Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Det virker — Studier viser, at det har en positiv effekt på indlæringen at have adgang til optagelser af undervisningen. Det er på tide at støve coronatidens kameralinser af og tro på, at vi kan tage ansvar for egen læring.
DEBATINDLÆG
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.
Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.
Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.
Studietiden under corona føltes for mange studerende tom og meningsløs. Nedlukkede campusser, aflyste sociale arrangementer og zoom-undervisning fra sengekanten satte både det faglige og sociale udbytte af semestrene på prøve.
Men der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Pandemien blev nemlig en utilsigtet anledning for universitetet til at implementere digitale undervisningsmuligheder ved at optage forelæsninger og gøre optagelserne tilgængelige for de studerende efter undervisning. Det var guld værd i forbindelse med eksamensoplæsning.
I dag er sporene efter corona mere eller mindre udvisket. Og kameralinserne ligger antageligvis bare og samler støv. Så er de jo ikke meget værd. Det, synes vi i Konservative Studerende, er en skam. Vi ønsker derfor at gøre optagelse af forelæsninger til et udgangspunkt for undervisningen frem for en nødløsning.
Først og fremmest er det en god idé at optage forelæsninger, fordi vi her i kølvandet på corona bliver præsenteret for flere undersøgelser, der viser, at optagelse af undervisning har en positiv effekt på studerendes indlæring og faglige præstationer.
Og det er vel ikke så overraskende, at muligheden for at gå tilbage og genbesøge undervisning i forbindelse med eksamensoplæsning forbedrer de studerendes muligheder for at præstere ved eksamensbordet?
LÆS OGSÅ: DTU har optaget forelæsninger i 10 år – hvorfor kan KU så ikke?
Overvej blot hvor mange studerende, der tilkøber digitale eksamenskurser fra private udbydere for at ruste sig til deres eksamener. Tendensen understreger vigtigheden af og efterspørgslen på adgang til kvalificeret undervisning i eksamensforberedelsen. Hvorfor skal det være private udbydere og ikke universitetet selv, der tilbyder det?
Foruden de forskningsbaserede argumenter er der naturligvis også en række praktiske fordele ved at optage undervisningen.
En travl hverdag med studie, arbejde, venner, sport og meget andet kan gøre verden presset. Og hvis man som studerende er syg eller på anden måde undtagelsesvist forhindret i at dukke op til forelæsning, må man lige nu gå glip af undervisningens guldkorn med risiko for både fomo og huller i indlæringen til følge.
Hvorfor skal det være private udbydere og ikke universitetet selv, der tilbyder det?
Det samme er tilfældet, hvis man har et studiejob, der kolliderer med en forelæsning hist og her. Hvis man ønsker at bo i mere end et kosteskab og leve af andet end metaldåserne fra prepper-lageret, er en sidebeskæftigelse til studiet før eller siden en nødvendighed for de fleste, og her er studiefleksibilitet naturligvis afgørende.
Mulighederne for at kombinere studie og job understøtter desuden regeringens prioritering af at styrke forbindelsen mellem uddannelse og arbejdsmarkedet, som blandt andet afspejles i oprettelsen af erhvervskandidatuddannelserne.
Hvis universitetet ønsker at følge med disse tendenser og imødekomme de studerendes behov, er det oplagt at gøre optagelsen af undervisning til et udgangspunkt frem for en undtagelse.
Træerne vokser naturligvis ikke ind i himlen, og derfor er der givetvis også omkostninger forbundet med at optage undervisningen.
En bekymring, der ofte rejses, er, at de studerende vil vælge at blive hjemme i stedet for at møde op på campus. Og at det vil underminere de sociale fællesskaber og studiemiljøet generelt. Vores oplevelse er dog, at de færreste studerende ønsker at fravælge disse fællesskaber, selv hvis de får muligheden. Tværtimod så vi under pandemien, hvor meget de studerende længtes efter at vende tilbage til de fysiske omgivelser.
LÆS OGSÅ: KS’ spidskandidat til bestyrelsen: Jeg vil kæmpe for vores ret til at bestemme selv
Vi mener netop, optagelse af undervisningen er i overensstemmelse med det ansvar for egen læring, som kendetegner at være studerende ved et universitet frem for elev i en skole. KS tror på de studerende og har tillid til, at de kan strukturere deres egen tid og samtidig tage ansvar for fællesskabet.
Her er det desuden vigtigt at understrege, at vi ikke foreslår, at undervisningen skal livestreames, men at optagelser gøres tilgængelige efter forelæsningerne i en tidsbegrænset periode. Optagelse af undervisning skal derfor ses som et redskab til eksamensforberedelse og ikke som en erstatning af den fysiske undervisning.
En anden ofte fremført bekymring handler om undervisernes frygt for at føle sig begrænset i deres undervisning, fordi de ved, at de bliver optaget. Det kan for eksempel øge angsten for at sige noget forkert og dermed gøre undervisningen mindre levende. Denne bekymring er relevant og skal tages alvorligt. Derfor foreslår vi, at implementeringen bør ske i tæt samarbejde med underviserne, som blandt andet skal have mulighed for at gennemgå og rette i materialet, inden det frigives.
LÆS OGSÅ: Lektor: 3 grunde til, at det er en dårlig idé at optage undervisningen
Denne bekymring er relevant og skal tages alvorligt
På trods af de relevante indvendinger mod optagelse af undervisning mener vi altså, at hensynet til de studerendes læring og præstationsmuligheder bør vægtes højere. Derfor opfordrer vi universitetet til hurtigt at finde kameraerne frem igen, støve linserne af og genindføre praksis med at optage undervisningen – til gavn for de studerende og deres akademiske udvikling.
Univalget finder sted fra den 25. til den 29. november, og du kan stemme her.