Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Coronavirus

Hun er kommet tættere på sine medstuderende og undervisere efter nedlukningen

Onlineundervisning — Anne Mette Schrade havde svært ved at få tyskstudiet på Københavns Universitet til at hænge sammen med sit liv i München. Men efter krisens indtog føler hun sig mere inkluderet i undervisningen end nogensinde.

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. I hvert fald ikke, hvis man spørger Anne Mette Schrade. Corona-nedlukningen har erstattet den fysiske undervisning med online forelæsninger, og pludselig er både undervisning og studiefællesskaberne rykket online. Og hvis man, som Anne Mette Schrade, bor i udlandet, føles det, som om universitetet er rykket tættere på. Den 53-årige tyskstuderende har boet i München det meste af sit voksenliv.

For 30 år siden droppede hun ud af kandidatuddannelsen som translatør på CBS, fordi hun blev tilbudt en etårig kontrakt som sekretær på Sheraton Hotel i München. Hun ville følge sin passion for det tyske sprog, og dengang var mulighederne for praktik og studieophold i udlandet ikke lige så gode som i dag, så hun greb muligheden for at komme ud.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

»Så gik det, som det ofte går: man bliver verliebt, verlobt, verheiratet, og så bliver man hængende. Jeg endte med aldrig at komme tilbage efter det år. Jeg fuldførte ikke studiet, og jeg fik heller ikke opfyldt min drøm om at blive translatør – men det gør jeg så nu,« siger Anne Mette Schrade.

I dag læser hun på andet semester af kandidatuddannelsen i tysk sprog og kultur fra München, hvor hun bor med sin mand og datter. Og, nå ja, så har hun fuldtidsarbejde ved siden af.

Hårdt arbejde og sporadisk fremmøde

Anne Mette Schrade taler tysk som sit »andet modersmål«, men alligevel har det ikke været let at følge med i undervisningen, der jo er foregået i København:

»Jeg er kommet hjem fra arbejde, har spist aftensmad med familien, og så har jeg trukket mig tilbage og siddet med tekster og forberedelse til langt ud på aftenen – også i weekenden.«

Af og til har jeg følt mig som Palle alene i verden.

Anne Mette Schrade

Inden hun begyndte på studierne, havde hun fortalt underviserne om sin særlige situation. Hun har fået god hjælp af dem, synes hun, men hun har alligevel følt sig lidt afkoblet, fordi hun var uden for det sociale studiefællesskab.

»Af og til har jeg følt mig som Palle alene i verden. Nogle gange har jeg haft lyst til at smide håndklædet i ringen,« siger Anne Mette Schrade.

Ud over det sociale afsavn har også logistikken været en udfordring. Anne Mette Schrade har brugt feriedage på at rejse til København, så hun kunne nå at fange et par forelæsninger i løbet af semestret.

»Normalt kommer jeg kun til Danmark for at besøge familien, men det har været vigtigt for mig at møde de andre studerende og underviserne personligt. Så fik underviserne også et ansigt på hende bag alle de e-mails,« siger Anne Mette Schrade.

Distancen er udvisket

Men siden undervisningen rykkede online, har Anne Mette Schrade ikke skullet bekymre sig om at planlægge sin næste forelæsningsferie i København. Og hun har fået masser af interaktion med sine medstuderende som en bonus oveni.

»Jeg er så glad for, at undervisningen er rykket online for alle. Nu ser jeg underviserne og de andre studerende tre gange om ugen,« siger Anne Mette Schrade, som synes, at omlægningen til digital undervisning er gået glat.

LÆS OGSÅ: 23 startede på Tysk i 2019, og det er alt, alt for få

»Det har krævet en ekstra indsats af underviserne, og jeg synes, at det er gået forbavsende godt. Jeg har et fag, hvor sidder syv studerende og har undervisning sammen, kameraerne er tændt, alle kan bidrage, og der er gang i diskussionerne.«

Anne Mette Schrade håber, at dele af undervisningen vil fortsætte med at være digital på den anden side af krisen.

Frygter ikke onlineeksamen

Anne Mette Schrade siger, at hun godt kan forstå, at mange studerende har svært ved at omstille sig og undvære auditorieundervisningen, men som fjernstuderende vil hun gerne slå et slag for fordelene.

»Jeg er bestemt ikke den eneste, der i eller uden for Danmark ønsker at tage et semester eller et helt uddannelsesforløb på Københavns Universitet, og når universitetet tilbyder online undervisning, mindskes distancen,« siger Anne Mette Schrade.

LÆS OGSÅ: Han fik en weekend til at stable et fjernundervisningsprogram på benene til 600 studerende

Hun siger også, at hun er positivt stemt for digitale eksamener, selv om omstillingen for mange studerende denne gang kan føles brat, fordi det kan være med til at ruste de studerende til arbejdsmarkedet:

»Jeg tror ikke, at man skal være bange for onlineeksamener. Det er et spørgsmål om at se det positive i det. Der er selvfølgelig ulemper ved den her konstellation, men jeg tror, at det er en fordel, at de studerende lærer den digitale verden bedre at kende, for det er meget relevant viden, når de kommer ud på arbejdsmarkedet. Det forvandler digital kommunikation til et helt naturligt værktøj, man behersker professionelt.«

Seneste