Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Navne
Årets underviser — Hvordan bliver man årets underviser? Det gør man blandt andet ved at snakke om film og fodbold – selv om man underviser i cellebiologi. Her er fire gode grunde til, at det netop er Nicole Schmitt, der fik titlen i 2020.
I den indstilling, Nicole Schmitts studerende har skrevet, lægger de vægt på, at hun har klaret omstillingen til digital undervisning med bravour.
LÆS OGSÅ: Når Nicole Schmitt skal forklare, hvordan cancerceller muterer, hiver hun Darth Vader frem
Undervisningen er ikke faldet i kvalitet, den er faktisk lige så god, som den var, før coronavirussen sendte 0s alle sammen hjem, skriver de studerende.
»Hun har formået fuldt ud at omlægge sin undervisning, men uden at miste noget fra den normale undervisning,« står der i indstillingen. Helene Hjelmsmark, der har stået for at skrive og indsende indstillingen uddyber:
Hvem er Nicole Schmitt?
Nicole Schmitt er fra Tyskland og flyttede til Danmark for 18 år siden.
Hun er professor og underviser medicinstuderende i blandt andet cellebiologi.
Hun forsker selv i såkaldte ionkanaler og er viceinstitutleder for undervisning på Biomedicinsk Institut.
»Nicole sad der og snakkede alene foran 250 studerende, hvor ingen turde svare på spørgsmål, fordi det var online. Alligevel formåede hun at leve sig ind i undervisningen og var meget ærlig. Det var heller ikke sjovt for hende ikke at kunne se, hvem hun snakkede til.«
»Hun sagde, at det også var mærkeligt for hende, men meget nemmere, hvis vi deltog, og så var der nogen, der deltog aktivt i undervisningen. Det var flot af hende at være så ærlig, og så føltes det mere som om, vi var i samme båd.«
Nicole Schmitt forsker i ionkanaler, som er små strømførende kanaler i cellemembranerne. Hvis det lyder svært, så er det fordi, det er det.
Men det bliver lidt lettere at forstå, når ens underviser selv er ekspert på området. Det siger Ole Nils Petersen, der har haft Nicole Schmitt til undervisning.
»Hendes ekspertise bidrager til en undervisning, hvor alt bliver forklaret og diskuteret med en stor detaljegrad. Som studerende bliver man meget motiveret af hendes faglighed og professionalitet, og samtidig lærer man pensum på en meget forståelig og håndgribelig måde, fordi hun går så meget i dybden med baggrunden og konsekvenserne af de komplekse biokemiske processer i cellerne.«
Der er nogle film, man bare skal se. Kultklassikeren Pulp Fiction er en af dem, og scifi-sagaen Star Wars er en anden. Nicole Schmitt har set dem, og hun bruger dem i sin undervisning. Darth Vader er for eksempel en perfekt analogi for, hvordan en rask og god celle kan forvandle sig til en syg og ond en.
»Hun laver forklaringer vi kan forstå, og sammenligninger vi kan huske,« står der i indstillingen.
Og det virker. Den komplicerede cellebiologi hænger meget bedre fast hos de studerende, når den bliver serveret med en skive popkultur, fortæller Helene Hjelmsmark.
»Når hun taler om film, som alle kender og om den fodboldkamp, der blev spillet dagen før, så spicer det lige det hele lidt op. Så er det så meget lettere at huske til eksamen.«
Hvis man ikke ved, må man spørge. Det er det, som Nicole Schmitt gerne vil lære sine studerende. Det kræver, at undervisningslokalet føles trygt, så man ikke føler sig dum ved at spørge. Det siger Ole Nils Petersen.
»Nicole er utrolig dygtig til at skabe en tryg arbejdsatmosfære i sin undervisning, så alle på kurset er med og føler sig hørt.«
For eksempel laver hun jokes, spørger igen og igen, om de studerende har forstået det, og siger tak, når en studerende svarer – også selv om svaret ikke er helt korrekt, siger Helene Hjelmsmark.
»Det er faktisk ret specielt at have en underviser på universitetet, som gør en ekstra indsats. De behøver de jo ikke at putte om os på universitet. Andre undervisere er også rigtig dygtige, men Nicole er lidt mere pædagogisk og opmærksom på, om vi alle sammen har forstået tingene. Hun er en af de eneste, som har sagt, at det ville være dejligt, hvis vi blev ved med at spørge, til vi forstod det, og at det er helt okay ikke at forstå et emne første gang, det bliver forklaret.«