Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
Section
STUDENTERPROTESTER - Ugen igennem har det Det Humanistiske Fakultet været ramt af studenterblokader. I dag er turen kommet til SAXO-Instituttet, som senest har hugget to uger af semesterlængden.
FORSKELSBEHANDLING - Studerende på de videregående uddannelser føler sig glemt. Et nyt 'hypercard' gør det attraktivt at tage toget i stedet for cyklen, men det er kun for de unge på ungdomsuddannelserne.
KAMPAGNE - I går skød Studenterrådet ved Københavns Universitet kampagnen 'Studiebyen KBH' i gang. De studerende stiller skarpt på horrible boligforhold og ruinerende transportpriser.
STOP - Studerende på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet blokerede mandag morgen deres institut i protest mod ultrakorte semestre og få undervisningstimer. Med musik til.
ARBEJDSTID – De videnskabeligt ansatte på Det Humanistiske Fakultet har opbygget en stor overarbejdspukkel, og da fakultetet samtidig er under politisk pres for at udbyde mere undervisning, har dekan Kirsten Refsing opsagt arbejdstidsaftalen med de ansatte.
FREMTIDENS BIBLIOTEK – Alle materialer købt for universitetets midler skal fremover være tilgængelige for alle på KU.
OVERARBEJDE - Professorer, lektorer og adjunkter på Saxo-Instituttet har undervist over 20.000 timer 'for meget'. Derfor er underviserne på instituttet glade for, at ledelsen har sat 'tæring efter næring', selvom de ikke bryder sig om, at det går ud over de studerende.
STUDIEGLÆDE - Københavns Universitet har netop offentliggjort en undersøgelse, som viser, at 90 procent af de studerende på universitetet er glade for deres uddannelse. Omkring en femtedel af de studerende har deltaget i undersøgelsen.
SAGSBEHANDLING – Udlændingeservice kunne ikke se, hvorfor et forskningsprojekt skulle finde sted i Tanzania, ikke i Danmark. Det forsinkede en ung ph.d.-studerende i adskillige måneder.
SELVSTUDIUM - Selv om de studerende på Saxo-Instituttet har mistet 15 procent af deres undervisning, skal de lære det samme som før, og det går ud over glæden ved at studere.