Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

MOOCs er god branding af universitetet. Men hvad er det?

Onlineundervisning — Københavns Universitet har udbudt onlinekurser siden 2013. De er blevet efterspurgt i hobetal i coronanedlukkede 2020. Nu vil folkene bag udbrede onlinekurserne til den almindelige undervisning.

Du vidste det måske ikke, men det er muligt at følge 20 forskellige kurser på Københavns Universitet – helt uden at være indskrevet som studerende. Onlinekurser tilrettelagt af universitetets undervisere ligger nemlig frit tilgængelige på nettet.

De 20 kurser går under betegnelsen MOOC. Massive Open Online Courses. Det skal forstås som gratis onlinekurser til masserne, og i løbet af syv år har Københavns Universitet kunnet registrere 889.966 kursustilmeldinger.

Det store tal er akkumuleret siden 2013, men særligt i 2020 oplevede Københavns Universitet et MOOC-boom med en firedobling i kursustilmeldinger, 196.104 styk, sammenlignet med 46.892 tilmeldinger i det foregående år.

»Man tilskriver det covid globalt i MOOC-verdenen. Navnligt har forskellige organisationer benyttet sig meget af det som kurser til hjemsendte medarbejdere,« siger Anne-Marie Mosbech, der er sektionsleder for Centre for Online & Blended Learning på Københavns Universitet.

Uddannelse er uni-branding

Da det første MOOC-kursus fra Københavns Universitet blev gjort tilgængeligt i 2013, var det Flemming Konradsen, professor i global sundhed, der sammen med nuværende Phd studerende Lasse Jensen stod bag. De så et potentiale for universitetet i at være til stede online.

»MOOC har givet os et enormt reach på Københavns Universitet,« siger han og tilføjer, at uddannelse og branding hænger godt sammen, og at universitetet skal brande sig selv.

»Det kan vi også gøre ved at producere artikler, som folk citerer og så videre. Men at markedsføre sig på baggrund af et godt uddannelsesprodukt er en meget stærk form for branding. Det er det, vi gerne vil have, at onlinekurserne blandt andet skal kunne gøre. Det var meningen fra begyndelsen.«

De 20 kurser repræsenterer seks fakulteter samt et informationssøgningskursus. Dog er 14 ud af de 20 kurser sundhedsfaglige med undervisere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Ønsker man at tilmelde sig et kursus, er det som udgangspunkt gratis. Kurserne er af skiftende længde. De fleste varer mellem syv og 25 timer, mens et enkelt jurakursus tager 40 timer. Alle kurserne er som minimum på engelsk, men flere af dem udbydes på flere sprog.

Undervejs i løbet af kurset bliver man mødt af multiple choice-test, og svarer man korrekt på 85 procent, kan man for 49 dollars få et certifikat for sin kursusgennemførsel.

Onlineundervisning er kommet for at blive

Spørger man Flemming Konradsen, hvad vi har lært af den tvungne onlineundervisning i løbet af det seneste år, svarer han, at hverken den fysiske eller den digitale undervisning må stå alene.

»Vi er blevet bedre til at forstå hvad der giver mening at lægge online, og hvad der ikke giver så god mening,« siger han.

Flemming Konradsen bruger begrebet blended learning – kombinationen af digital og fysisk undervisning – som begreb for fremtidens undervisning. »Det smelter mere sammen,« siger han.

»Alle de ting, hvor gentagelser giver god mening, hvor det er svært at fange første gang, er det en styrke at kunne genbesøge en forelæsning.«

Men onlineundervisning kan ikke skabe samme kontakt mellem underviser og studerende som det fysiske klasselokale. »Som underviser er det nogen gange svært online at fornemme, hvis de studerende ikke trives, eller hvis de sakker bagud. I det fysiske rum kan du fange nogen, før de falder. Det er svært online.«

Og så har undervisning en fællesskabende kraft, som ikke findes i den digitale verden.

»Folk hungrer jo selvfølgelig efter at mødes socialt og fagligt med andre. Se underviseren i øjnene. På den måde har vi også fundet ud af, hvad der ikke kan erstattes med ren onlineundervisning,« siger Flemming Konradsen.

Også sektionsleder Anne-Marie Mosbech ser potentialet for at tænke MOOCs ind som en naturlig del af Københavns Universitets uddannelse.

»Der er stort potentiale i at tænke MOOCs ind som en del af de kurser man har i forvejen på Københavns Universitet. For eksempel er der et af kurserne – det hedder Origins – der dækker en hel bloks undervisning. Man bruger det materiale på MOOC som forberedelse til undervisningen, og så har man noget mere aktiverende undervisning på campus,« siger hun.

Med det digitale undervisningsmateriale håber de MOOC-ansvarlige, at kunne »frigive tid til at gøre det, der giver mest mening at gøre i det fysiske rum,« siger Flemming Konradsen.

Hvordan det går med at udbrede onlineundervisningen, når campus så småt begynder at åbne igen, vil tiden vise. Går du selv og sukker efter et onlinekursus, kan de findes her.

Seneste