Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Efter kuldsejlet it-projekt: »KU har været meget uheldige«

Epos kunne være blevet stoppet tidligere, og KU bør ikke fremover være first mover på ny it, lyder det fra medlemmer af Københavns Universitets Hovedsamarbejdsudvalg, der dog også udtrykker forståelse for, at KU trak stikket på et it-projekt, der gik galt.

De tillidsvalgte i Københavns Universitets Hovedsamarbejdsudvalg (HSU) fik 25. juni en orientering om, at KU har ophævet kontrakten med virksomheden Azets om at indføre it-systemet Epos til universitetets omfattende og komplekse personaleadministration.

Epos-projektet var stort og har, siden det blev sat i gang i 2013, omfattet ansatte fra hele KU’s organisation.

»Vi fik officielt at vide i mandags (den 25. juni), at nu havde man droppet Epos,« siger laborant Joan Lykkeaa, HK Dansk Laborant-Forening, der sidder i HSU. »Begrundelsen lød, at udbyder ikke leverede det, de havde lovet.«

Joan Lykkeaa siger, at der ikke har været nogen klare faresignaler for Epos-projektet, men at HSU-medlemmerne hen ad vejen var blevet orienteret om, at Epos var forsinket. »Der var forsinkelser, men det er der jo tit,« siger hun.

»Jeg synes ikke at det er fedt. Der er en masse emner, der havde ventet på at blive igangsat med det nye system. Nu er man tilbage til scratch,« siger Joan Lykkeaa.

Fornuftigt at stoppe

Ifølge Ole Bested, it-administrator og HSU-medlem med plads i HSU’s it-strategiske udvalg, er beslutningen om at afbryde arbejdet med at indføre Epos »smadderærgerlig.«

Ole Bested oplyser, at han ikke selv har haft andel i beslutningen om at købe Epos, men i kraft af sin placering i HSU har han sammen med de øvrige tillidsvalgte fået orienteringer om, hvordan det gik med projektet.

Når sådan noget går galt, er spørgsmålet, hvornår man skal sige, at nu er det nok. Tingene har det med at løbe lidt længere, end de bør løbe, men jeg tror ikke, at man for tre år siden havde kunnet sige, at det her projekt går galt.

Anders Milhøj, lektor og HSU-medlem

Han siger, at Epos ville have gjort flere arbejdsopgaver lettere, for eksempel ville det have været muligt for medarbejdere på KU selv at registrere deres ferie. Det skal de også i dag, men efterfølgende skal andre personer så indtaste oplysningerne en gang til.

»Det er drastisk at trække stikket på Epos, men jeg tror også det er en fornuftig beslutning at stoppe projektet nu, hvis leverandøren ikke kunne levere systemet,« siger Ole Bested. »Men man skulle måske have stoppet det tidligere.«

En ulykke, ikke en skandale

Anders Milhøj, lektor i økonomi og HSU-repræsentant for Djøf, siger, at han i nogen tid har haft fornemmelsen af, at det gik den gale vej med udviklingen af Epos. »Der har været forsinkelse på forsinkelse,« siger han.

Anders Milhøj siger, i lighed med Ole Bested, at Københavns Universitet nok havde stået sig bedre ved at trække stikket på Epos tidligere, men at der også er omstændigheder, der har gjort det vanskeligt for KU at træffe beslutningen.

»Jeg opfatter situationen sådan, at det her er endnu et af mange it-projekter, der er gået galt, sådan som det ofte sker både i det offentlige og det private,« siger Anders Milhøj. »Når sådan noget går galt, er spørgsmålet, hvornår man skal sige, at nu er det nok. Tingene har det med at løbe lidt længere, end de bør løbe, men jeg tror ikke, at man for tre år siden havde kunnet sige, at det her projekt går galt.«

Anders Milhøj kalder forløbet med Epos for »en ulykke,« ikke en skandale. »De har været meget uheldige med systemet,« siger han.

Han siger også, at producenten af Epos formentlig har lovet guld og grønne skove til KU, og at der er kontraktlige bindinger, der betyder, at KU ikke uden videre har kunnet lægge et stort it-projekt ned. Interne forhold på KU kan også have svækket handlekraften hos KU-ledelsen.

Azets har afvist at kommentere kontraktophævelsen med KU over for Uniavisen.

Overbebyrdet organisation på KU

»Epos-projektet ligger mellem IT-søjlen og HR-søjlen, og begge de to dele af KU’s organisation er blevet omstruktureret inden for det sidste år. Medarbejderne har været overbebyrdede, HR ikke mindst med at håndtere og forberede en storkonflikt i foråret 2018. Af de grunde har man nok trukket stikket et halvt år for sent,« siger Anders Milhøj.

For de administrativt ansatte på KU er tabet af Epos mærkbart, siger Anders Milhøj, for udviklingen af Epos har i en længere periode været brugt som undskyldning for ikke at opdatere og udvikle de systemer, KU har i forvejen, så de kunne levere relevant information til organisationen.

Københavns Universitet skal nu se sig om efter en anden it-løsning, da det nuværende system, ScanPas, er temmelig bedaget – det blev indført i 1999. Ifølge et interview, som HR-vicedirektør og ‘systemejer’ af Epos på KU Lisbeth Møller i 2014 gav til magasinet HR Chefen, levede ScanPas allerede i ’14 »ikke mere op til KU’s voksende krav.«

Står det til Ole Bested, bør KU søge at vælge noget sikkert.

»Min anbefaling er, at man ikke igen er first mover med et nyt system, sådan som man var med Epos,« siger Ole Bested.

Ifølge de HSU-medlemmer, som Uniavisen har talt med, blev prisen for Epos-fiaskoen ikke diskuteret på mødet mandag.

KU’s ledelse har ikke ønsket over for Uniavisen at oplyse, hvad Epos har kostet.

Seneste