Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Studieliv
Min studiestart — Tredje gang lykkedes det 34-årige Jannie Kjeldgaard Drews at lande pladsen på forhistorisk arkæologi. Med en fascination for fortidsfund og en utraditionel vej mod universitetet kombinerer hun karriere, studier og familieliv.
Jeg søgte ind på forhistorisk arkæologi via Kvote 2 to år i træk uden at komme ind. Jeg fik eksamensangst til en tyskeksamen, og derfor fik jeg også en karakter, som indikerede, at jeg ikke kunne to ord på tysk, hvilket gik ud over mit gennemsnit. Men tredje gang kom jeg ind.
Serie:
Min studiestart
Uniavisen har talt med en håndfuld studerende, der starter på deres tredje semester. I denne serie ser de tilbage på det første studieår på Københavns Universitet og deler nogle af deres op- og nedture.
Læs de andre portrætter i serien:
»Jeg er stadig i en proces, hvor jeg er ved at finde mig helt til rette på studiet«
»Man skal lære at prioritere, hvad der er vigtigt, og hvad der kan vente«
Jeg har en uddannelse som frisør, men har altid haft en drøm om arkæologien. På grund af min opvækst har det bare ikke ligget i kortene, at jeg skulle gå universitetsvejen. Den sociale arv guidede en anden vej, men sådan behøver det jo ikke at være i det land og den tid, vi lever i. Det tog mig bare noget tid at finde ud af, at valget var mit, og at drømmen om at gå på universitetet slet ikke var så fjern alligevel.
Jeg har altid været fascineret af at forsøge at forstå fortiden og sætte den i kontekst med samtiden. På mange måder er arkæologi en søgning efter skygger i jorden. Jeg kan godt lide den her indsamling af data, som kan sættes sammen på mange forskellige måder, og så kan perspektiverne være helt forskellige.
Forhistorisk arkæologi dækker over tiden, indtil vi har skriftlige kilder. Og det jeg især synes er interessant, er de konkrete, historiske spor efter mennesker, og ikke menneskernes udlægning af, hvad der skete. Det, der er tilbage af den nedskrevne historie, vil altid være sejrherrens, hvilket også er et spændende aspekt. Men den forhistoriske arkæologi er på en eller anden måde mere konkret.
Jeg blev mor til tvillinger, inden jeg skulle starte på studiet efter sommerferien. Det er jeg på en eller anden måde meget stolt af, og jeg er meget glad for at kunne vise vores børn, at bare fordi man er gået ad en sti, behøver man ikke at blive på den. Og så synes jeg, det er hyggeligt at inddrage dem i arkæologien. De ved allerede hvad en jættestue er, og de er bare to et halvt år gamle.
På mange måder er arkæologi en søgning efter skygger i jorden
Jeg holder fortsat fast i frisørfaget, og jeg er selvstændig med egen salon, hvor jeg arbejder cirka 20 timer om ugen. Derudover har jeg et studiejob ved Museum Vestsjælland otte timer plus det løse, så jeg er nødt til at have en meget skemalagt hverdag. Men jeg fungerer rigtig godt i systemer og har altid gjort det. Og jeg er så heldig, at mit studie også er min hobby, så jeg føler ikke på den måde, at det er en belastning at skulle læse 200 sider i løbet af ugen.
Jeg tror, det er en fordel, at jeg har alder og erfaring med i bagagen. Jeg kender min måde at lære og arbejde på, og jeg ved, hvor mine faldgruber er, når det gælder overspringshandlinger og distraktioner. Jeg tror faktisk ikke, at jeg havde været klar til studiet, hvis jeg var kommet direkte fra gymnasiet. Jeg er ret genert og introvert, men frisørfaget har åbnet mine øjne for, hvordan jeg kan tage del i det sociale på mine egne præmisser, og det har hjulpet mig her på universitetet. Jeg manglede også noget selvdisciplin, for det kræver studierne i allerhøjeste grad.
På Museum Vestsjælland vasker jeg blandt andet knogler. I det hele taget vasker og ordner jeg fund og registrerer det i vores database. Her i sommer har jeg været med til at udgrave en jættestue i Skælskør, og jeg har også været med ude ved udgravningen af en middelalderby ved Kalundborg, der hedder Birkende.
I det kommende semester glæder jeg mig meget til faget arkæologisk teori, fordi der er meget selvstændig tænkning i det, og man kan i højere grad få lov til at udfordre nogle af de opstillede teser med sine egne refleksioner.
Man skal nyde at gå på universitetet. Her er der virkelig mulighed for at fordybe sig i stoffet, og det, tror jeg, er vigtigt at sætte pris på i stedet for at tænke, at man bare skal hurtigt igennem og have sit eksamensbevis.