Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
’Bestået/ikke bestået’ — De første seks måneder af min uddannelse fik jeg ikke en eneste karakter. Til gengæld fik jeg grundig feedback, og det var meget mere værdifuldt. Lad os løfte et unødvendigt pres af de nye studerendes skuldre og droppe karakterer på første semester på hele KU.
DEBATINDLÆG
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Overgangen fra gymnasiet til universitet er en spændende og udfordrende tid. Som studerende oplever man en verden af nye muligheder og udfordringer, lige fra fredagsbarer, rusture og et nyt socialt liv til KUnets bureaukrati, studieordninger og mødet med krævende akademiske tekster. Samtidig skal vi omstille os til en ny måde at studere på, som er markant anderledes, end vi er vant til fra gymnasiet.
LÆS OGSÅ: Der er valg. Det er vigtigt. Hvad skal du gøre? Her er en guide
Da jeg begyndte på statskundskab, var mit første semester karakterfrit, og alle eksamener blev bedømt som enten bestået eller ikke bestået. Det gav en god og blød studiestart, hvor man ikke blev afskrækket fra de tunge universitetsbøger, men gerne måtte lave fejl. Desværre kender jeg mange studerende på andre studieretninger på KU, hvor det ikke er sådan. Men det burde det være alle steder.
Vi ved alle, hvor vigtig trivsel er for, om man ender med at gennemføre sine studier. Desværre er en tredjedel af alle førsteårsstuderende i risiko for mistrivsel, og specielt stress er udbredt. Det kan føre til øget frafald blandt førsteårsstuderende. Stress og mistrivsel er forbundet med karakterpres og præsentationsangst, som kan tage fokus væk fra den egentlige læring og personlige udvikling.
At gå på universitet handler ikke kun om at jagte 12-taller
At gå på universitet handler ikke kun om at jagte 12-taller. Det ved jeg, fra da jeg selv gik på første semester. Her dumpede jeg og min gruppe vores videnskabsteorieksamen, og det var en vigtig erfaring – måske netop, fordi vi ikke bare fik et tal udleveret, men i stedet en forklaring på, hvorfor vi var ’ikke bestået’.
Vi fik mulighed for at forstå, hvordan man arbejder akademisk, og lære, at en reeksamen i videnskabsteori ikke slår en helt af pinden. Vi fik samtidig feedback fra vores censor, og det gav et meget mere nuanceret billede af, hvad der gik galt, end et tal nogensinde ville kunne gøre. Det er derfor meget vigtigere at fokusere på feedback end på karakterer – navnlig på første semester.
At feedback frem for karakterer er særlig vigtigt i begyndelsen af studierne, handler også om social ulighed. Den sociale skævhed på universitet er nemlig størst på første semester. Her har børn af akademikerforældre mindre risiko for frafald end andre – men forskellen udjævnes, som semestrene skrider frem.
Derfor er det særligt i studiestarten, vi skal sætte ind med redskaber, som fremmer den sociale mobilitet. Indførelsen af et karakterfrit første semester er sådan et redskab. Det ville bidrage til at nedbryde karakterpres og skabe et rummeligt og inkluderende studiemiljø, hvis studerende ikke skulle belastes af karakterer fra dag ét.
LÆS OGSÅ: Frit Forum om nyt kandidatudspil: De studerende bør have hænderne over hovedet
I Frit Forum går jeg og mine medkandidater til univalget med klare ambitioner om at indføre et karakterfrit første semester på alle KU-uddannelser. Vi tror på, at denne ændring vil skabe en mere retfærdig, inkluderende og trivselsfremmende studiestart, som kan modvirke frafald, mindske karakterpres, styrke den sociale mobilitet og skabe et miljø, hvor studerende kan udforske og fejle samtidig med, at de lærer og udvikler sig.