Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Arbejdsmiljø
Administrationsreform — Efter flere års forbederelse går den live, KU’s nye administration træder i kraft 3. marts.
Den har luret i kulissen gennem flere år, været omtalt som ’elefanten i rummet’ og været til heftig debat blandt KU’s medarbejdere.
Og nu er den her endelig: Københavns Universitets nye administration.
Universitetsadministrationen trådte officielt i kraft 1. marts, men de fleste administrative medarbejdere vil først i dag, 3. marts, mærke noget til den nye organisering.
LÆS OGSÅ: Ledelsen afblæser varslet fyringsrunde
For mange administrative medarbejdere betyder det, at de fra i dag har fået nye arbejdsopgaver, nye kollegaer og måske skal forberede sig på at flytte fysisk i løbet af den kommende tid.
Det er helt okay, at man ikke lige føler, man har det fulde overblik, og at der er ting, man ikke har styr på
Søren Skydsgaard, universitetsdirektør
»Den nye administration er kulminationen på en lang proces, og nu går vi endelig live. I efteråret blev det mere konkret, hvor folk skulle placeres, og frem til i dag har vi haft en række onboarding-arrangementer, så vi kunne forberede folk bedst muligt,« siger universitetsdirektør Søren Skydsgaard.
»Enkelte er allerede flyttet, men de fleste vil være mødt ind på deres vante arbejdsplads i dag, mandag. Først i løbet af marts vil mange skulle flytte. For de fleste vil denne første uge gå med at blive meget klogere på, hvad deres nye funktion konkret går ud på,« siger han.
Søren Skydsgaard opfordrer de administrative medarbejdere til at være »opsøgende og nysgerrige« på den nye organisering.
»Det er helt okay, at man ikke lige føler, man har det fulde overblik, og at der er ting, man ikke har styr på. Den nye administration er noget, vi skaber sammen, og det er også det, der gør det så spændende,« siger han.
Den seneste tid har KUnet blinket med gule bjælker, der skulle hjælpe med, hvordan man kontakter den nye administration fra 1. marts. Og ifølge Søren Skydsgaard vil intranettet forsat se sådan ud den næste tid:
»På sigt vil vi gerne have en nemmere og mere enkel hjemmeside, men det er her, vi starter. Og jeg synes, at den foreløbige version giver et rimelig godt overblik over, hvordan man kommer i kontakt med den nye administration, hvis man er i tvivl,« siger universitetsdirektøren.
Overordnet er universitetsdirektør Søren Skydsgaard tilfreds med, hvor langt universitetet er med administrationsreformen.
»Jeg synes, vi er kommet rigtig langt. Det er en meget, meget stor reorganisering og forandring, og vi vil rigtig gerne have, at medarbejderne er med til at skabe den nye administration. Det er helt afgørende for fremtidens gode processer,« siger han.
Størstedelen af den fysiske flytning vil ske hen over en weekend
I sidste uge har alle medarbejdere, som er omfattet af administrationsreformen, fået tilsendt et tillæg til deres ansættelsesbevis. Konkret oplyser HR, at der onsdag 26. februar blev sendt 2.600 tillæg til ansættelsesbeviser ud til medarbejdere.
Det gælder også universitetsdirektøren selv.
»Jeg fik en mail den anden dag med et tillæg til min ansættelse, hvor der stod, at jeg nu var ansat i Universitetsadministrationen,« siger han.