Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Optag forelæsningerne, det er slet ikke så farligt

Univalg 2022 — Her kommer en stribe grunde til at optage forelæsninger på Københavns Universitet.

Siden coronaepidemien er presset på KU for at optage forelæsninger steget markant. Det kommer især fra de studerende, og det er der gode grunde til.

Optagelse af forelæsninger giver de studerende fleksibilitet, når de skal have studieplanlægning og studiejob til at gå op i en højere enhed. Optagelser kan sikre, at et sygdomsforløb ikke sætter studerende håbløst bagud. Hvis der var noget i forelæsningen, der var ekstra svært, kan man gense den i sit eget tempo, hvor man både kan spole tilbage og holde pause. Og endelig er det en kæmpe hjælp til studerende i eksamensperioden.

Men Københavns Universitet rykker ikke på den dagsordenen. Ofte kommer bekymringerne fra forelæserne, og de er mange. Det forstår jeg godt, for det er selvfølgelig altid en omvæltning at gøre ting på nye måder. I det her indlæg vil jeg prøve at svare på nogle af de bekymringer, som jeg hyppigst hører.

LÆS OGSÅ: Politrådets spidskandidat: Funktionsnedsættelser skal skrives ind i universitetets strategi

Lad os komme i gang – for de studerendes skyld

Den første bekymring er, om det vil smadre studiemiljøet, og at de studerende vil undlade at dukke op. Den bekymring deler jeg personligt slet ikke. Vi så under nedlukningen, hvor mange studerende, der glædede sig til at forelæsningssalene genåbnede fysisk. I perioden hvor der både blev streamet, optaget og afholdt fysiske forelæsninger, virkede det bestemt ikke som om, at færre dukkede op. Og på DTU har de haft stor succes med at optage forelæsningerne, og de har ikke tomme sale af den grund.

Den anden bekymring er en frygt for, om de digitale forelæsninger til sidst helt vil erstatte de fysiske. Det tvivler jeg også personligt meget på. Samfund, videnskab, og forskning ændrer sig gennem tiden, og derfor vil det altid være nødvendigt at opdatere forelæsningerne fra år til år. Derudover betyder det meget at kunne møde op og stille spørgsmål, og jeg er sikker på, at vi studerende vil møde talstærkt op for at demonstrere, hvis der bliver snak om helt at afskaffe forelæserne til fordel for en digital uddannelse. En optaget forelæsning kan aldrig erstatte en forelæser.

Den sidste bekymring, som jeg hører, især fra forelæserne, er frygten for at sige noget forkert til en forelæsning, eller frygten for at forelæsningerne bliver misbrugt af de studerende. Og det er selvfølgelig en forståelig menneskelig bekymring, og jeg forstår godt, at der er et stigende pres, når man bliver optaget, mens man er på arbejde. Men som sagt fungerer det altså godt på andre universiteter, både i Danmark og verden over. Det er en kulturændring, og jeg er sikker på, at der er forståelse for, at en forelæsning også kan indeholde en fejl.

Al fornyelse kan være skræmmende, men i Politrådet tror vi på, at optagelse af forelæsningerne ikke er så farligt, som det gøres til. Så lad os komme i gang – for de studerendes skyld.

Seneste