Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Studieliv
Intro — Trivselsekspert siger, at den nye generation af studerende lider af FOPO, frygt for andre menneskers holdninger. Hvordan skaber man en studiestart, der inkluderer alle? For eksempel finder man inspiration i rapmusikken.
Navnelege, speeddating, sovesale og masser af øl.
Det er typiske komponenter i studiestarten på universitetet, der hvert år vækker debat:
Er studiestarten – herunder rusturen – inkluderende nok? Kan man overhovedet være med, hvis ikke man drikker? Og er der plads til mere introverte studerende?
Vi har spurgt Pernille Steen Pedersen, adjunkt på CBS, om, hvad der er bedst at gøre, når man skal ryste +100 mennesker sammen, og der samtidig skal være plads til alle.
LÆS OGSÅ: Rustur er ikke for alle. Og det er okay
Pernille Steen Pedersen forsker i trivsel og arbejdskultur, og har i øjeblikket en artikel på vej, der handler om, hvilke udfordringer og oplevelser Generation Z har med arbejdsmarkedet. I den forbindelse arbejder hun med begrebet FOPO – Fear of Peoples Opinion.
Et begreb, hun finder helt essentielt, hvis man vil prøve at forstå, hvad der karakteriserer den unge generation i dag, og hvorfor så mange unge føler sig utrygge i de traditioner, der har kendetegnet studiestarten på universiteterne i mange år.
»Unge i dag er ekstremt formet af at være vokset op med sociale medier. De har en meget stor bevidsthed om, hvordan de tager sig ud i andres øjne og er meget optaget af andres bedømmelse,« siger Pernille Steen Pedersen og fortsætter:
»Mange af de studerende, jeg har interviewet, tror, at alle andre har bedre styr på tingene, end de selv har, og de kan have sværere ved at passe ind i et fællesskab, fordi de har så stor angst for ikke at passe ind.«
Pernille Steen Pedersen både forsker og underviser på CBS, hvor hun i år fik lov til at sige de allerførste ord til de spritnye studerende på deres første dag.
»Jeg startede med at adressere det, jeg synes er allervigtigst: Vi har en ungdomsgeneration, som har enormt store ambitioner, men også store usikkerheder. Det er vigtigt at italesætte de bekymringer og gøre det tydeligt, at de ikke er alene med det,« siger hun.
Så det allerførste Pernille Steen Pedersen gjorde, var at citere sangen ’Æstetisk’ af Lamin, som hun formodede, at de studerende kender:
»Jeg føler mig presset, der er slanger i græsset.«
Så citerede hun rapperen Artigeardits ’Længe Leve’:
Man behøver ikke kun dele med hinanden, at man har fået 12, men også, at man synes noget kan være svært
Pernille Steen Pedersen, adjunkt, CBS
»Tænk, hvis du slet ikk’ så modstand, havde du så endt op som en god mand?«
Og Kesi, der i ’Outro’ rapper:
»Jeg har fundet ud af, hva’ det er, ikk’? Jeg har fundet ud af, hva’ det er. Det er livsglæden, det handler om. Det handler om, at jeg ved, hvordan jeg finder den der livsglæde.«
Hun forklarer:
»Jeg ville vise dem, at alle de rappere, som er det nye sort lige nu, også kender det, der er så karakteristisk ved den unge generation: At de er vildt usikre, og at det er helt normalt,« siger hun.
En god studiestart er ikke noget, som kun foregår en uge, understreger Pernille Steen Pedersen.
»På universitetet skal de studerende indgå i et fællesskab og en kultur, og vi vil gerne træne dem i at være åbne og ærlige, når tingene er svære. Man behøver ikke kun dele med hinanden, at man har fået 12, men også, at man synes noget kan være svært,« siger hun og tilføjer:
»Det fokus mener jeg er det allervigtigste introen til universitetet, hvis vi skal gøre plads til alle.«
Samme fokus havde KU’s rektor Henrik C. Wegener, da han bød nye studerende velkommen til årets immatrikulationsfest:
»Vi har en fælles opgave. Sammen på universitetet. Til alle dem, der føler sig ensomme og utilstrækkelige. Til alle dem, der leder efter nogen at sidde ved siden af i kantinen. Til alle dem, der sætter sig alene ved bordet og scroller på telefonen – som et socialt alibi. Lad fællesskabet kvæle ensomheden.«
LÆS OGSÅ: Rektor til nye studerende: »Lad fællesskabet kvæle ensomheden«
Pernille Steen Pedersen bekræfter, at store dele af et klassisk introforløb typisk er designet til ekstroverte studerende og dem, som trives i at blive kastet ud i overvældende sociale situationer.
»Netop derfor er det vigtigt, at vi tænker introforløbet meget bredere og også tager det ind i undervisningen. I min egen undervisning sætter jeg for eksempel ofte de studerende sammen to og to for at ryste sammen på en anden måde,« siger hun.
Jeg ser gerne, at vi får skabt nogle modige unge mennesker, som tør være ærlige og sige det højt, når noget er svært
Pernille Steen Pedersen, adjunkt, CBS
Pernille Steen Pedersen har også bedt de studerende dele anonymt, hvorfor de for eksempel synes det er svært at række hånden op til undervisningen. Svarene har de diskuteret i plenum.
»Der skal stadig være plads til rusturene og de sjove lege i Frederiksberg Have, men det er ikke alle, der bryder sig om den del, så det er vigtigt, at de studerendes intro ikke slutter der.«
Der har tidligere været en art konsensus blandt ældre analytikere om at betegne generation Z som porøse snefnug. Men det er en misforståelse, siger Pernille Steen Pedersen, der mener, at det er en misforstået analyse af den unge generation:
»Det er så nemt for min generation at kigge på de unge og sige, hvordan de burde være. Men det er ikke os, der er vokset op i en digital tidsalder, hvor man bliver bedømt konstant. Vi er nødt til at prøve at forstå, hvad det er for en angst, det skaber, og imødekomme det så godt, vi kan,« siger hun.
Hun foreslår, at de klassiske introforløb i højere grad tilbyder aktiviteter, hvor alle kan være med.
»Man kunne måske skrue lidt ned for aktiviteter, hvor de studerende skal sige noget i en stor forsamling. Og så er det vigtigt, at man vælger introvejledere, som afspejler en form for diversitet – det behøver ikke kun være de mest ekstroverte typer,« siger hun.
Der er altid nogen, som synes, det er ubehageligt at møde mange mennesker samtidig – men man skal lære at navigere i det, for der vil komme mange ting i livet, som er ubehagelige, og som man skal trænes i alligevel at overkomme, siger Pernille Steen Pedersen.
»På universiteterne skal vi sørge for, at vi får skabt en kultur, hvor der er plads, åbenhed og ærlighed fra første møde. Men når det er sagt, skal man som introvert også øves i at træne nogle sociale kompetencer,« siger hun og understreger, at de ekstroverte omvendt skal trænes i at give plads til dem, der har brug for mere tid til at tænke sig om.
»Jeg siger ikke, at vi skal lade være med at stille store krav til de studerende. Men jeg ser gerne, at vi får skabt nogle modige unge mennesker, som tør være ærlige og sige det højt, når noget er svært.«