Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Uddannelse
Hvem gider at bruge en weekend på at lave projektarbejde, der hverken giver løn eller ECTS-point? Det gjorde over 50 studerende, der deltog i en konkurrence om bæredygtig turisme.
En tysk turist iklædt safariskjorte og bøllehat dukker op på skærmen. Han har forventningsfuldt sat fødderne i København, men hans smil stivner, da han når ind i hjertet af den danske hovedstad. Byen er overrendt med mennesker, turistfælderne klapper, og hans klimaaftryk bliver mere og mere sort.
I virkeligheden er Peter et stock-foto i en PowerPoint-præsentation på Zoom, men gruppen af studerende, der er ved at fremlægge deres projekt, siger, at Peters følelser er ægte nok: Mange turister higer efter at forlade menneskemasserne og leve mere bæredygtigt på deres storbyferie.
De har udviklet en løsning, siger de: En app, der præsenterer bæredygtige turistattraktioner – caféer og restauranter, butikker og museer – uden for Københavns centrum.
Downloader turisterne appen, kan de scanne en QR-kode, når de når hen til attraktionerne og få rabat på bæredygtige produkter. De kan også se, hvor meget CO2 de har sparet ved at cykle eller tage toget i stedet for at køre i bil.
LÆS OGSÅ: Og de troede ikke, de studerende kunne gøre oprør
Det var en af i alt ti ideer, der blev præsenteret under Copenhagen Sustainability Challenge den 12. og 13. marts, en innovationskonkurrence, hvor studerende fra forskellige uddannelser dystede om at præsentere det bedste tiltag for at fremme bæredygtig turisme i København.
Undervejs skulle dommerpanelet, bestående af blandt andre Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, og en repræsentant for Københavns Kommune, forholde sig til ideer som et grønt pas og en bæredygtig kop ved navn CopenCup.
De studerende valgte at bruge cirka 24 timer fredag-lørdag på at udvikle og præsentere ideerne sammen med mennesker, de aldrig havde mødt før. De fik ikke ECTS-point for det, og de kunne ikke engang mødes fysisk på grund af corona, det hele foregik online, hvor frosne billeder og fejlslagne skærmdelinger jævnligt forpurrede arbejdsflowet.
Hvorfor ville over 50 studerende, cirka halvdelen fra Københavns Universitet, bruge det meste af en weekend på det?
Klimadagsordenen er hele tiden i de studerendes bevidsthed.
Ellen-Margrethe Dahl-Gren, leder af Actory
Den bedste gruppe kunne vinde et gavekort på 1.000 kroner pr. næse, og der var også to-tre andre præmier at kæmpe om, men Regitze Chalmer Blomgren, en af de studerende bag fremlæggelsen om Peter, deltog af andre grunde. Først og fremmest interessen for den grønne omstilling.
»Emnet bæredygtig udvikling giver rigtig god mening for mig. Det var afgørende for, at jeg tilmeldte mig,« siger Regitze Chalmer Blomgren, der læser en kandidat i miljøvidenskab på Københavns Universitet.
Casen om turisme i København, en industri, der i skrivende stund ligger i dvale, tiltrak hende også, tilføjer hun.
»Den nedsatte internationale turisme har taget hårdt på oplevelsesindustrien i København, men omstændighederne omkring covid-19 kan være en unik mulighed for at gentænke oplevelsesøkonomien og skabe en ny bæredygtig turismemodel. Sådan et projekt ville jeg gerne bidrage til.«
Passionen for klimaet gik igen hos mange af de studerende, der deltog i Copenhagen Sustainability Challenge, en konkurrence udviklet af Københavns Universitet og Studenterhusets nye bæredygtige innovationsværksted, Actory.
Det ved Ellen-Margrethe Dahl-Gren, for som leder af Actory besøgte hun flere af grupperne, mens de udviklede deres ideer.
Mange af dem har måske før tygget på buzzord som bæredygtig innovation og grøn omstilling uden at kunne hive dem ned fra de luftige højder.
Det gælder ikke mindst studerende fra Københavns Universitet, der i mange tilfælde beskæftiger sig med flere abstrakte teorier og færre praktiske projekter end studerende fra fx DTU og CBS.
»Klimadagsordenen er hele tiden i de studerendes bevidsthed. Det er noget, de brænder for, og bliver mindet om konstant,« siger Ellen-Margrethe Dahl-Gren.
»Viljen til at bidrage til omstillingen er der, men det er enormt svært for dem at finde ud af, hvor de kan tage fat. De har brug for et sted, hvor de kan få hjælp til at komme i mål med udviklingen af deres ideer.«
Det er det, Actory tilbyder dem, siger hun.
Studerende, der ønsker at bidrage til den grønne omstilling på en større skala end at sortere affald og købe tøj i genbrugsbutikker, får her lov til at udvikle virkelighedsnære ideer med et mål om at skubbe samfundet i en grønnere retning.
Som Alternativets Franciska Rosenkilde, kultur- og fritidsborgmester i København, sagde til de studerende i idefasen:
»Vi er stolte af at kunne invitere jer inden for i maskinrummet for den kommunale politikudvikling. Det gør vi, fordi vi tror på, at det er essentielt for unge aktivt at være med til at forme samfundet.«
Denne gang var emnet bæredygtig turisme, og samarbejdspartneren var Københavns Kommune. Næste case challenge, som Actory kalder konkurrencerne, kan handle om noget andet, med nye virksomheder eller organisationer som samarbejdspartnere. Men det vil blive ved med at være grønt og jordnært, siger Ellen-Margrethe Dahl-Gren.
»Actory handler om at engagere studerende i den bæredygtige innovation, og det gør man ved at fokusere på helt konkrete udfordringer og løsninger.«
Målet er også at samle studerende, der normalt ikke møder hinanden.
Da de ti grupper præsenterede deres projekter lørdag eftermiddag, havde de blot fem minutter til at overbevise dommerpanelet om, at netop deres ide skulle sejre. Alligevel brugte mange af grupperne dyrebare sekunder på at forklare, hvor de hver især kom fra – og vigtigst af alt: hvor forskellige de var.
Og de var forskellige.
Vi tror på, at det er essentielt for unge aktivt at være med til at forme samfundet.
Franciska Rosenkilde, kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Alternativet
Regitze Chalmer Blomgren læser en kandidat i miljøvidenskab – med speciale i kemi og toksikologi – og siger, at hun vil bruge sin uddannelse til at fremme »et mere bæredygtigt samspil mellem mennesker og natur«.
Men langt fra alle studerende, der deltog i konkurrence, beskæftiger sig med klima, miljø eller bæredygtighed på deres uddannelser. Alene Regitze Chalmer Blomgrens gruppe rummede to studerende fra CBS, der ved mere om forretningsmodeller end klimaaftryk.
»Det var inspirerende at have studerende med forskellig faglig baggrund på holdet, og jeg synes, det understreger, hvor vigtig tværfaglighed er, når man skal skabe ideer og gøre dem holdbare og bæredygtige på sigt,« siger Regitze Chalmer Blomgren.
Hun beskriver konkurrencen som »et rum, hvor ideerne blomstrede nedefra«, blandt unge mennesker med forskellige forudsætninger, men med samme passion for den grønne dagsorden.
LÆS OGSÅ: Det pibler frem nedefra med grønne initiativer på KU
Og den tilgang til grøn ideudvikling og innovation er så frugtbar, at Folketinget og erhvervslivet bør lade sig inspirere af den, siger hun.
Ellen-Margrethe Dahl-Gren siger, at initiativtagerne bag konkurrencen aktivt rekrutterede og dannede grupper ud fra et mål om at blande forskellige fagligheder.
»Man lærer mere, når man finder sammen med nogle, der ikke ligner en selv. Det er der, hvor meninger brydes lidt, at man får inspirationen. Og der er noget enormt stærkt i at erkende, at uanset hvor meget man holder af sin faglighed, så har man også brug for folk med andre uddannelser for at skabe gode projekter.«
Regitze Chalmer Blomgrens gruppe vandt ingen præmier. Det gjorde til gengæld den bæredygtige kop og det grønne pas.
En særlig pris gik til en gruppe, der via en app sigtede mod at gøre en metrotur til en eventyrlig rejse. Dommerne roste især gruppen for at udvikle en ide, der i realiteten kunne blive til virkelighed på kort tid.
»Hvornår kan I have den klar?« spurgte en af dommerne flere gange.
Spørgsmålet er dog, om studenterideerne nogensinde kommer videre fra tegnebrættet?
Det er ikke sikkert, men Regitze Chalmer Blomgren siger, at hun og gruppen – selv om de måtte gå tomhændet hjem – agter at arbejde videre på appen.
Ifølge Ellen-Margrethe Dahl-Gren tilbyder Actory de studerende at videreudvikle projekterne, enten i et af de længere projektforløb under Actory-fanen, eller i en af de Innovation Hubs, der ligger rundt omkring på Københavns Universitet.
»Det er ikke mig, der sidder på pengepungen, men jeg oplevede en velvilje fra dommerne, og jeg synes, at projekterne gav mening, i en sådan grad at det absolut ikke er urealistisk, at man kan implementere noget af det,« siger hun.