Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Klumme — Rektoratet takker alle studerende og medarbejdere for deres indsats i en svær tid, hvor al aktivitet skulle online i en ruf.
Henrik er professor i smitsomme sygdomme, og Bente er uddannet læge. Men at styre universitetet igennem denne krise er noget andet end at bekæmpe epidemier og behandle patienter. Hele Københavns Universitet er blevet sat på en opgave, som vi ikke har nogen instruktionsbog til at håndtere.
Da vi hverken har vacciner til at forebygge COVID-19 sygdom eller medicin til at behandle patienterne, er den eneste effektive håndtering af pandemien, de hundrede år gamle kneb – hygiejne og isolation. Opgaven er at undgå, at vi smitter hinanden, så pandemien kan blive bremset i et omfang, der betyder, at hospitalerne kan følge med.
Debat
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
I en pandemi med et helt nyt smitstof er der ingen, som helt præcist kan forudse, hvad der vil ske, eller vide hvad der er det rette at gøre. Derfor ser vi også verdens lande vælge forskellige strategier til at håndtere COVID-19. I alle lande lytter beslutningstagerne til eksperter fra blandt andet universiteterne. Det er politikerne, der skal træffe beslutningerne om, hvad der skal gøres. Eksperter rådgiver – politikere beslutter.
I Danmark har politikerne besluttet, at alle uddannelsesinstitutioner – med kort varsel – skal hjemsende deres medarbejdere og studerende og forsøge at fortsætte deres uddannelses- og forskningsaktiviteter online. Det er en kæmpe omstilling, og vi fik kun ét døgn til at forberede den.
På KU fik vi hurtigt nedsat krisestabe i rektoratet og på fakulteterne, og dermed har vi organisationen og den fælles platform på plads til at reagere med den præcision og hurtighed, som er påkrævet. Heldigvis var vi godt forberedt efter flere år med regelmæssige kriseøvelser.
Det er samtidig en anledning til at afprøve, hvor langt vi kan nå med onlineundervisning og e-møder.
Det er en vanskelig situation for os alle, og derfor vil vi også gerne sige en kæmpe TAK til alle KU’s fantastiske studerende og ansatte – for jeres opfindsomhed, hjælpsomhed og vedholdenhed i at omlægge KU til et online-universitet. It-folk, studieadministrative medarbejdere, undervisere og studerende på alle fakulteter knokler løs for at få det hele til at køre.
I skrivende stund har mere end 3.000 hold fået omlagt undervisningen til onlineaktiviteter. Tallene for brug af Skype og
Det er naturligvis et savn at undvære studiekammerater og kolleger omkring os. Men det er samtidig en anledning til at afprøve, hvor langt vi kan nå med onlineundervisning og e-møder. Det kommer vi til at få glæde af, når pandemien er bag os – og vi skal bygge videre på det bæredygtige universitet.
Beredskabet i Danmark, som vi alle oplever tæt på i denne tid, er dybt afhængig af universitetets langsigtede videnskabelse. Ikke kun defineret snævert som at uddanne anæstesilægen til intensivafdelingen og eksperterne på Serum Instituttet og i Sundhedsstyrelsen, der rådgiver politikerne til at tage vanskelige beslutninger på et oplyst grundlag. Men også i en bredere forstand: Ved at forske i dét, samfundet ikke vidste det en skønne dag har hårdt brug for at vide.
Tag bare Ali Salanti, Morten Agertoug Nielsen og Adam Sander Bertelsen, nogle ganske fremsynede mennesker, som forskere jo er flest. De tre forskere på Sundhedsvidenskab havde allerede en teknologi i skuffen, hvor de bruger et spike-protein fra coronavirus til at konstruere en vaccine, og nu har de også fået midler fra EU til at sætte skub i laboratoriet.
LÆS OGSÅ: Forskere fra Københavns Universitet med i kapløbet om at finde en COVID-19-vaccine
Følg myndighedernes udmeldinger og se temasiden på KUnet.