Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Humanister skal spille på deres kompetencer

KARRIERE - Når man som humanist skriver kandidatopgave om en avantgardekomponist fra det 20. århundrede, kan det være svært at se, hvad erhvervslivet kan bruge en til bagefter. Men det kan man lære.

Studerende på Det Humanistiske Fakultet har det sidste års tid haft mulighed for at lære, hvordan de letter overgangen fra studieliv til arbejdsliv på det ni-dages kursus ‘Joblab Humaniora’.

Kursusdeltagerne, der har talt alt fra retorik- til musikstuderende, har blandt andet fået konkretiseret, hvilke kompetencer de har, og hvordan de kan bruges ude i erhvervslivet. Og det med stor succes ifølge projektets egen undersøgelse.

Den viser blandt andet, at deltagerne føler, de er blevet op til op til 94 procent bedre til at sætte ord på deres kompetencer.

Forsanger med lederegenskaber

Den tidligere deltager Anders Graabæk er en af dem. Han er i gang med at skrive speciale på Musikvidenskab og har ikke haft et relevant studiejob i løbet af sin uddannelse. Det fortryder han nu.

Men da han deltog i Joblabs kursus, fik han øjnene op for de kompetencer, han har fået ud af at spille i band i sin fritid, og hvordan de kan bruges til at gøre ham attraktiv for erhvervslivet.

»Jeg har lært at samarbejde og, som forsanger, at lede andre. Begge dele er nødvendigt, hvis bandet skal fungere. Mens det gælder om at være god til at markedsføre bandet, når vi gerne vil bookes til koncerter, og god til at organisere, når vi skal planlægge en turné,« fortæller Anders Graabæk.

Hvad kan jeg?

»En stor force ved Joblab er, at deltagerne bliver opmærksomme på, hvad de allerede kan. Det kan både være klassiske humanistiske kompetencer, som at analysere en problemstilling eller forstå mennesker og kultur, men også de studerendes specifikke faglighed.«

»Ting, de måske har taget for givet, fordi de til hverdag går op og ned ad en masse andre, som kan det samme,« siger projektleder for Joblab Humaniora, Mikkel Dahlbæk Sigurdsson og fortsætter:

»Kurset har givet de studerende fornemmelsen af rent faktisk at kunne bruge deres uddannelse til noget, og at de kan blive andet end ph.d.-studerende og gymnasielærere.«

Deltagerne har udover kompetenceafklaring blandt andet samarbejdet med en større dansk virksomhed i en innovationsworkshop og er blevet introduceret for, hvordan de netværker. Men der har også været helt simple ting på programmet, som at skrive et cv og en jobansøgning.

Et vandtæt cv

Joblabs egen undersøgelse af kurset viser, at deltagerne føler sig markant bedre rustet til jobsøgningen. Således føler de studerende sammenlagt, at de er blevet omkring 80 procent bedre til at skrive en jobansøgning, der fænger, og et godt cv.

Det kan måske lyde banalt at lære at skrive et cv. Men Martin Hesseldahl, der også er projektleder for Joblab, mener, at det lige såvel handler om at finde ud af, hvor hullerne i ens cv er, så man kan få dem fyldt ud, inden man skal ud på arbejdsmarkedet.

»Det skal ikke først være, når du står med dit eksamensbevis i hånden, at du begynder at tænke på, hvad du vil. Hvis du derimod tænker over det i god tid, kan du nå at få dig et relevant studiejob, komme i praktik eller tage en tur til udlandet,« siger han.

»Og så er jobsøgning en disciplin, som kræver oplæring. Undersøgelser viser, at det tager seks måneder fra man begynder at søge job, til man mestrer den her disciplin.«

Fælles om jobfrustrationer

Det sidste kursus er netop afsluttet. Joblab var nemlig kun et midlertidigt ‘laboratorium’, finansieret af projektmidler fra Universitets- og Bygningsstyrelsen. Og Det Humanistiske Fakultet har ikke midler til at fortsætte tilbuddet.

»Jeg synes, det er synd, fordi vi kan se, at der sker en udvikling blandt vores kursister, og den udvikling måtte alle jo gerne komme igennem. Det er i hvert fald en god idé at sætte ind lige når de studerende starter på kandidatdelen, hvis man vil nedbringe dimittend-ledigheden,« siger Mikkel Dahlbæk Sigurdsson.

»Samtidig kan det være svært at skulle tage ejerskab over sin egen karriere og sit arbejdsliv, hvis man står alene og også er begravet i kandidatopgaven. Derfor har fordelen ved Joblab været, at de studerende er blevet en del af en gruppe, hvor alle er i samme båd,« supplerer Martin Hesseldahl.

Hvis du sidder og ærgrer dig over, at du ikke nåede og komme med på et af Joblabs kurser så tjek, hvilke tilbud Studie- og Karrierevejledningen og Katalyst på Det Humanistiske Fakultet udbyder.

khkr@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.

Seneste