Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Politik

»Hvad synes du om blokaden?« Vi spurgte folk på campus

Blokade — Få emner fylder mere på den offentlige dagsorden for uddannelserne end den månedlange blokade på Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet. Men hvad siger folk på Søndre Campus – dem, det især handler om?

Nina Salimi
Studerer Mellemøstens sprog og samfund

»Jeg synes, det er fedt. Det er sejt, at folk engagerer sig og prøver at gøre noget ved tingene på en aktiv måde, når det kan være svært at komme igennem med tingene på normal vis. Og så håber jeg bare, det rykker noget.«

Helene Amstrup
Studerer jura

»Efter at have hørt en af deres repræsentanter, kan jeg bedre forstå, hvorfor de er frustrerede. Deres retorik i medierne er ekstrem og hård.

Generelt er jeg ikke begejstret for blokadeformen, det er ikke sådan man forhandler. Man har jo et organ, Akademisk Råd, der er tiltænkt forhandling.

Jeg forstår godt, hvis man i ledelsen har svært ved at forhandle med nogen, der blokerer.«

Malene Straarup
Besøger en ven på campus

»Jeg synes, det er godt, at de studerende også siger fra, og at der kan etableres en samtale mellem dekanen og den øvrige ledelse og de studerende, og ikke blot mellem ledelsen og professorer og så videre.«

Signe Nybo
Studerer Mellemøstens sprog og samfund

»Jeg synes, det er fedt, at de kæmper så meget for det. Det er en fed mærkesag. Jeg synes heller ikke, at fagene skal lægges sammen, og at man skal gå på kompromis med vores fags fremtid.«

Katrine Juul Jensen
Studerer religionssociologi

»Jeg synes, det er en fantastisk mission, og jeg ville ønske, at jeg selv var mere aktiv. Der går en masse specifik viden til grunde, hvis man ikke holder fast i de små fag, så det er virkelig godt, at der er nogen, der kæmper den sag.«

Nanna Marie Fenger
Studerer film- og medievidenskab

»Det eneste, vi lægger mærke til, er de bannere, der hænger, og de virker provokerende. Jeg bliver mere irriteret end oplyst. De [bannerne] spærrer også for indgangen til vores salatbar. Jeg er førteårsstuderende, og der er så meget andet at gå op i for mig end sådan nogle skolesystem-ting.«

Mathias Mollerup
Studerer filosofi

»Det virker som en fair måde at spare på at slå små fag sammen, hvis der er meget få studerende på de linjer – hvis man fortsat kan vælge de enkelte fag som valgfag. At overveje det som en besparelsesmekanisme synes jeg ikke er unfair.«

Job Zomerplaag
Studerer Urban Studies på udveksling fra Holland

»Det er en interessant diskussion, og jeg kan også godt lide protestkulturen. Som udenlandsk studerende synes jeg, det er spændende at se, at den her dialog ikke bare finder sted i et lukket lokale mellem professorer og de studerendes repræsentanter, men ude på universitetet som helhed. Jeg synes, universitetet bør være et diskussionsforum. Det handler også om en bredere diskussion af, hvorvidt vi alene bør bevilge penge til de tekniske videnskaber, eller om vi også skal støtte de mennesker, som kunne finde på at rejse spørgsmål om selve den verden, vi har i dag.«

Paul Stack
Studerer historie

»Efter hvad jeg har læst, klinger blokaden lidt hult. Som jeg forstår det, er den primære begrundelse, at der kommer fagsammenlægninger, men når man hører, at der for eksempel har været to ansøgere til et fag, så synes jeg, det er forståeligt, at man laver sammenlægninger. Jeg synes, det er lidt svært at vide, hvad HUMrådet kræver, for ledelsen kan jo ikke bare garantere, at man ikke vil lave sammenlægninger overhovedet. Det er jo ikke kun dekanen, der har indflydelse på, hvordan økonomien har det, det er i høj grad også politikerne.«

Theis Mitchell
Studerer film- og medievidenskab

»Det ved jeg ikke rigtig noget om. Jeg har set bannerne, det er det.«

Karoline Sloth Møller
Studerer film- og medievidenskab

»Vi har selv oplevet en sammenlægning af fag på Film- og medievidenskab, så vi er også begyndt at blive ramt af det. I starten er det specielt at starte på Københavns Universitet, men den her udvikling føles lidt rådden.«

Anne Line Johansen
Studerer pædagogik

»Min umiddelbare tanke er, at det er enormt trist, hvis de her fagligheder nedprioriteres. Humaniora handler også om at have en dyb specialviden, og når man lukker ned for fag, lukker man også ned for hele vidensområder. Jeg kan godt forstå dem, der for eksempel har studeret Finsk og Tibetologi (KU har lukket begge fag, red.), at de kan føle sig udsatte, for når man taler om at lukke deres fag, så rammer man dem på deres faglige ekspertise. Der er brug for ekspertviden på alle mulige områder.«

Molly Balsby
Studerer historie

»Jeg støtter de studerende, der star bag blokaden. Det er en reaktion på mange års nedskæringer og forringelser, og det er vigtigt at vise flaget og sige fra. Jeg kender studerende fra Latin og Oldgræsk, og de har været kritiske over for de her fagsammenlægninger i mange år.«

Sofie Amalie Hejn
Studerer film- og medievidenskab

»Jeg tænker, at det er godt, der bliver gjort noget mod de her nedskæringer, der i sidste ende kompromitterer vores faglighed. Man kan jo ikke bare trække en uddannelse i en hæveautomat. Og jeg synes, at de påvirkninger, der sker på grund af blokaden, er så minimale, i forhold til hvad de seneste års ændringer på vores uddannelser har forårsaget.«

Thomas Børnsen-Dumont
Studerer historie

»Jeg er inde i den sidste del af specialeskrivningen, så jeg har svært ved selv at engagere mig i konflikten. Dels har jeg hovedet langt op i specialerøven, dels er det om 90 dage en kamp, der ikke er relevant for mig. Når det er sagt, er jeg fuldstændig for kampen, for vi kan ikke profilere os som højtuddannet land, der skal sælge os på vores viden, hvis vi lige pludselig for eksempel ikke har Tysk længere.«

Simon Sloth
Studerer historie

»Som udgangspunkt støtter jeg blokaden, og jeg ville selv ønske, at jeg havde engagementet – og lidt mindre eksamensstress – til at være med og være en del af det, for det er en vigtig sag, de har gang i. Jeg synes, det er beundringsværdigt, så meget mange af dem ofrer for at kæmpe mange af vores andres kamp.«

# Skriv kommentar
Share

Join the discussion

Seneste