Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Videnskab
En flok studerende fra Humaniora har knoklet hele august måned med at udvikle flyvefærdige projekter til erhvervslivet
Udvikl et læringsspil til Grundfos’ medarbejdere, lav et webmuseum eller analysér behovet for et apparat der kan kommunikere følelser i stedet for skrift eller tale.
Sådan lyder tre af de opgaver de studerende på sommerkurset WorkCamp 06 skal løse. Det er ikke science fiction, men virkelige virksomheders reelle ønsker om at få hjælp fra unge, kreative hjerner.
Bag sommerkurset står Det Humanistiske Fakultet og Zentropa WorkZ der er et udviklingsselskab som hjælper innovation på vej.
Scenen er sat i den gamle militærlejr i Avedøre, også kaldet filmbyen. Og de godt 40 studerende er kommet i en hård træningslejr.
På fem uger skal de otte grupper udvikle et tilsvarende antal innovative og brugbare koncepter til blandt andet et par mastodonter i dansk erhvervsliv. I alt otte virksomheder deltager.
I Daniscos hjørne sidder fem studerende fra henholdsvis Humaniora på KU, It-Universitetet, Handelshøjskolen og en enkelt studerende med finsk/svensk baggrund. De lytter intenst og spørger ind imellem til de to ansatte fra Danisco.
Som leverandør af blandt andet tilsætningsstoffer til fødevarer er Danisco langt væk fra forbrugerne. Det vil de gerne lave om på.
»Vi er rigtig gode til at opfylde vores kunders behov, men vi er bare ikke så sikre på at vores kunder også opfylder forbrugernes behov. Vi sælger til en forhandler som så oftest sælger videre til en fødevareproducent som så sælger en vare til forbrugerne,« forklarer Flemming Vang Sparsø der er seniorforsker i Daniscos udviklingsafdeling.
Etiske e-numre
Hvert fjerde brød og hver anden is i verden indeholder tilsætningsstoffer fra Danisco, så de færreste forbrugere kommer uden om de e-numre den danske virksomhed kreerer i sine laboratorier.
Tilsætningsstoffer er der i næsten alt. Nogle er sunde, nogle er uskadelige, og så er der også de tvivlsomme eller farlige ifølge nogen.
»Selv om jeg er ekspert i tilsætningsstoffer, så kan jeg heller ikke særlig tit læse mig til hvad der er i min mad. Derfor kunne vi godt tænke os at få nogle processer beskrevet så vi kan få bedre kontakt til slutbrugerne.
Fødevareproducenterne har et enormt spild på det område, for langt de fleste nye produkter forsvinder fra hylderne igen i løbet af fire måneder,« fortæller Lise Balstrup, Business Development Manager i Danisco.
Projekt med bundlinje
Med mere end 500 ansatte i Århus hvor Danisco har sin største udviklingsafdeling og afdelinger overalt i verden, kan det være sin sag at komme igennem med nye initiativer og ideer.
Men Lars Lundbye fra Zentropa Workz har et forslag til de studerende.
»I kan jo komme rundt om Daniscos størrelse ved fx at lave et konsulentfirma der kan stå for undersøgelser af den mere individuelle forbrugers ønsker og behov,« lyder Lars Lundbyes råd til de studerende:
»Ved at skubbe det ud af Danisco, så adopterer man heller ikke de kulturelle knuder der er i en stor virksomhed.«
Flemming Sparsø synes det lyder som en god ide, og han minder de studerende om at de igennem projektet skal dokumentere hvad Danisco får ud af at vide mere om forbrugernes behov.
»Det skal helst kunne måles hvad vi får ud af det i forhold til bedre kvalitet, større indtjening eller højere hastighed,« siger han.
De studerende virker ikke specielt skræmte ved udsigten til at deres projekt skal kunne måles på bundlinjen. De klør lige på efter frokost med næste fase: Casebeskrivelsen som skal præsenteres allerede om to dage.
For Jesper Lee Jyderup der læser dansk og statskundskab på KU, er udfordringen ved WorkCamp O6 først og fremmest at han kommer til at arbejde med en virkelig opgave for en virksomhed.
»Alle vil gerne være innovative, men her får vi en helt konkret indgang til det. Det betyder også at vi skal præstere på en helt anden måde. Vi har ikke særlig lang tid, vi skal komme med et resultat og har ingen mulighed som på universitetet for bare at melde fra til eksamen,« siger Jesper Lee Jyderup.
Innovationsmarathon er skudt i gang. Nu skal der knokles.
Før deadline
Et par uger inde i august har de studerende i Danisco-gruppen været på to virksomhedsbesøg og er i fuld gang med at konkretisere ideen om at lave en virtuel legeplads og et fysisk laboratorium hvor Danisco i samarbejde med kokke og små, nytænkende fødevarevirksomheder kan udvikle nye koncepter og produkter.
For Jesper Lee Jyderup har ugerne i WorkCamp06 været præget af intensivt, men også meget inspirerende arbejde.
»Der har været en næsten opløftet stemning herude. Vi har mødt en masse mennesker der ved noget om innovation, men har også trukket på de studerende fra de andre grupper. Og selvom der også har været nedture, så er det fedt, det vi laver, og vi har en tro på at vi kan ændre på et eller andet,« siger han.
På de fire uger der er gået, har Jesper Lee Jyderup fået et utroligt indblik i hvordan virksomheder arbejder, og opdaget at han som humanist har masser at bidrage med.
»Men det bliver lidt underligt at komme tilbage til studierne. Her gør vi bare tingene uden først at hive en masse teorier frem af skuffen,« slutter han.
Fakta om WorkCamp 06
WorkCamp 06 er et pilot-overbygningsfag for studerende. Kurset giver 15 ECTS points og afsluttes med en skriftlig hjemmeopgave med afleveringsfrist ved vintereksamen 2007.
Herudover er der sat en dag af til ‘aflevering’ af resultatet af innovationsprocessen som bedømmes af eksterne erhvervsfolk.
Virksomheder og organisationer der deltager: Gyldendal, Novozymes, Grundfos, Center for Designforskning, Kunstindustrimuseet, Danisco, Selvstændighedsfonden, DR, IDEA og Zentropa.
Få mere at vide om WorkCamp 06 hos Trine Middelbo Sørensen på tlf. 3532 8348 eller 2875 8348 eller på www.workcamp.dk.