Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Optrapning — De studerende sad helt stille med bannere bag sig og var bogstaveligt talt iført strømpefødder; et humoristisk nik til rektors tale om, hvordan aktivister skal udvise hensyn. Mente han overhovedet, hvad han sagde? For det er da ledelsen, der optrapper konflikten nu.
Navne på alle underskrivere fremgår i bunden af indlægget.
Kære universitetsledelse
DEBATINDLÆG
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Som ansatte, undervisere og forskere ved KU henvender vi os til jer som universitetsledelse med ansvar for arbejds-, undervisnings- og studiemiljøet på Søndre Campus.
Vi er alvorligt bekymrede for ansatte og studerendes sikkerhed og demokratiske rettigheder, efter bevæbnet politi blev tilkaldt for at opløse de studerendes kreative og ikkevoldelige manifestation på Søndre Campus den 3. december. Studerende med tilknytning til Studerende mod Besættelsen blev trukket ud af bygningen med magt, og fik – ifølge dem selv – konfiskeret deres computere og blokeret deres id-kort.
LÆS OGSÅ: Slut med teltlejr og strømpesokker: Studerende mod Besættelsen fjernet af politiet
Mange af de studerende risikerer nu at blive bortvist, selvom de fleste af dem var aktive studerende under protesten og blot sad og læste til eksamen, mens de opholdt sig på Torvet ved hovedindgangen.
Det er velkendt, at universitetsstuderende historisk set har spillet en progressiv rolle i protester, der siden har udviklet sig til demokratiske bevægelser.
Københavns Universitet har
en lang og imponerende historik for studenter-protester
Ligesom de studerendes teltlejr i maj og juni på City Campus var der tale om en fredelig protest mod KU’s akademiske samarbejder med israelske institutioner, som ligger i direkte forlængelse af opfordringen til akademisk boykot af sydafrikanske universiteter i 1960’erne og 1980’erne. I lighed med mange akademikere og studerende over hele verden opfordrer de studerende ved KU til en akademisk boykot af israelske universiteter med henvisning til deres veldokumenterede medvirken til det igangværende folkemord i Gaza.
De studerende har hver uge gennem hele efteråret samlet sig på Torvet på Søndre Campus. Da de blev fjernet med magt den 3. december, havde de været der i flere dage, og nogle af os havde besøgt dem, spist frokost med dem og lyttet til de poesi-oplæsninger, de arrangerede.
Det meste af tiden arbejdede de studerende på deres eksamener, samtidig med at de formidlede information om opfordringen til akademisk boykot. Alt i alt aktiviteter, som på ingen måde adskiller sig fra de gøremål, studerende og ansatte forventes at beskæftige sig med på en universitetscampus.
I stedet for at tilkalde politiet, burde universitetsledelsen værdsætte og anerkende, at de formelle og uformelle møder, de studerende organiserer, er en konstruktiv måde at forholde sig til påtrængende emner på.
De studerende opholdt sig helt fredsommeligt på Torvet – i sokker og med et humoristisk nik til rektors tale ved årsfesten, hvori han skelnede mellem hensynsfulde og illegitime studenterprotester.
LÆS OGSÅ: Rektor: Studenteraktivisme bør følge ‘strømpefods-princippet’
Hvad der ikke var fredeligt, var derimod den voldsomme måde, hvorpå der blev lukket ned for den offentlige og akademiske samtale om en af de mest akutte internationale konflikter – en konflikt, som mange af vores studerende og kolleger er påvirket af. Dét, Studerende mod Besættelsen gør, er at hæve stemmen om denne fælles bekymring.
Desuden er de studerendes holdning på ingen måde radikal
Desuden er de studerendes holdning på ingen måde radikal. Internationalt anerkendte institutioner som ICC og Amnesty International bakker op om den sydafrikanske anklage om et igangværende folkemord i Gaza og den ulovlige og grufulde israelske destruktion af det besatte Palæstina. Israel forbryder sig direkte mod international lovgivning, som er anerkendt og tiltrådt af den danske regering.
Tilstedeværelsen af politi inde i bygningerne på campus eskalerer situationen og forhøjer risikoen for panik og irrationelle reaktioner hos de studerende. Den måde, hvorpå protesten blev opløst, demonstrerer en mangel på forståelse af den grundlæggende ret til at udtrykke uenighed med magtinstanserne i et demokratisk samfund.
Vi finder den voksende trussel mod retten til at demonstrere og ytre sig, især når uenigheden gælder regeringens og rektoratets politik, dybt problematisk.
Vi er alvorligt bekymret over angrebet på universitetets traditioner og dets rolle som et rum for kritisk analyse, refleksion og kritik. KU har en lang og imponerende historik for studenterprotester. For blot få år siden fortsatte besættelsen af den daværende dekan for humaniora Jesper Kallestrups kontor i flere uger, uden at bevæbnet politi blev involveret.
LÆS OGSÅ: To år var nok. Dekan forlader Humaniora, og hele ledelsen står til udskiftning
Vi tager afstand fra de midler, som blev benyttet mod de studerende den 3. december og ønsker garantier for, at det aldrig vil ske igen. Vi opfordrer jer, som den ansvarlige ledelse, til på alle tænkelige måder at bestræbe jer på at undgå unødig eskalering af fredelige protester – uanset hvilke emner de rejser, og hvilke krav de studerende udtrykker.
Jeres rolle er at mediere og nedtrappe
Uanset hvem der udstikker ordren om at fjerne dem, er det jeres opgave at forsvare ansatte og studerende på KU. Jeres rolle er at mediere og nedtrappe konflikten og at forhindre scener, hvor studerende med vold trækkes ud af bygningen på deres egen uddannelsesinstitution.
Når sikkerheden og trygheden for ansatte og studerende er truet, har det direkte konsekvenser for vores arbejdsmiljø og vilkårene for såvel undervisning som forskning.
Med bekymrede hilsner
60 forskere og undervisere ved Københavns Universitet
Terne Thorsen postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Karen Arnfred, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Frida Sandström, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Eva la Cour, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Thibault Capelle, forskningsassistent, Niels Bohr Institutet
Fernando Racimo, lektor, Globe Institute
Amila Cirkinagic, fuldmægtig, Cultmind
Mikkel Bolt, professor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Qwin Werle, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Andy Lautrup, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Georgios Pappas, ph.d.-studerende, Center for Protein Research
Ida Bencke, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Anne Ring Petersen, professor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Bue Rübner Hansen, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Devika Sharma, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Amalie Skovmøller, adjunkt, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Svala Vagnsdatter, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Kassandra Wellendorf, studielektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Anders Bach Pedersen, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Nina Cramer, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Sarah Samira El-Taki, gæstelærer, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Line Ellegaard, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Salvatore Paolo De Rosa, postdoc, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier
Tue Andersen, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Tore Tvarnø, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Sabine Dahl Nielsen, adjunkt, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Cecilie Ullerup Schmidt, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
François Questiaux, postdoc, Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Anne Julie Arnfred, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Kerry Greaves, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Laura Luise Schultz, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Anne Kølbæk Iversen, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Mikkel Frantzen, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Mathias Overgaard, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Thea Møller Jensen, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Brenda Amaru Ibarra, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Mons Bissenbakker, lektor, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kasper Opstrup, Teaching adjunkt, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Mathias Danbolt, professor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Birgitte Thorsen Vilslev, adjunkt, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Sofus Landbo, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Christian Schönbeck, adjunkt, Institut for Farmaci
Bror Axel Dehn, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Tania Ørum, adjunkt Emerita, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Line Dahler-Eriksen, forskningsassistent, Institut for Kommunikation
Jan Thorhauge, adjunkt, Institut for Kommunikation
Katrine Dorthea Bjerre, ph.d.-studerende, Institut for Kommunikation
Frederik Appel Olsen, ekstern lektor, Institut for Kommunikation
Emil Elg, ph.d.-studerende, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Kathrine Bolt Rasmussen, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Lamia Moghnieh, lektor, Center for Culture and the Mind
Astrid Møller-Olsen, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Vasiliki Angelopoulou, postdoc, Niels Bohr Institutet
Konrad Krcal, postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Stine Grønbæk Jensen, studielektor, Institut for Kommunikation
Frida Broberg, ph.d.-studerende, Institut for Kommunikation
Agus Djaja Soewarta, studielektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Mikkel Bogh, professor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Malene Vest Hansen, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Martin Glaz Serup, ekstern lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Solveig Gade, lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab