Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

5 råd fra cykelsmeden: Sådan køber du en GOD brugt cykel

Cykelguide — På et SU-budget er der er gode penge at spare ved at købe en brugt cykel - hvis man altså ved, hvad man skal kigge efter. Her er fem gode råd fra et af KU's studenterdrevne cykelværksteder.

Cyklen er et yndet transportmiddel i København – faktisk er der flere cykler end indbyggere i København.

For en studerende kan cykelindkøb og værkstedsregninger være en belastning for SU-budgettet – men det behøver ikke at koste dig en formue at cykle rundt i byen, hvis du mestrer kunsten at købe en ordentlig brugt cykel.

»Man kan godt finde en kvalitetscykel i nogenlunde stand til omkring 1.000 kr.,« siger Gareth Callear, der er frivilligkoordinator for Jernhesten, et studenterdrevent cykelværksted på Frederiksberg Campus.

Men udover prisen, hvad er det så egentlig, man skal være opmærksom på, når man køber en brugt cykel – sådan rent teknisk eller mekanisk?

Med hjælp fra folkene fra Jernhesten kommer her fem tips til at købe en brugt cykel.

 

1. Tjek krankboksen

Krankboksen er en af de dyreste ting at få udskiftet på sin cykel hos en cykelsmed. For at diagnostisere tilstanden af lejerne inde i krankboksen, så hold godt fast i cykelstellet, og tag fat i pedalarmen og bevæg den frem og tilbage (ikke rundt og rundt). Pedalarmene skulle helst ikke bevæge sig – hvis de gør, så er der stor sandsynlighed for, at krankboksen er død, og du skal finde en anden cykel. Det samme gælder, hvis det – når du drejer pedalarmene rundt, mens du samtidig holder fast i dem – knaser eller føles grynet. Så er lejerne i krankboksen gået.

 

2. Tjek hjul og dæk

Nye hjul er også en relativ stor udgift hos cykelsmeden. Hjulene bør ikke mangle (well, doh!) eller have løse eger. Vend cyklen om og drej hjulene rundt for at tjekke, at de ikke er eksede. På samme måde som ved krankboksen kan du tjekke, om lejerne er gået i hjulene ved at tage fat i hjulet og vrikke det fra side til side. Hjulet må gerne give sig en smule, men kan det rokkes frit frem og tilbage, skal du finde en anden cykel.

Tjek også om dækmønsteret på dækkene er slidt ned eller ej. Nye dæk er også en udgift, der skal tages i betragtning.

 

3. Tjek gear og bremser

Skifter gearerne fint? Og virker alle gearerne? Hvis ikke, så kan de fleste gearproblemer løses ved at udskifte gearkablerne. Det er ikke den store udgift hos cykelsmeden. Det samme gælder bremserne – nye bremseklodser eller bremsekabler er heller ikke det dyreste at få udskiftet.

 

4. Tjek kæden

Cykelkæden skal være velsmurt og ikke rusten. Den bør også sidde stramt, så du ikke kan bevæge den mere en 2-3 cm, når du trykker på den. Mens du er nede ved kæden, så tjek om tænderne på forklingen og kassetten/gearhjulet er spidse og skarpe. Hvis ikke de er skarpe, så er der risiko for, at kæden kan hoppe af.  Afhængigt af cykeltypen kan det være en dyr reparation.

 

5. Er cyklen lovlig?

Når man køber brugte cykler, er det altid en god ide at tjekke stelnummeret for at se, om cyklen er meldt stjålet. Politiet har en meget smart hjemmeside til det formål (https://stelnummer.info). Stelnummeret sidder typisk under kranken eller er graveret ind i selve cykelstellet.

Og findes alt det lovpligtige udstyr på cyklen? En lovlig cykel skal have en ringeklokke, en for- og bagbremse, reflekser (foran, bagpå, i begge hjul og på pedalerne) samt cykellygter i de mørke timer.  Det kan koste en bøde på 700 kroner, hvis politiet fanger dig uden det lovpligtige udstyr.

Og så er det bare at begive sig ud på de københavnske cykelstier! Og hvis din cykel – hvad enten den er købt brugt eller splinterny – volder dig problemer, så husk, at der findes to studenterdrevne cykelværksteder på KU, nemlig Jernhesten og Pedalarmen, hvor de frivillige cykelentusiaster er klar med en hjælpende hånd.

LÆS OGSÅ: Used bikes in Copenhagen – how to get one

Seneste