Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Multitasking — To opgaver på 25 sider, der begge skal afleveres 3. januar. For det første skal jeg skrive dem sideløbende, hvilket går ud over fordybelsen. For det andet har jeg ikke eksamensperioden til det. Det vil jeg lave om i Studienævnet.
DEBATINDLÆG
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Da jeg forleden sad til undervisning på KUA på en solskinsrig efterårsdag, gik noget op for mig. Jeg har ikke haft ét eneste semester i de fire år, jeg har læst historie, hvor eksaminerne ikke har ligget præcis den samme dag. Alle mine skriftlige eksaminer har haft frist på samme tidspunkt. Og for at toppe ubelejligheden, har det tidspunkt altid ligget i begyndelsen af eksamensperioden – enten 3. januar eller 30. maj.
LÆS OGSÅ: Der er valg på dit universitet. Det er vigtigt. Hvad skal du gøre? Her er en guide
Det er normalt på Historie. Men det burde det ikke være. Uanset, hvordan man vender og drejer det, falder ens opgaver i kvalitet, når man skal aflevere to på samme tid.
I år skal jeg navigere i to vidt forskellige tidsperioder og emner. Den ene opgave er om det armenske folkedrab, den anden om Socialdemokratiets forhold til fagbevægelsen. Længden på opgaverne er cirka 25 sider hver. Begge har frist 3. januar.
Det gør det ikke bedre, at vi ikke engang har hele eksamens-perioden
Jeg er normalt ikke en, som ville klage over sådan noget som eksamensforhold. Jeg vælger selv at arbejde ved siden af mit studie, og jeg tager det søde med det sure, når jeg er tidspresset og ikke altid får balanceret det hele med måde.
Men mit problem her er, at når man skal skrive to store opgaver og dykke nøgternt ned i kilder og begivenheder, er det essentielt, at man har tid til fordybelse. Den fordybelse får man ikke i samme grad, når man har to af den slags afleveringer på samme tid.
Det gør det ikke bedre, at vi ikke engang har hele eksamensperioden til at skrive dem, fordi de begge skal afleveres i periodens begyndelse. I realiteten skal man skrive dem oven i undervisningstimerne.
Bare en uges forskydning i afleveringsfristerne ville gøre underværker. Mine og andres opgaver kunne blive så meget bedre, hvis fristerne ikke var præcis samme dag. Og hvis fristerne så ikke altid lå i begyndelsen af eksamensperioderne, ville man faktisk kunne bruge perioderne på eksamen.
Det ville nok også bidrage til, at færre studerende ville udskyde deres eksaminer. Lige nu vælger mange studerende reeksamen – hvilket trækker pinen ud for både dem og deres undervisere, som skal bedømme opgaverne.
Jeg ved det ikke, men tror, tendensen forstærkes af, at afleveringsfristerne falder sammen. Derfor ville det gavne både studerende og undervisere at lave om på det.
LÆS OGSÅ: Frit Forum tager gerne æren for den her sejr
Vi har før set, at forandringer kan lade sig gøre. Sidste år lykkedes det Frit Forum at få genindført frit bachelorvalg på Historie. Derfor går jeg nu til valg på at sikre spredte eksamensfrister, så vi kan skabe bedre vilkår for fordybelse og læring.
Stem Frit Forum til univalget – din stemme kan gøre en forskel!
Univalget finder sted fra den 25. til den 29. november, og du kan stemme her.