Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
Voxpop — Dagens semesterstart byder på et campus uden restriktioner. En studerende, en professor og en VVS'er fortæller, hvordan de har det med at være tilbage på et åbent Søndre Campus.
Hvordan føles det, at campus nu er genåbnet uden restriktioner?
»Det er fedt, at folk er tilbage, så der sker noget. Det er jo sjovere, når man ikke går gennem tomme bygninger hele tiden. Nu kan jeg også mærke, at der faktisk er nogle folk, der bruger de ting, jeg går rundt og fikser.«
Hvordan kommer det til at påvirke dit arbejde, at folk er tilbage på campus?
»Da nedlukningen kom, var der mere roligt, og vi kunne bedre klare vedligeholdelsesopgaver. Jeg har for eksempel skiftet al indmaden på toiletterne, så de ikke oversvømmer så ofte. Men nu kommer akutopgaverne tilbage – jeg har faktisk lige fået en seddel om, at der er et stoppet toilet. Dem var der ikke så mange af under nedlukningen, men nu er folk tilbage, og så bliver toiletterne jo stoppede igen.«
Hvordan føles det, at campus nu er genåbnet uden restriktioner?
»Det er dejligt, at jeg forhåbentligt kan få et normalt semester, hvor vi er fysisk samlet, og hvor man kan regne med, at tingene ikke pludseligt lukker ned. Når jeg er herude, er det lidt lettere at spørge en medstuderende om hjælp, end når jeg sidder derhjemme og skal ringe til nogen. Det kan noget andet, når man ser folk frem for, at man bare hører deres stemmer eller læser en besked.«
Er der noget særligt, du tager med dig fra nedlukningsperioden?
»Jeg har fået mere disciplin, for man skal tvinge sig selv til at gøre sit arbejde derhjemme – også selvom man ikke skal ind til et fysisk seminar, hvor læreren pludseligt kan spørge dig om et eller andet. Generelt så giver jeg mere af mig selv, når jeg er herude frem for at være derhjemme på mit værelse.«
Hvordan føles det, at campus nu er genåbnet uden restriktioner?
»Det er så dejligt, for stemningen er meget bedre, når vi er sammen herude. Det giver en energi, entusiasme og fleksibilitet, som man ikke har på Zoom. Jeg tror, at jeg når dobbelt så meget som underviser, når jeg er til stede i et fysisk klasseværelse. På Zoom skal du tale langsomt og vente på, at folk skal mute og unmute sig selv. Hele den der hurtige respons, der er i et klasseværelse, hvor man spontant samler et eller andet op fra nogle studerende i et hjørne, det har man altså ikke på Zoom.«
Er der noget særligt, du tager med dig fra nedlukningsperioden?
»Jeg har muligvis lært at blive mere eksplicit og velstruktureret i min undervisning, for det er nødvendigt på Zoom. Folk skal gerne have en opskrift på, hvad der sker de næste to timer, så de ved, hvor langt de er i programmet. Det kan man så overføre til den fysiske undervisning.«