse.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Det kan måske undre, at mange studerende ikke bryder sig om onlineundervisning, når alt peger på, at teknologiske løsninger vil sikre os øget frihed.

Alt kan klares hjemme fra skrivebordet med en kop kamillete i hånden og en halvspist morgenbolle. Ingen grund til at hoppe på cyklen en kold forårsmorgen i styrtende regn. Tilmed bliver forelæsningen optaget, så det er muligt at se den igen.

Virkeligheden er desværre en helt anden.

I oktober kunne man i Uniavisen læse en coronadagbog fra to undervisere på Datalogisk Institut på Københavns Universitet. Med gaffatape og lightere måtte de klistre og brænde sig igennem utallige afbrydelser – når internettet vel at mærke virkede. Det var bestemt ikke en succes, hverken for studerende eller undervisere.

Den digitale undervisning er et udmærket alternativ i særlige situationer og for særlige studerende, men rektorerne må erkende, at den digitale undervisning bør være et tilvalg og højst et minimalt brugt onde ved almindelig undervisning.

LÆS OGSÅ: To forelæseres gyserdagbog fra en måned med digital undervisning

At onlineundervisning er ringe, understøttes af Danske Studerendes Fællesråd, der oplyser at fire ud af fem studerende anser kvaliteten af onlineundervisning for at være dårligere end den fysiske. Desuden viser en undersøgelse blandt studiemedlemmerne i IDA (Ingeniørforeningen), at isolation og fjernundervisning trækker dybe mentale spor hos studerende, hvor op mod hver anden har oplevet øget grad af ensomhed og stress under coronanedlukningen.

Når universiteterne i samlet flok nu insisterer på at fortsætte med onlineundervisningen, når coronakrisen er drevet over, er det et farligt spor.

Jeg vil gerne udtrykke den største frygt for ensidig onlineundervisning, og jeg håber, at rektorerne logger af, genetablerer jordforbindelsen og får øjnene op for teknologiens mangler, før de sender deres universiteter på en digitaliseringsmission som er dømt til at fejle.

Nej, kære rektorer, lad os i stedet stå værn om det uddannelsesprojekt, vi ved, at I også brænder for. Lad os tro på mødet, på dialogen, fremfor monologen.

Fremtidens ingeniører, cand.scient’er og it-professionelle skal ikke udklækkes gennem fjernundervisning af tvivlsom karakter. Vi skal færdes i et alsidigt studiemiljø, hvor teknologien understøtter den studerende, så vi kan få et rigt studieliv med social omgang og faglig sparring.

Seneste