Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Videnskab
Økonomi — Al begyndelse er svær. Sådan kan det også være, når man forsøger sig med crowdfunding. Her får du 10 gode råd, der kan sørge for, at lige netop dit projekt får luft unger vingerne.
Flere og flere studerende opdager at crowdfunding – et alternativ til traditionel fundraising – kan eliminere en række af de ulemper, der normalt er forbundet med at søge stipendier eller fonde.
Crowdfunding kan oversættes til netværksfinansiering, og er et alternativ eller supplement til den mere traditionelle fundraising. Man rejser penge til projekter og gode idéer, gennem en online platform.
Det starter med familie, venner eller netværk, men alle interesserede kan hjælpe projektet på vej ved at donere små eller større beløb efter eget valg.
Ud fra devisen ‘mange bække små, gør den store å’, forsøger man så at indsamle det beløb man skal bruge.
Crowdfunding er en langt hurtigere mulighed, hvor du selv kan tage teten og involvere venner, familie og andre interessenter i at samle penge ind til dit projekt. Det er lettilgængeligt og du kan, om ikke andet, fordrive tiden med et crowdfundingforsøg, mens du venter på svar på dine stipendieansøgninger
Her er 10 generelle råd, som kan være med til at få dit projekt godt fra start. Der findes et hav af gode råd, men det er ikke sikkert, at alle råd virker lige godt til alle slags research.
Hvis andre skal støtte dit projekt og hjælpe med at sprede budskabet, er det vigtigt, at de tænder på idéen. Andre skal kunne forstå, hvorfor det er vigtigt, og hvorfor du har brug for deres penge til at få gjort noget ved det.
Det er vigtigt, at du og dit projekt fremstår troværdigt. Hvis andre skal støtte projektet, skal det være let for dem at forstå, hvad det går ud på, og hvordan man kan hjælpe dig videre. Projektbeskrivelsen skal være så overbevisende, at man får lyst til at støtte projektet uden at kende dig. Beskriv, hvorfor du er særligt kvalificeret til at gennemføre projektet
Vis helt konkret, hvad det er du søger støtte til, og hvad pengene skal bruges til. Du kan lave et budgetudkast, så alle kan se, præcis hvad pengene går til. Hvis du søger penge til helt håndgribelige
Det er vigtigt at gøre belønningerne ved at støtte projektet så appellerende som muligt. Det er en mulighed for at tilbyde noget, som kun du kan
Crowdfunding kan virke fremmed for mange danskere, men hvis du forklarer crowdfunding som en slags forudbestilling i stedet for en donation, så kan de fleste bedre forholde sig til det.
Der findes en lang række platforme som specifikt er lavet til videnskabelig research. Blandt disse er nogle af de mest populære:
Du kan læse mere om de fem platforme her
Få dine venner og familie (og eventuelle fans) til at støtte projektet helt fra start, så der allerede er gang i indsamlingen, når dem, du ikke kender, besøger siden for første gang.
Det er ikke nok at oprette en crowdfunding-kampagne og tro, at folk selv finder frem til den. Det er et stort arbejde at vise, at kampagnen stadig kører. Brug et nyhedsbrev, sociale medier, presseomtale eller arrangementer til at fortælle om status på kampagnen. Sørg for løbende at komme med
Selv de, der rigtig gerne vil støtte, skal mindes om det igen og igen, før de får det gjort. Det kan føles grænseoverskridende og som spam, men der skal meget til, før folk får pengepungen op af lommen.
I sidste ende handler crowdfunding om relationer. Du får en relation til alle dem, der har støttet dit projekt og vist dig tillid. Du skal ikke spamme dem, men sørg for at fortælle dem, hvordan projektet udvikler sig, og at takke dem for støtten.
Man kan lære rigtig meget om sit projekt ved at se, hvad andre fremhæver, når de skal anbefale andre at støtte projektet. Samtidig er der gode chancer for, at dem, der ikke kan støtte med penge, i stedet støtter med hjælp og knowhow.
William Cotton og Pierre-Ami Maudouw indsamlede 18.000 kr. til deres specialeresearch. Hvis du vil læse om hvordan de fik success med crowdfunding, kan du læse om dem her.