Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Åbent brev til ledelsen: »Lad være med at ignorere vores store behov«

Trivsel — 80 studerende, der har haft gode oplevelser med et mindfulnesskursus på Københavns Universitet, opfordrer ledelsen til fortsat at tilbyde kurserne til alle studerende.

Alle underskrivere ses i bunden af indlægget

Kære KU’s ledelse

I bør stærkt genoverveje beslutningen om at stoppe tilbuddet om mindfulnesskurser for alle studerende. For vi er overbeviste om, at mange nuværende og kommende studerende vil få virkelig stor glæde af dem.

Vi er en blandet skare af nuværende og tidligere studerende på Københavns Universitet med det tilfælles, at vi selv har været på et af de mindfulnesskurser, I har udbudt. Vi mener, KU med de populære og effektfulde kurser var på rette spor. Derfor undrer det os, at studerende ikke fremover vil få muligheden for at benytte sig af tilbuddet.

LÆS OGSÅ: Mindfulnesskurser giver bedre trivsel. Men kursernes fremtid er usikker

Det er almen viden, at mistrivslen er høj blandt unge og dermed studerende i Danmark. KU kan og skal tage hånd om det problem ved at ruste os til at håndtere både vores studier og liv. Forskning viser, at de to typer af mindfulnesskurser, kaldet MBSR og MBKT, har positive effekter på studerendes studiekompetencer, stressreduktion og -håndtering samt på fremme af mental sundhed.

Effekterne af mindfulness-kurserne er veldokumenteret i både international og dansk forskning – selv fire og seks år efter afslutningen af kurserne. Man har blandt andet undersøgt effekterne ved hjælp af randomiserede kontrollerede studier (RCT) – den stærkeste type studie. Forskningen taler sit eget tydelige sprog: Mindfulnesskurserne kan hjælpe os!

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

I var engang dem, der gik forrest

Ved at udbyde mindfulnesskurserne viste I, at KU var et universitet, der gik forrest. Både fordi tilbuddet var et udtryk for, at I tog vores mentale trivsel seriøst med en forskningsbaseret og veldokumenteret metode – og fordi I potentielt gav os et bedre udgangspunkt for at forlade universitet med en mental robusthed, der kan støtte os i overgangen til arbejdslivet.

Derudover var en sandsynlig effekt af kurserne, at den øgede trivsel også forbedrer vores faglige kompetencer.

Mindfulnesskurserne har givet os konkrete redskaber til at mærke og italesætte, hvordan vi egentlig har det. Vi er blevet bedre til at håndtere tanker og følelser på en nysgerrig, accepterende og venlig måde. Desuden er vi kommet i bedre kontakt med os selv.

Det har gjort det lettere for os rent faktisk at handle i overensstemmelse med, hvad vi ønsker. En forandring, som vi har gavn af på vores studier og i øvrige dele af vores liv. Og vi har oplevet fællesskab undervejs i kurserne og efterfølgende også på tværs af studier.

Evalueringen af mindfulnesskurserne viser, at over 90 procent af deltagerne finder kurserne relevante. Efter kurserne oplever vi målbart mindre stress, trives bedre og har værktøjer til at håndtere stress og vedligeholde vores mentale sundhed.

Desuden oplever vi efter kurserne mindre ensomhed, føler os som del af et større fællesskab, kan lettere tale om de svære ting, og vi kan i højere grad selv tage ansvar for vores mentale trivsel. Vores studiebalance i hverdagen er blevet bedre og vores faglige og sociale engagement på studiet er større. Alle disse effekter holder også seks måneder efter kursernes start.

Resultaterne understreger i høj grad mindfulnesskursernes bæredygtighed – de føles meningsfulde for os – og de sætter ind på flere af de områder, som I i ledelsen har defineret som relevante for studietrivslen – nemlig balance mellem studie og fritid, tro på egne evner og fællesskab.

Kæmpe efterspørgsel

Vi er taknemmelige for at have haft mulighed for at deltage på mindfulnesskurserne på vores uddannelsesinstitution. Vi ved, at efterspørgslen i nogle perioder var dobbelt så stor som kapaciteten. Det betyder, at en masse studerende ikke har haft muligheden for at få plads på kurserne, selv om de har følt behov for og haft motivation til at opsøge kurserne.

Det understreger kun behovet for at fortsætte kurserne, så både disse studerende og andre vil have mulighed for at deltage i kurserne.

På baggrund af vores egne oplevelser, den høje efterspørgsel, konklusionerne i evalueringen samt i øvrig forskning er vi meget uforstående over for ledelsens beslutning om at stoppe med at tilbyde mindfulnesskurser til alle studerende.

Vi håber også, I vil stille jer selv spørgsmålet:

Hvorfor vil KU, der selv producerer forskning og bygger sin undervisning herpå, ikke læne sig op ad forskning i en så vigtig beslutning som denne?

Vores opfordring til jer er klar: Lad være med at ignorere vores store behov.

Underskrivere

Kathrine, medicinstuderende
Naomi Lupan, retorikstuderende
Linette Weber, pædagogikstuderende
Jens Damborg, fødevarer og ernæring-studerende
Cecilie Christensen, økonomistuderende
Anne, jurastuderende
William, jurastuderende
Justyna, fødevare- og ernæringsstuderende
Sofia Kragh, engelskstuderende
Rikke Søgaard Sørensen, litteraturvidenskabsstuderende
Mie Petersen, medicinstuderende
Josefine Synnestvedt, veterinærmedicinstuderende
Danna Galor, retorikstuderende
Axel Arias, filosofistuderende
Emma Skotte Albertsen, medicinstuderende
Anna Jelletoft, Social Data Science
Josephine Møllgaard, medicinstuderende
Frederikke Møllgaard, statskundskabsstuderende
Asta Nielsen, medicinstuderende
Søren Preisler, fysikstuderende
Christopher Stephens, psykologistuderende
Eva Brorsen Jensen, cand.scient.san.publ.
Kathrine Breum, psykologistuderende
Anne Mangaard Jørgensen, psykologistuderende
Marianne Nielsen, danskstuderende
Ida Holk, fysikstuderende
Peter Weile, jurastuderende
Ida Olsson, statskundskabsstuderende
Marie Kampmann, Immunology and Inflammation student
Nela Gacic, jurastuderende
Barbara Agertoft, antropologistuderende
Kathrine Hestad, franskstuderende
Manija Nazim, farmaceutstuderende
Katja Jungdal, veterinærmedicinstuderende
Clara Lybye, veterinærmedicinstuderende
Bodil, statskundskabsstuderende
Maj Ósk Bruun Stangegård, medicinstuderende
Javaneh Hashemi Tabatabaei, psykologistuderende
Ida Stuhr Olsen, geografi- og geoinformatikstuderende
Nanna Bækvang Hupfeld, læge, tidl. medicinstuderende
Marie Nielsen, historiestuderende
Helene Skov-Casper, pædagogikstuderende
Malou Tasja Windbæk Lind, medicinstuderende
Simon, danskstuderende
Anette Borgund Hansen, cand.scient.san.
Tea Buhl Andersen, medicinstuderende
Johanne Schovsbo, medicinstuderende
Marie Caroline Vermund, cand.scient.san.publ.
Cecilie Greve, sociologistuderende
Morten Malmberg, veterinærmedicinstuderende
Mathilde Krabbe Amby, sprogpsykologi
Lars Peter Jeppesen, datalogistuderende
Lærke Roos, jurastuderende
Sarah Valentina Møller, statskundskabsstuderende
Sofie Bak Nielsen, Miljøvidenskab
Rigmor Gavrani Gadegaard, statskundskabsstuderende
Jens Damborg Andersen, brygmesterstuderende
Yasmin Rask, medicinstuderende
Dianna Khalidan, global health student
Anne Mette Fahrendorff, medicinstuderende
Stine Solmer-Hansen, danskstuderende
Emil Mygind Jensen, folkesundhedsvidenskabsstuderende
Alexander Hjalte Kjær, tysk- og historiestuderende
Louise Hartvigsen, medicinstuderende
Tarek Ziad Choheiber, psykologistuderende
Katrine Refsing, jurastuderende
Monica, medicinstuderende
Erica Ann Hollingsworth, matematikstuderende
Nanna Maria Andersen, medicinstuderende
Therese Gerts, veterinærmedicinstuderende
Kathrine Pedersen, climate change-studerende
Waleria Hjelm, informationsvidenskab og kulturformidlingsstuderende
Sofie Winckler Lysholt, veterinærmedicinstuderende
Veronica Egelund Jensen, folkesundhedsvidenskabsstuderende
Jakob Harteg, fysikstuderende
Michala Wiborg Nagel, medicinstuderende
Christian Gejl Christensen, medicinstuderende
Katrine Albrechtsen, jurastuderende
Viktor Lønberg Bilde, matematik-økonomistuderende
Karoline Wulff Harslund, veterinærmedicinstuderende

Seneste