Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Svar til studerende der har kritiseret evaluerings-kulturen på Medicin

Replik — Ledelsen svarer kandidatstuderende: Tak for dine gode og konkrete forslag, vi er i gang med at gentænke evalueringen af undervisningen.

I et debatindlæg opfordrer studerende Adam Omari medicinstudiet – og Sundhedsvidenskab generelt – til at gentænke sin evalueringsform. Det er heldigvis work in progress, fordi vi netop nu er i gang med en grundig proces med at forbedre vores survey-baserede evalueringer.

LÆS OGSÅ: Studerende: Københavns Universitet bør gentænke evalueringen af undervisningen

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Indledningsvis vil vi sige tusind tak for de gode og konkrete løsningsforslag, som vi vil tage med i vores overvejelser.

Adam peger især på tre vigtige punkter.

For det første er der de lave svarprocenter. Dette er desværre et generelt problem i en tid med udtalt evalueringstræthed, og derfor giver det god mening at forsøge at få evalueringerne tættere på den konkrete undervisning.

Det kræver en grundig analyse at afgøre, om det optimale er at evaluere i forbindelse med forelæsninger, som ikke altid er godt besøgt, og som er mindre centrale i vores undervisning end fx SAU-timer, øvelser og klinikundervisning.

Men den grundlæggende tanke om at forkorte afstanden er god. Nogle af vores kursusledere afsætter allerede tid til evaluering i forbindelse med undervisningen, og i de fleste tilfælde har det forbedret svarprocenten markant.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

For det andet er der synliggørelsen af, at evalueringerne faktisk bliver brugt. På Medicin er vi – ligesom på mange andre uddannelser på Sundhedsvidenskab – gået over til dialogbaseret evaluering på bachelordelen. Det har ført til håndgribelige forbedringer på flere af vores kurser og giver netop den synlighed, som ellers kan mangle.

Desværre er de studerende på kandidatuddannelsen spredt på så mange hospitaler, afdelinger og lægepraksisser, at vi ikke har fundet en måde at organisere dialogbaseret evaluering her. Derfor er den igangværende proces med at forbedre survey-formen stadig relevant for medicinstudiet. Vi gør opmærksom på, at vi på fakultetets hjemmeside offentliggør evalueringsresultaterne efter hvert semester.

For det tredje opfordrer Adam til at lære af andre, og det vil vi naturligvis meget gerne.

Mange tak for de gode input.

Seneste