Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Replik — Arbejdsglæden er i frit fald på Jura efter administrationsreformen, skrev 36 ansatte i et åbent brev til bestyrelsen. Nu reagerer de ansvarlige ledere på kritikken.
Først og fremmest tak for jeres åbne brev, som bestyrelsen er orienteret om.
Debatindlæg
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Jeres brev handler om den daglige, administrative understøttelse, og derfor svarer vi som ansvarlige for denne på Københavns Universitet.
I giver i det åbne brev udtryk for frustration over at skulle varetage flere administrative opgaver, og samtidig ligger der også et engagement bag brevet, som vi sætter stor pris på.
LÆS OGSÅ: Arbejdsglæden er i frit fald på Jura
Administrationsreformen er en stor organisationsændring, som har lavet grundlæggende om på, hvem der gør hvad i understøttelsen af uddannelse, forskning og innovation. Omorganiseringen af KU’s administration sker blandt andet for at skabe mere ensartet administrativ understøttelse på tværs af KU, der er effektiv og af høj kvalitet.
Det kan skabe forandringer i niveauet i forhold til den hidtidige administrative understøttelse, der er forskellige fra enhed til enhed på KU.
Det har været nødvendigt med en stor omorganisering for at løfte KU’s ambition om en smidig, professionel og ensartet administration på tværs af universitetet, der også samtidig kan frigøre 300 millioner kroner årligt til uddannelse, forskning og innovation.
LÆS OGSÅ: Bestyrelsesformand: Vi står i et vadested, men på den anden side får vi en bedre administration
Organisationsforandringer af den karakter og størrelse tager tid, og vi er i et etableringsår, hvor alle nye processer skal stabilisere sig.
I stabiliseringsperioden er der særskilte udfordringer, som nogle gange må løses med midlertidige løsninger, fordi uddannelse og forskning skal fungere. De skal naturligvis ikke blive permanente, men afløses af gode og varige løsninger.
Vi er for eksempel opmærksomme på, at der på jurauddannelsen, med over 400 eksterne undervisere og mange nyansættelser af eksterne undervisere hvert år, er ansættelsesprocesser, som er særligt krævende, og vi arbejder på sagen i øjeblikket.
På eventområdet var der på Jura før reformen et dedikeret eventteam. Nu er der via fakultetsstaben i et godt samarbejde med forskningscenterlederne fundet ressourcer til eventunderstøttelse på et mere begrænset niveau end før.
Af jeres indlæg fremgår det, at det er summen af opgaver, der udgør frustrationen, og at det primært skal forstås som en invitation til dialog, som vi meget gerne tager med jer. Dekan Jacob Graff Nielsen vil derfor i Samarbejdsudvalget på Jura tage initiativ til at drøfte, hvordan vi bedst fortsætter dialogen sammen.
LÆS OGSÅ: Millionbesparelser på vej: Jura skal finde op mod 12 millioner kroner årligt