Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Uddannelse
Karriere — De startede ét sted og endte et - helt - andet. Uniavisen har givet mikrofonen til fem nyslåede cand.mag.'er for at høre om deres voksenjob. Deres historier viser, at der ikke altid er en klar kobling mellem studier og karriere.
Hvad troede du, at du skulle være, da du startede på Film- og medievidenskab?
Jeg har altid elsket reklamer og arbejdede på daværende tidspunkt med at lave reklamevideoer. Så jeg regnede nok med, at jeg skulle være reklamemand.
Det var mig, der filmede live, da Fie Laursen fik lavet silikonebryster for øjnene af hele Danmark
Det kan måske virke underligt at gå fem år på universitetet og studere finkulturelle ting som stumfilmens historie og nu lave reality, som jo ikke er særlig finkulturelt. Men jeg elsker det.
Hvad laver du i dag?
I dag er jeg producer hos Splay One, et produktionsselskab, som især laver underholdning til digitale platforme. I øjeblikket går min tid med at lave reality-programmer. Jeg er lige nu i gang med optagelserne til et nyt program med Lenny og Philip fra Paradise Hotel, og tidligere har jeg blandt andet været med til at udvikle og producere programmet ‘Fies Bryster’. Det var mig, der filmede live, da Fie Laursen fik lavet silikonebryster for øjnene af hele Danmark. Det skabte stor diskussion, og jeg synes, at det var vildt sjovt at skabe debat om, hvor grænsen går for hvad man kan sende.
Hvordan var rejsen fra universitetet til dit nuværende job?
Jeg har altid arbejdet ret meget, og i perioder har jeg følt mig mere som fuldtidsarbejder end studerende. Heldigvis har vi haft stor frihed i vores skriftlige opgaver, så jeg har altid kunnet spore skriftlige eksamener ind på noget, som jeg vidste noget om eller interesserede mig for.
Kan du tage noget med fra studiet?
Der er i hvert fald meget, jeg ikke bruger – heriblandt filmhistorie. Jeg tror dog, at det giver en god baggrundsviden og grundforståelse, selv om jeg ikke lige kan huske navnene på de enkelte instruktører. Derudover er det godt med et stort netværk til folk inden for branchen.
Er der noget, du ærgrer dig over ved din studietid?
Jeg synes, at visse undervisere i nogle fag prioriterer emnerne forkert, og jeg kunne godt have tænkt mig noget mere undervisning i digitale medier, tv, reklamer og programindhold. Men – igen – den store valgfrihed i forbindelse med opgaver gør, at man selv kan dykke ned i de ting, man har savnet i undervisningen.
Hvad troede du, at du skulle være, da du startede på Religionsvidenskab?
Jeg havde nok forestillet mig noget med enten kultur eller integration, selv om jeg godt vidste, at der er begrænset med jobmuligheder.
Hvad laver du i dag?
I dag er jeg ansat som fuldmægtig ved Vejdirektoratet. De andre på kontoret er primært jurister, statskundskabere og økonomer, så jeg skiller mig lidt ud med min baggrund som cand.mag. i religionssociologi.
Jeg skiller mig lidt ud med min baggrund som cand.mag. i religionssociologi
Hvordan havnede du her?
Mens jeg studerede havde jeg et studiejob i Novo Nordisks juridiske afdeling. Her sad jeg tæt på ledelsen, og det kunne jeg godt lide, fordi det gav mig et overblik over, hvad der rørte sig i virksomheden. På samme måde sidder jeg i en afdeling med tværgående opgaver i mit nuværende job, hvor jeg blandt andet arbejder direkte med ledelsesbetjening, analyser, præsentationer og koordinerende opgaver.
Er der noget, du har taget med fra dit studie?
Ja, det metodiske og måden hvorpå vi lærte at arbejde kritisk med tekster og analyser, er noget, jeg bruger hver dag.
Er der noget, du ærgrer dig over ved din studietid?
Ja, jeg synes, at det er ærgerligt, at det skal være så besværligt at tage praktik under uddannelsen. Et praktikophold tæller kun for 15 ECTS-point, og det er svært at få det til at gå op, når man arbejder fuldtid og skal passe et studie samtidig. Det tror jeg, kan struktureres bedre.
Hvad troede du, at du skulle være, da du startede på Musikvidenskab?
Jeg havde en forestilling om, at jeg skulle være musikformidler, musikpædagog eller gymnasielærer.
Hvad laver du i dag?
I dag arbejder jeg som organist og korleder i Brøndby Strand Kirke og har tidligere arbejdet hos musikforlaget Edition Wilhelm Hansen som promotionassistent.
Hvordan var rejsen fra universitetet til dit nuværende job?
Mens jeg studerede, så jeg et opslag hvor en studerende fra konservatoriet søgte en elev til sin eksamen i orgelpædagogik. Jeg har spillet klaver siden 2. klasse, og jeg tænkte, at hvis jeg lærte at spille orgel, ville jeg få mulighed for at leve af musik. Derfor søgte jeg ind på Kirkemusikskolen i Roskilde, mens jeg færdiggjorde mit speciale på universitetet.
Jeg så et opslag, hvor en fra konservatoriet søgte en elev til sin eksamen i orgelpædagogik
Kan du tage noget med fra studiet?
Det er begrænset. Man opnår selvfølgelig nogle generelle akademiske kompetencer såsom skriftlig formidling og evnen til at sætte sig ind i nye, komplekse stofområder. Men jeg synes humanistisk-filosofisk teori fylder alt for meget på Musikvidenskab. Af samme grund kender jeg flere, der er droppet ud og har søgt ind på konservatoriet, hvor de praktiske fag fylder mere.
Er der noget, du ærgrer dig over ved din studietid?
Jeg synes der mangler faglig progression på Musikvidenskab. De få obligatoriske kurser i satsteknik og musikhistorie fylder så lidt, at de studerende ikke opnår tilstrækkelig musikfaglig viden til at behandle abstrakte problemstillinger om musik og samfundsforhold senere i studiet. Størstedelen af fagene består af frie musikvidenskabelige emner, der skifter fra semester til semester, og det er derfor meget tilfældigt hvad den enkelte dimittend er blevet undervist i. Resultatet er, at man mister orienteringen, og for mit vedkommende også motivationen.
Hvad troede du, at du skulle være, da du startede på Dansk?
Siden jeg var barn har jeg gerne villet være journalist, tekstforfatter eller redaktør på et forlag. Jeg har altid elsket at fordybe mig i sproget og versionere det efter medie og målgruppe. Efter et højskoleophold som forfatterelev tilbage i 2012 gik det op for mig, at danskstudiet ville kunne klæde mig på til drømmejobbet.
Hvad laver du i dag?
I dag arbejder jeg som webmanager i Zoologisk Have København. Her er jeg med til at tænke en gammel institution ind i en ny, digital kontekst samtidig med at jeg er ansvarlig for hjemmeside, nyhedsbreve, marketing-automation og gamification-kampagner. Digitalisering er ikke længere et tilvalg, men et grundvilkår, også her i ZOO. Derfor synes jeg også, at det er ekstremt interessant at arbejde i krydsfeltet mellem den digitale og fysiske gæsteoplevelse.
Jeg med til at tænke en gammel institution ind i en ny, digital kontekst
Hvordan havnede du her?
Jeg har altid prioriteret erhvervserfaring højt og haft studiejob. I starten var det meget udfordrende at balancere studie og job på samme tid, og derfor besluttede jeg mig relativt tidligt for at vægte job tungere end studiebøgerne. Da der dukkede et stillingsopslag op fra Zoologisk Have, skyndte jeg mig til tasterne og fik jobbet.
Er der noget, du har taget med fra dit studie?
Ja, ting jeg har lært om analyse og strukturer, bruger jeg til at skabe overblik over opgaver og forretningsperspektiver. Jeg arbejder dagligt med mange tekniske rammer, men på indholdssiden trækker jeg på mine sproglige og grammatiske kompetencer for at sikre, at ZOOs budskaber rammer i dybden såvel som bredden.
Er der noget, du fortryder eller ærgrer dig over ved din studietid?
Ja, på bacheloren savnede jeg fag, som imødekom mine interesser inden for medier og digital kommunikation. Derfor sendte jeg lange blikke efter IT-Universitetet, som er gode til at arbejde ‘hands on’ med virkelige problemstillinger og forstår at forene det komplekse samspil mellem mennesker og digital teknologi. Det kunne KU godt lære noget af.
Hvad troede du, at du skulle være, da du startede på Kinastudier?
Jeg havde nok forestillet mig, at jeg skulle være udstationeret og bo i Kina. Jeg var i praktik i Kina og fik efterfølgende studiejob i Udenrigsministeriet, så jeg regnede egentlig med, at jeg kunne få et job efter bacheloren. Det kunne jeg desværre ikke, så derfor tog jeg en kandidat i tværkulturelle studier.
Hvad laver du i dag?
I dag læser jeg elektrisk energiteknologi på DTU.
Hvordan havnede du her?
Da jeg blev færdiguddannet i 2013 kunne jeg ikke få job, selv om jeg søgte bredt i både brancher og geografi. Ud af omkring 400 ansøgninger blev jeg inviteret til én samtale, og jobbet viste sig at være ulønnet. Derfor valgte jeg at skifte spor, og da jeg undersøgte statistikkerne for arbejdsløshed så jeg, at der for stærkstrømsingeniører er omkring 0 procents ledighed.
Jeg havde håbet, at det jeg lærte på KU var noget, jeg kunne tage med ud i samfundet. Det var det ikke
Kan du tage noget med fra dit KU-studie?
Ikke rigtig. Mine primære fag i dag er elektronik, matematik og fysik og er derfor meget anderledes end de blødere fag, som jeg havde på Københavns Universitet. Jeg håber dog, at jeg kan bruge mine tværkulturelle kompetencer, når jeg bliver færdig med min uddannelse til næste sommer. Drømmejobbet er at blive eksportingeniør i en kinesisk virksomhed i Danmark eller en dansk virksomhed i Kina.
Er der noget, du ærgrer dig over ved din studietid på KU?
Jeg ville ønske, at de humanistiske studier på KU var lettere at vende til noget erhvervsrettet. Jeg håbede, at det jeg lærte på studiet var noget, som jeg kunne tage med ud i samfundet, men det var det ikke. Vi blev i høj grad uddannet til at blive undervisere eller forskere, og det er desværre områder, hvor det er rigtig svært at få job.
Du kan læse hele Evas historie i artiklen »Fuck det, jeg læser til stærkstrømsingenør«.