Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
Section
STOP - Studerende på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet blokerede mandag morgen deres institut i protest mod ultrakorte semestre og få undervisningstimer. Med musik til.
ARBEJDSTID – De videnskabeligt ansatte på Det Humanistiske Fakultet har opbygget en stor overarbejdspukkel, og da fakultetet samtidig er under politisk pres for at udbyde mere undervisning, har dekan Kirsten Refsing opsagt arbejdstidsaftalen med de ansatte.
FREMTIDENS BIBLIOTEK – Alle materialer købt for universitetets midler skal fremover være tilgængelige for alle på KU.
OVERARBEJDE - Professorer, lektorer og adjunkter på Saxo-Instituttet har undervist over 20.000 timer 'for meget'. Derfor er underviserne på instituttet glade for, at ledelsen har sat 'tæring efter næring', selvom de ikke bryder sig om, at det går ud over de studerende.
STUDIEGLÆDE - Københavns Universitet har netop offentliggjort en undersøgelse, som viser, at 90 procent af de studerende på universitetet er glade for deres uddannelse. Omkring en femtedel af de studerende har deltaget i undersøgelsen.
SAGSBEHANDLING – Udlændingeservice kunne ikke se, hvorfor et forskningsprojekt skulle finde sted i Tanzania, ikke i Danmark. Det forsinkede en ung ph.d.-studerende i adskillige måneder.
SELVSTUDIUM - Selv om de studerende på Saxo-Instituttet har mistet 15 procent af deres undervisning, skal de lære det samme som før, og det går ud over glæden ved at studere.
LUKKERISIKO - Studerende fra besparelsestruede sproguddannelser på Humaniora holdt onsdag protestmøde i aktionens tegn – med en hjælpende hånd fra samfundsvidenskaben.
BUREAUKRATI - Op mod 20 udenlandske ph.d.-studerende har siden januar haft problemer med at komme ind i Danmark på grund af misinformation på Udlændingeservices hjemmeside.
UDDANNELSE - Udvalgte studerende fortæller solstrålehistorier om livet på Københavns Universitet for at kapre nye kunder til butikken, mens timeantallet rasler ned på flere fag. Er der en grænse for, hvor lidt undervisning et universitet kan tilbyde og samtidig opretholde kvalitet i uddannelsen og studieglæde blandt de studerende?