Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Flytter de os til Amager eller ud i cyberspace?

Kommentar — For Rebecca Kjar-Levin vil en flytning fra CSS til Søndre Campus ikke bare være en vemodig afsked med trylleslottet, hvor hun studerer. Det handler også om fremtidens undervisning.

Jeg fik et lille stik i maven, første gang jeg læste om den mulige udflytning af Det Samfundsvidenskabelige Fakultet fra det gamle kommunehospital (i dag kaldt CSS) til Søndre Campus på Amager (nok for evigt kaldt KUA).

Kommunehospitalet ligner lidt trolddomsskolen Hogwarts fra Harry Potter-romanerne. Der er noget mystisk og en lille smule magisk over de gamle bygninger ved Øster Farimagsgade. Gangene er labyrintiske og kontraintuitivt ført, og studiecaféerne er gemt væk i kældre og kroge af campus.

Søndre Campus ligner en lufthavn

Men nu ser det ud til, at Samfundsvidenskab rykker til KUA i 2024. For KU skal spare big time, for byggeriet af Niels Bohr Bygningen og Mærsk Tårnet er gået cirka 1.000 milliarder kroner over budget. Ledelsen har forslået besparelser på universitets bygningsdrift.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

Kommunehospitalet er gammelt, besværligt og kanondyrt at renovere. Og dermed vil 7.000 (kommende) studerende og 400 ansatte fra institutterne Psykologi (Ravenclaw), Statskundskab (Gryffindor), Sociologi og Antropologi (begge Hufflepuff) og Økonomi (Slytherin), samt husspøgelserne på Folkesundhedsvidenskab, skulle vinke farvel til en studietid i magiske omgivelser.

Hvis en bygningscentralisering kunne redde nogle forskningsstillinger og forhindre yderligere forringelse af undervisningen, er jeg sådan set klar til at underlægge mig nødvendighedens politik

Det er, som I ser, nemt at tilslutte sig grædekoret over tabet af campus på Østre Farimagsgade.

Udover at skulle flytte til 2300 S og ind i hvad der mest af alt minder om en mellemstor lufthavn, er det næsten ikke til at bære, at det kun er kedelige corporate entiteter, der har penge til at overtage 69.000 kvadratmeter midt i hovedstaden, når Københavns Universitet rykker ud. Skandinaviens nye Amazon-HQ, måske? Med andre ord: Voldemort flytter ind på Hogwarts.

KLUMME

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Hvor gør man af så mange studerende?

Jeg kunne skrive flere forurettede sider om tabet af CSS, men jeg vil ikke lade nostalgien overskygge det egentlige problem ved udflytningen, nemlig at der ikke er plads til 7.000 ekstra studerende og 400 ansatte ude på KUA.

For hovedproblemet er ikke, hvorvidt vi studerer i charmerende græsk-byzantinsk byggekunst fra 1800-tallet eller ej. Hvis en bygningscentralisering kunne redde nogle forskningsstillinger og forhindre yderligere forringelse af undervisningen, er jeg sådan set klar til at underlægge mig nødvendighedens politik og glæde mig over, at i 2024 er min egen kandidatgrad for længst tikket ind i eBoksen.

Men en fusionering kan ende med at få store konsekvenser for vores fremtidige undervisning ved Københavns Universitet. På nuværende tidspunkt læser cirka 15.000 studerende fra Jura, Teologi og Humaniora på Søndre Campus. Ved en udflytning vil antallet af KUA-studerende stige med omkring 50 procent.

Der kommer til at mangle undervisningslokaler og læsesale, og kaffekøerne vil i eksamensperioden blive virkelig lange. Og hvad gør man, når der ikke er fysisk plads?

Man rykker undervisningen ud i cyberspace.

Rektor Henrik C. Wegener og prorektor Bente Merete Stallknecht skriver om nedlukningen i en klumme i Uniavisen, at vi kan »udnytte vores bygninger mere intensivt, for eksempel ved at deles om faciliteter på tværs af fakulteter. Desuden har den fysiske nedlukning vist, at en vis brug af digitale løsninger kan være fagligt gangbar.«

LÆS OGSÅ: Husleje på himmelflugt

Fusioneringen af CSS og KUA vil altså betyde, at fremtidens jurister, humanister og samfundsvidenskabelige kommer til at få mere digital undervisning.  Hvordan påvirker det vores trivsel? Hvordan påvirker det vores faglighed?

Der er endnu ikke klare svar på, hvad digitaliseringen af universitet betyder for os studerende. Men der er ingen tvivl om, at når rektor og resten af administrationen søsætter den største centralisering af KU i nyere tid, er det ikke bare et spørgsmål om nostalgi og pæne bygninger.

Det er også et spørgsmål om fremtidens undervisning.

Seneste