Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

To forelæseres gyserdagbog fra en måned med digital undervisning

Streaming — Et hold på 250 nye datalogistuderende skal undervises - halvdelen i auditoriet, halvdelen over Zoom. Myriader af tekniske benspænd kræver gaffatape, tålmodige studerende, en lighter - og en dagbog, som underviserne kan rase ud i.

Første forelæsning på førsteårskurset Diskret Matematik og Algoritmer (DMA) med cirka 250 helt nye studerende skal gå i luften mandag 31. august kl. 9.00.

Liveundervisning handler om nærværet og interaktionen mellem underviseren og de studerende. Hvis fokus ikke er på dialogen og de muligheder samværet giver, kan man lige så godt i ro og mag levere offline videoundervisning.

DEBAT

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Ligesom en nærværende middag med kæresten kræver, at man lægger sin mobiltelefon væk, må udstyret ikke stjæle fokus fra underviseren under en forelæsning.

I det følgende beskriver vi i dagbogsform vores fælles og individuelle oplevelser af, hvordan indførslen af streamingudstyr i auditorierne på HCØ netop har sat dette hårdt på prøve.

LÆS OGSÅ: Fjernundervisning er ikke rigtig undervisning

Juni og juli: Vi deltager i flere møder, hvor vi får at vide, at der kommer udstyr til at streame forelæsninger i nogle auditorier – men ingen ved, hvilket udstyr vi ender med at have, og hvor det bliver installeret.

Fredag 21. august: Vi får en mail om at der bliver afholdt fremvisninger af streamingudstyret, så vi snart kan få at se, hvad der er blevet installeret og lære, hvordan vi skal bruge det i undervisningen.

Ledningerne til controlleren har fået en gang gaffatape. Vi håber, at det holder.

Onsdag 26. august: Vi får at vide, at vi har fået HCØ Aud. 1 til forelæsninger i kurset DMA, og her er der installeret streamingudstyr, så halvdelen af de studerende kan følge med hjemmefra.

Fredag 28. august: Tre dage til første forelæsning. Vi deltager i en fremvisning af udstyr, men det er uvist, om udstyret er det samme i Aud. 1. Demonstrationen er tilsyneladende primært tiltænkt teknikerne, der skal yde support til underviserne. Vi undervisere bliver delt ind i grupper på fire, der hver får cirka tre minutter til at prøve udstyret.

Lørdag-søndag 29.-30. august: Telefonopkald om at 1) streamingudstyret ikke kommer til at virke til mandag, 2) der er blevet installeret anderledes udstyr end planlagt, 3) der er lavet en tredje opsætning. Meldingerne flyver ind mindre end 12 timer før undervisningsstart. Kort sagt: Vi ved ikke, hvad der kommer til at ske, når vi går i luften i morgen.

Mandag 31. august: Første forelæsning. Vi mødes med tre teknikere i god tid og kæmper. Kl. 8:55 stopper Stephen teknikerne for at få en status om, hvad der virker, så han kan planlægge sin undervisning de sidste fem minutter. Bortset fra, at der ikke kan tegnes på powerpoint uden at skærmen (1) stopper med at vise, hvad de studerende ser derhjemme, virker det tekniske. Nå, ja, altså bortset fra at kameraet kun virker til den ene tavle, men hvis man står foran den, så hyler højtaleren, og det er ikke muligt at skrue ned for lyden.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

Tirsdag 1. september: Mange problemer. En løs forbindelse betyder, at udstyret ikke virker. Teknikerne finder den løse forbindelse og ordner den. Men de kender ikke Powerpoint og Zoom særlig godt og er ikke til hjælp her. Skærmen (1) viser videosignalet til Zoom, og man skal løbende mixe på controlleren (2) mellem kamera og Powerpoint, så de online studerende ser det rigtige. Derfor er det essentielt, at man kan se på skærmen, hvad de studerende ser. Teknikerne roder ved udstyret, så skærmen ikke viser, hvad de studerende ser. De påstår, at det er umuligt at vise, hvad de studerende ser, selv om den indstilling virkede dagen før. Jeg sender teknikerne ud kort før undervisningsstart og fikser selv skærmen. Undervisningen starter noget forsinket.

Intet net. Kamera virker ikke. Skærmen ej heller

Mandag 7. september: Internet falder ud. Kameraet virker ikke. Skærmen (1) heller ikke. Diverse adaptere er forsvundet (havde selv med). Ingen tavlesvamp. Der er ikke blevet installeret flere kameravinkler til de forskellige tavler som annonceret. Den ene mikrofon virker ikke, selv om der er batteri nok. Teknikerne genstarter udstyret, og kameraet virker igen. Genstarten kræver en speciel teknik, hvor man skal tage stik ud og holde knapper inde. Teknikerne mener ikke, at der vil blive installeret flere kameravinkler til tavlerne, selv om det var annonceret.

I pausen kommer en anden tekniker og prøver at reparere controlleren med en skruetrækker og ilden fra en lighter(!)
*

Tirsdag 8. september: Kameravinklerne hedder det samme, som de plejer på controlleren. Men undervejs i undervisningen finder jeg ud af, at de blevet ændret siden i går. Det betyder bl.a. at de studerende ikke kan se mine powerpoints. Zoom/internettet går ned tre gange i løbet undervisningen. Når man går ud af Zoom for at fikse de tekniske problemer, kan det være umuligt at komme tilbage igen. Jeg må derfor genstarte min computer tre gange. Når man starter Zoom op, skal man gøre følgende: fjerne ventesal, lukke alle ind der allerede er i ventesal, forbyde folk at unmute, unmute alle, sikre, at man ikke selv er unmuted, vælge det rigtige kamera- og mikrofoninput, dele skærmen med sine powerpoints og så videre. Det tager adskillige minutter hver gang.

Onsdag 9. september: Forelæsning i et andet kursus i HCØ Aud. 2. De online studerende klager over, at der er rigtig meget støj på lyden. Støjen er lige så høj som min stemme, skriver de i chatten på Zoom. Jeg får at vide, at der havde været samme problem ugen før, og at teknikerne havde lovet at det ville blive fikset hurtigt. Teknikerne makker med nogle ledninger til en boks og lægger mit laptopcover under boksen for at isolere den fra nogle andre apparater, og så bliver støjen mindre, men den er der stadig. Jeg rapporterer efterfølgende problemet, og får tidligt næste morgen at vide, at teknikerne har været forbi auditoriet og ikke har kunnet identificere nogen problemer med støj. Problemerne fortsætter imidlertid i de efterfølgende uger, og jeg får ikke længere svar på mine henvendelser.

LÆS OGSÅ: Tre ud af fire studerende dumper forårets fjernundervisning

Nu virker det, nu virker det ikke

Fredag 11. september: Jeg mødes meget tidligt med tredje uges forelæser i DMA, for at hun kan få en introduktion til udstyret, som hun skal bruge den kommende mandag morgen for første gang. Udstyret virker ikke. Skærmen viser sort. Teknikerne hiver bokse ud under katederet og indstiller forskellige kontakter og genstarter apparater. Det kommer til at virke.

Mandag-fredag 14.-18. september: Ingen tekniske problemer. Forelæsningerne går som planlagt. Herligt.

Mandag 21. september: Vi har presset på gentagne gange for at få installeret flere kameravinkler, så man kan bruge alle tavlerne, og nu er de her sørme. Dejligt. Det er næsten som at holde tavleundervisning i de gode gamle dage før corona.

Tirsdag 22. september: Ingenting virker. Der mangler et kabel, så signalet fra kameraet kan ikke komme ind i computeren. Teknikerne skaffer et, men det tager tid, for de stjæler det fra et andet auditorium, hvor der ikke forelæses. Kameraet er frosset. Teknikerne genstarter det ved at rode med mange bokse og knapper under katederet. Der er faldet nogle ledninger ud af controlleren, så den ikke kan styre kameraet. En flink tekniker bliver under hele dobbeltforelæsningen og er kameramand ved at styre kameraet med en fjernbetjening, som jeg ikke tidligere har set. Fordi controlleren ikke virker, kan jeg heller ikke vise slides på den måde, jeg normalt ville have gjort, men må i stedet dele min skærm i Zoom. Det giver mange problemer. De onlinestuderende kan ikke se, hvad jeg peger på med curseren, og jeg må genstarte Zoom. Det hele tager tid. I pausen kommer en anden tekniker og prøver at reparere controlleren med en skruetrækker og ilden fra en lighter(!). Så virker den i et par sekunder, men forbindelsen ryger igen.

Fredag 25. september: Det hele virker igen. Ledningerne til controlleren har fået en gang gaffatape. Vi håber, at det holder.

Onsdag 30. september: Forelæsning i HCØ Aud. 4 i et andet kursus. Kameraet kan ikke styres. Det skifter af sig selv mellem at pege på to forskellige tavler med et par minutters mellemrum. Det er derfor umuligt at bruge tavlerne.

Sikke et show

Først og fremmest skal det understreges at vi er meget begejstrede over at der bliver installeret udstyr, som gør det muligt at streame forelæsninger online.

Det svarer til, at man tager en teaterskuespiller, der både skal optræde foran publikum og sende live og så i øvrigt sender kamera-, lysmand og instruktør hjem.

Men den nuværende løsning er uholdbar. Det svarer til, at man tager en teaterskuespiller, der både skal optræde foran publikum og sende live og så i øvrigt sender kamera-, lysmand og instruktør hjem.

Skuespilleren bliver så udstyret med en masse dimser, så han selv kan styre lys, kameraer mm., mens han spiller. Dertil kommer, at udstyret er særdeles ustabilt (hvis det overhovedet er der), så skuespilleren undervejs skal debugge diverse fejl og finde på nødløsninger. Han har aldrig haft mulighed for at øve med udstyret, som han først får endelig oplysning om to minutter før showtime.

Det hele foregår som sagt i et livestudie, så det ikke alene er tv-seere, der følger med hjemmefra, men også et fremmødt publikum.

For de fremmødte skal han i øvrigt sikre, at alle coronaregler bliver efterlevet – herunder at rengøringen er i orden, da rengøringspersonalet ligeledes er hjemsendt.

Vi har talt med en didaktiker med ansvar for opsætning af streamingudstyr på et andet universitet. Han siger, at en underviser højst skal betjene sin powerpointclicker og trykke tænd/sluk for det øvrige udstyr – alt andet er umuligt.

Det ser desværre ud til at udstyret på SCIENCE er en overambitiøs teknisk løsning, der for altid vil være problematisk.

LÆS OGSÅ: Han fik en weekend til at stable et fjernundervisningsprogram på benene til 600 studerende

Seneste