Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Videnskab

KU Derude: Det internationale fakultet

Hver fjerde udenlandske studerende på KU læser på Samfundsvidenskab der har lagt sig i selen for at være med i front når det gælder internationalisering. På Økonomi er hver femte studerende på kandidaturuddannelsen i dag udlænding

Gangene på Center for Sundhed og Samfund summer af fremmede tungemål. Hver 14. studerende på de samfundsvidenskabelige fag er nemlig gæste- eller udvekslingsstuderende.

Også de danske studerende på Statskundskab, Økonomi, Antropologi, Sociologi og Psykologi er flittige til at rejse ud. Både på studieture arrangeret af de studerende selv, som praktikanter og som udvekslingsstuderende til nogle af de mange destinationer i især Europa og USA som fakultetet har aftaler med.

Knap hver tredje KU-studerende der vælger at læse i udlandet, kommer fra de samfundsvidenskabelige fag.
Internationaliseringen på Samfundsvidenskab skyldes ikke ren og skær udlængsel, men også at fakultetet de sidste otte år har arbejdet med at få gjort studie- og forskningsmiljøet langt mere internationalt, fortæller dekan Tage Bild.

»Vi har rejst rundt og præsenteret vores studier på en lang række universiteter i Europa og USA for at få flere udvekslingsaftaler op at stå.

Samtidig har vi også satset på at få flere engelske kurser også på bacheloruddannelserne fordi der her er langt flere studerende fra udlandet at tage af,« siger dekanen.

I forårssemestret 2006 har samfundsvidenskaberne i alt 65 kurser på engelsk.

Økonomi sælger
Mere end hver femte studerende på økonomistudiets kandidatoverbygning kommer i dag fra udlandet. Især antallet af kinesere, indere og pakistanere er gået i vejret de seneste par år. Og så udbyder Økonomi endda kun kurser på kandidatuddannelsen.

Studieleder på Økonomi Peter Erling Nielsen fortæller at udviklingen er startet for over ti år siden hvor økonomi begyndte at få mange udenlandske medarbejdere og dermed mange kurser på engelsk.

Det tiltrak langt flere gæstestuderende. I 2001 begyndte Økonomi at udbyde en hel uddannelse på engelsk.
Kendskabet til uddannelsen kommer ikke fra store reklamekampagner for økonomistudiet i København, men fra søgning på internettet og mund-til-mund-metoden, vurderer Peter Erling.

»Internationaliseringen af vores studie giver anledning til særlige glæder og sorger. At være i et internationalt miljø er inspirerende, men det er svært at vurdere om de studerende er gode nok til at klare sig igennem uddannelsen.

Vi kan ikke vide præcis hvordan indholdet af en bachelor i økonomi er i Pakistan eller Etiopien,« siger Peter Erling Nielsen.

Kultursammenstød
Selv om de internationale studerende er dygtige fagligt, så støder mange af dem ind i en mur af nye regler og en helt ny uddannelseskultur.

»En af vores gæstestuderende sagde engang at det tog ham et helt år bare at forstå systemet med at aflevere opgaver, tilmelde sig eksamen og opfylde mødepligt til særlige dele af undervisningen.

Vores offentlige lovgivning omkring universiteterne med fx eksamensbekendtgørelser er mange simpelthen ikke vant til,« forklarer Peter Erling.

Den høje grad af selvforvaltning og ansvar der ligger i de danske videregående uddannelser, er for mange også en ubekendt faktor.

Ligesom en god karakter i engelsk fra Kina ikke nødvendigvis betyder at man taler og forstår godt nok engelsk til at kunne begå sig i undervisningen i matematik og økonomi på højeste niveau.

Alligevel er der ingen tvivl om at Økonomi og de øvrige samfundsvidenskabelige institutter også i fremtiden vil satse endnu mere på internationale studerende.

»Om få år håber jeg vi har fået et ægte internationalt orienteret studiemiljø, og det er nødvendigt hvis KU skal kunne konkurrere med de bedste universiteter globalt,« siger Tage Bild.

Seneste