Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Coronavirus

Medicinstuderende er splittede: Nogle vil have gjort fysiske eksamener digitale – andre vil slet ikke

Dilemma — I alt 550 medicinstuderende har skrevet under på to breve til ledelsen, men de har forskellige mål. Den ene gruppe vil have gjort eksamenerne digitale for at undgå coronasmitte. Den anden vil bevare de fysiske eksamener for at sikre kvaliteten.

Skal, skal ikke tage til fysisk eksamen.

Det er dilemmaet for mange af de medicinstuderende, der har fysiske eksamener inden eller kort efter jul. Der er nemlig fortsat eksamener, der vil blive afholdt fysisk, selv om langt de fleste er flyttet online, efter at Københavns Universitet er blevet underlagt nye coronarestriktioner.

Men hvad vil man egentlig helst? Til skriftlig onlineeksamen eller skriftlig eksamen med fysisk fremmøde? De studerende på medicinstudiet er ikke enige.

Uenigheden ses i to breve, der mandag blev modtaget af ledelsen på Medicin, underskrevet af i alt 550 medicinstuderende.

Omtrent 350 har skrevet under på et brev, der opfordrer ledelsen til at droppe fysiske eksamener under coronapandemien. Omtrent 200 har skrevet under på en opfordring til det modsatte: at holde faste i de fysiske eksamener i lokalerne på Peter Bangs Vej.

LÆS OGSÅ: KU holder fast i fysiske eksamener i kritiserede lokaler, men strammer alligevel op på sikkerheden

En nødsituation

I øjeblikket stiger antallet af coronasmittede i Danmark drastisk, og især Københavns Kommune oplever et smitteboom. Den seneste uge er der konstateret 822 smittede per 100.000 indbyggere i hovedstadskommunen.

Citat fra brevet for online-eksamener:

Vi er bekymrede. Mange af os. Vores studiejobs er ofte i forbindelse med ældre, syge og svækkede patienter.

Nogle af os tager prøver på cancerpatienter. Nogle af os sidder fast vagt hos ældre. Nogle af os passer respiratorer med præmature børn.

Vi kan ikke tillade os at stå i en situation, hvor vi lader os smitte af unge, raske, symptomfrie bærere og tager det med til de svageste i samfundet.

Blandt andet derfor har Benjamin Waraich skrevet under på det brev, der beder studieledelsen på Medicin om at gøre eksamenerne digitale.

»Det har jeg gjort, fordi jeg ikke føler mig tryg,« siger den medicinstuderende.

Sikkerheden i eksamenslokalerne på Peter Bangs Vej er ellers netop blevet skærpet. Det betyder, at der nu er to meter mellem de studerende og vagter, der skal sørge for, at de studerende overholder afstandskravene.

Den større afstand betyder også, at der er færre studerende i hvert rum, men det gør ikke Benjamin Waraich mere tryg.

»Bare fordi de fortæller os, at vi ikke skal være bange, stopper vi ikke bare med at være bange,« siger han.

Fra studieledelsen på medicinstudiet lyder det, at det er svært at teste paratviden, når de studerende sidder derhjemme, men det hensyn må vige i krisetider, siger Benjamin Waraich.

»Det, jeg beder om, er, at man i en nødsituation forstår, at der kræves nødløsninger, og at de aldrig kan være perfekte. Måske er det ikke optimalt, at eksamenerne ikke er, som de plejer at være, men det er resten af verden heller ikke.«

Farligere med uvidende læger

Den modsatte holdning har Molly Kaagaard. Hun læser medicin på fjerde semester og har desuden studiejob på Køge Sygehus.

Det er hende, der har taget initiativ til brevet til ledelsen på medicinstudiet om at bevare de skriftlige, fysiske eksamener.

Citat fra brevet for fysiske eksamener:

Vi skal i fremtiden være læger, og vi kan komme i situationer hvor der ikke er tid til at bladre vores noter igennem eller ringe til læsegruppen.

Derfor er det vigtigt, at vi lærer stoffet så grundigt, som man kun gør, når man selv får det helt ind. Og hvis eksamen foregår derhjemme med hjælpemidler, kan man simpelthen ikke forvente at folk sætter sig ned og lærer stoffet udenad.

»Jeg tror ikke, at det udgør en markant smitterisiko at gå til fysisk eksamen,« siger hun og nævner de foranstaltninger, universitet træffer.

Fortalerne for at gøre eksamenerne digitale argumenterer for, at der er en risiko for at de studerende kan smitte sårbare patienter, de møder i deres studiejob på hospitaler og klinikker.

Men der er større risiko forbundet med, at de studerende måske ikke får den viden, de har brug for, hvis eksamenerne bliver gjort digitale. Sådan siger Molly Kaagaard.

»Det bliver for nemt at bestå.«

»Jeg arbejder på Intensivafdelingen på Køge Sygehus, hvor vi modtager alle de sygeste coronapatienter fra Region Sjælland, så jeg kender til fulde alvoren af situationen. Hvis jeg troede, at eksamenerne kunne være med til at forværre den, ville jeg selvfølgelig ikke anbefale dem. Det tror jeg bare på ingen måde, at de gør,« siger hun.

Studieleder: De studerende må finde hinanden igen

Tirsdag har studielederen på medicinstudiet, Jørgen Kurtzhals, holdt dialogmøde med de studerende, det er planen, at han også mødes med dem onsdag.

I en mail til Uniavisen skriver han, at han ærgrer sig over, at de studerende er splittede. Men det kan ikke lade sig gøre, at gøre alle eksamenerne digitale, siger han.

»Vi har allerede omlagt alle de eksamener, som teknisk set kan omlægges uden at ændre deres indhold og forringe deres kvalitet. Vi har ikke et alternativ til de resterende eksamener, og en lukning af eksamenshuset giver stor risiko for, at vi må udsætte eksamener til næste semester. Det ville være rigtig hårdt for de studerende.«

Han kan godt forstå, at de studerende føler sig utrygge. Der er bare ingen grund til det, skriver han.

»Når vi nu faktisk kan afvikle eksamener på en måde, som de studerende kender, samtidig med, at det er fuldstændig coronasikkert – så er det faktisk svært for mig at forstå, at de studerende ikke synes, at det er fedt.«

»Men både som studieleder, som de studerendes ven og som mikrobiolog vil jeg i hvert fald sige uden tvivl i mit sind, at al rationel tankegang støtter, at vi holder eksamen på Peter Bangs Vej,« skriver han og opfordrer de studerende til at støtte hinanden i stedet for at vende sig mod hinanden.

»Jeg ønsker, at de studerende begynder at finde hinanden igen.«

Rettelse: Uniavisen refererede i en tidligere udgave af denne artikel en ufærdig eller fejlbehæftet udgave af brevet, der argumenterer for digital eksamen, som indeholder en sætning, om at mange af afsenderne har en angstdiagnose. Den sætning står ikke i det brev, som de studerende sendte til ledelsen, så den er fjernet fra denne artikel.

Seneste