Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Studerende taber på Studenterrådets grønne drømme

Alt for vidtgående klimakrav fra Studenterrådet vil give udmattede undervisere, spildte rejsetimer og et dårligere universitet, skriver studerende Steffen Sjørslev.

Studenterrådet fortsætter deres klimakrig. Nu må ingen på Københavns Universitet flyve, hvis rejsen kan klares med andre transportformer på under 24 timer.

LÆS OGSÅ: Vi har måske den grønne førertrøje, men Københavns Universitet er langtfra grønt

Dette er helt uden at tænke på, hvad det vil betyde for de studerende, så i dette indlæg vil jeg tage kampen op, eller i hvert fald forsøge at gøre opmærksom på de omkostninger der vil følge med.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Vi kan godt blive enige om, at man skal passe på klimaet, men man kan ikke komme udenom, at der stadig vil foregå ting i andre lande, som bidrager til universitetsforskning og drift. Fordelene ved fly er, at de ofte er direkte og med tidsmæssigt fornuftige afgange. En person bruger altså mindre tid på transport, og eventuel ventetid, fordi afgangene er præcise og specifikke.

Dropper man det, vil en tur til Rom kunne klares med en cirka 24 timers togtur. Det vil være en udmattet person der møder op, som nok mest af alt har brug for søvn. Og det samme gælder på turen hjem.

En person, der måske har et to dages-kursus i Rom, skal nu bruge to dage ekstra på transport og vil ikke være klar til at arbejde dagen efter rejsen.

En mulighed kunne også være, at Københavns Universitet skulle have en flåde af biler for at kunne tilbyde transport over land, og det ville igen være en yderligere omkostning.

Omkostningerne kan altså både være økonomiske og tidsmæssige, og de vil i den grad også være et slag imod et godt arbejdsmiljø. Man ville med denne strategi risikere at skræmme gode personer væk fra at søge job på universitet, da deres dage væk hjemmefra kan blive dobbelt så mange, hvis Studenterrådet får deres vilje.

Der skal være fornuft i det, man gør, og man skal ikke skade universitet unødigt, fordi man har sat sig for, at klimaet er vigtigere end de studerende for enhver pris.

Der skal derfor ikke indføres en så streng regel for København Universitet, for det vil koste de studerende, og det vil koste dem, der er ansat. Alternativt kan det ende med, at Københavns Universitet holder op med at kigge ud i verden og i stedet lukker sig om sig selv.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

Anti-fly-politikken er en fortsættelse af Studenterrådets vidtgående idé om, at man skal omstrukturere hele uddannelsessystemet i deres grønne billede, ligegyldigt om det så går udover de studerende.

Jeg vil gerne have det bedste universitet i verden, men det kræver, at man har respekt for de studerende såvel som for dem, der er ansat på universitetet.

I stedet for at fortsætte en kamp, hvor man har taget skyklapper på, og man mener, at den eneste rigtige holdning er den, som befinder sig i toppen af Studenterrådet, burde man hellere bruge energien på at skabe bedre forhold for de studerende.

Dem som Studenterrådet så ofte påstår at repræsentere. Den respekt skylder de dem.

Seneste