Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Lad os optage alle forelæsninger

Hvis man som studerende lærer bedst ved at gennemse alle forelæsninger fire gange, bør man også have muligheden, skriver Konservative Studerendes spidskandidat til valget til Københavns Universitets bestyrelse.

Jeg savner de fysiske forelæsninger. Det er simpelthen ikke det samme at sidde i timevis over endnu en Zoom-forelæsning, som man aldrig helt formår at koncentrere sig om på samme måde, som når man sidder i en forelæsningssal.

DEBAT

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Men lige så meget som corona-virussen har vist os, hvor meget vi ikke kan undvære det, vi er vant til, så har den også vist, hvad der teknologisk er muligt fremadrettet. Tag nu bare optagelsen af forelæsningerne. Hvorfor ikke gøre det permanent, så det er muligt, også når vi igen mødes fysisk at se, hvad forelæseren sagde for to måneder siden?

LÆS OGSÅ: Uniavisens valginterview med Anders Storgaard

Da jeg i foråret sad og læste op til min mundtlige eksamen i kinesisk udenrigspolitik, var det en gave. Fremfor at have mine egne krøllede noter og halvhjertede Word-stikord at støtte mig op af, kunne jeg nu gå tilbage og lytte til præcis, hvilke formuleringer forelæseren havde.

Der er ikke nogen tvivl om, at det var medvirkende til, at jeg fik en bedre karakter, end jeg ellers ville have fået. Man fristes næsten til at spørge, hvorfor vi ikke er begyndt på det her for lang tid siden.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVIENS NYHEDSBREV HER

Jeg tror svaret skal findes i, at der er mange undervisere, som er bange for, at det vil være med til devaluere deres job. At man som studerende ikke vil gide at møde op til forelæsningerne, hvis man alligevel bare kan se dem online. Det tror jeg er forkert.

For selv om man lærer noget af at følge med online, kan den fysiske tilstedeværelse og muligheden for at stille spørgsmål, mens man står over for forelæseren, ikke erstattes. Langt de fleste folk vil selvfølgelig fortsætte med at møde op fysisk, fordi man får mest ud af det, men det vil være en gave til eksamenslæsningen, og hvis man grundet sygdom misser en forelæsning.

Det må selvfølgelig ikke blive en undskyldning for en spareøvelse, men tænk på de muligheder vi som studerende er gået glip af så længe.

Og så bliver vi også nødt til at huske, at uddannelse altså ikke handler om dem der underviser, men om dem, der bliver undervist.

Og så bliver vi også nødt til at huske, at uddannelse altså ikke handler om dem der underviser, men om dem, der bliver undervist. Målet på universitetet er, at vi skal blive så dygtige som studerende som overhovedet muligt.

Et universitet, der er til for de studerende, bør være et universitet, der giver de bedste tilbud for øget fordybelse, og hvis man som studerende lærer bedst ved at gennemse alle forelæsninger fire gange, hvorfor så ikke give muligheden?

Derfor mener vi i KS – den borgerlige liste, at vi fremadrettet skal fortsætte med optage alle forelæsningerne. Ikke fordi vi vil erstatte den fysiske undervisning, men fordi vi gerne vil give alle studerende de bedste redskaber til deres eksamen.

Seneste