Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Bliv bachelor i Beyoncé

Who run the world — Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet er klar til at tackle populærkulturen head on. Et nyt kursus, der handler om Queen B herself, sætter fokus på køn, race og sort feminisme.

Beyoncé Knowles, også kendt under aliasser som Bey, Queen B og Sasha Fierce, er omdrejningspunkt for et nyt kursus på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab. Kurset kommer til at diskutere køn, race og feminisme i relation til R&B sangerindens musikalske katalog.

Professor – og fagets underviser – Erik Steinskog er overbevist om, at populærkulturen kan fungere som en slags seismograf for de samfundsmæssige forskydninger, vi ser omkring os. Det betyder, at studiet af popkultur, som Beyoncé er en del af, kan give os en bedre forståelse af vores samtid.

Enorm interesse

»Det er så fedt at få lov til at undervise i noget man selv glædes over og interesserer sig for,« siger Erik Steinskog, der selv er en del af The Beyhive, inden han fortsætter med at fortælle om fagets indhold.

»Kurset har grundlæggende to søjler. Vi arbejder med Beyoncé som performer, men lige så meget med sort feminisme.«

Erik Steinskog er langt fra den eneste, der glæder sig til det kommende semester. Efter overvældende interesse fra de studerende har instituttet flyttet undervisningen til større lokaler, oprettet nye hold og fordoblet antallet af undervisningspladser.

»Det var lidt et gamble at have så specifikt et kursusemne, men det har jo så heldigvis vist sig at være rimelig populært, for at sige det forsigtigt,« siger Erik Steinskog.

Hans kursus, der nu tæller omkring 75 studerende, har fået titlen »Beyoncé, køn og race«. Kurset kan enten bruges som afsæt for et bachelorprojekt, eller de studerende kan tage det som et større fag på 15 ECTS, eller som et mindre fag på 7,5 ECTS

Hvorfor Beyoncé

Der er mange indflydelsesrige kunstnere at vælge imellem, hvis man, som Erik Steinskog, vil diskutere populærkultur, intersektionalitet eller feminisme.

»Jeg kunne mærke, at det, hun laver, betyder noget for offentligheden. Beyoncé er en af verdens mest markante populærmusikere, og når hun udgiver noget, har pressen haft ringet til mig og bedt om mit perspektiv – netop fordi det er noget, som folk er interesserede i. Hun er superstar på en helt særlig måde,« fortæller han om valget af Beyoncé.

»Hun er kontroversiel i forhold til det feministiske projekt, og det er vigtigt. Hun bidrager med et indspil til, hvad feminisme er, eller kan være, men fortæller om feminismen uden for det akademiske miljø og universitetet,« siger Erik Steinskog, blandt andet med henvisning til Beyonces VMA optræden i 2014, hvor hun under showet optrådte foran et gigantisk banner med påskriften »FEMINIST«.

Beyoncé eller Bach

Erik Steinskog giver ikke meget for den gamle skelnen mellem, hvad der er høj- og lavkultur eller mellem kunst på den ene side og popkultur på den anden. For ham kan populærmusik og -kultur bruges til at måle og fortolke det samfund, vi lever i.

»Populærkulturen – for nu at kalde den det – omgiver os jo hele tiden, og jeg synes det er vigtigt at diskutere hvad den kan betyde i en kulturel kontekst, og hvad den kan sige om det at være menneske – hvad vores omgivelser betyder for os og for de sammenhænge vi indgår i,« siger underviser Erik Steinskog.

Erik Steinskog har udgivet flere analyser om »afrofuturisme« og mener, at inddragelsen af den sorte feminisme, som Beyoncé repræsenterer, er vigtig for os alle.

»Det den sorte feminisme kan, er at udfordre den hvide eller europæiske feminisme og introducere nye måder at forholde sig til feminisme på. At læse teori af sorte kvinder kan åbne noget for os skandinaver, fordi de ofte kommer med et andet standpunkt og en anden baggrund,« siger han og beskriver, hvordan kurset er ikke bare et studie af Beyoncé, men også er et feministisk projekt:

»Det er også særligt interessant, fordi man før i tiden har haft fokus på mandlige kunstnere, eller en enkelt mandlig kunstner. Når fokus har været på kvindelige musikere, har det været i relation til en mand. Det er et udtryk for den maskuline dominans, og et kursus, hvor vi gør op med det, er meget vigtigt,« siger Erik Steinskog.

Seneste