Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Studieliv
Vejledning — Studenterrådgivningen mister knap 13 millioner og har måttet fyre flere rådgivere, siger direktør Thomas Braun.
12,8 millioner kroner.
Så meget skal Studenterrådgivningen spare til næste år som følge af regeringens finanslovsforslag. Det svarer til cirka en fjerdedel af organisationens årlige budget.
Ledelsen har i uge 44 reduceret antallet af ansatte rådgivere med otte, så der fremover er 31 rådgivere, som står for at holde samtaler med studerende der mistrives, fortæller Thomas Braun, direktør for Studenterrådgivningen.
»Røgen har ikke lagt sig endnu, men det får betydning for, hvilken hjælp vi kan give de studerende,« siger han.
LÆS OGSÅ: Midt i en trivselskrise: Regeringen vil skære i støtten til Studenterrådgivningen
Studenterrådgivningen tilbyder gratis individuelle psykologsamtaler til studerende, der har det svært, ligesom de udbyder gruppeforløb og workshops om emner som eksamensstress, præstationsangst og ensomhed. Derudover har rådgivningen en række onlinekurser – blandt andet om overgangen til livet som universitetsstuderende.
Thomas Braun fortæller, at Studenterrådgivningen de seneste år har haft ventetider på under fire uger til et individuelt samtaleforløb med en psykolog.
»Fremover kommer vi til at prioritere den individuelle rådgivning højest og drosle ned på nogle af de andre tilbud, og vi kommer til at lukke vores online-selvhjælpsprogram. Vi samler blodet om de centrale organer i kroppen,« siger han.
Studenterrådgivningen vil arbejde hårdt for, at ventetiden ikke bliver længere for studerende, der har brug for individuelle samtaler, siger direktøren:
Studerende må endelig ikke stoppe med at regne med os. Det kan de fortsat gøre.
Thomas Braun, direktør i Studenterrådgivningen
»Vi ved, at det at få hurtig hjælp i sig selv har en behandlingsmæssig værdi. Der er stor forskel på, om man får hjælp efter fire eller otte uger.«
Thomas Braun har dog svært ved at se, hvordan Studenterrådgivningen kan komme igennem de spidsbelastede eksamensperioder, uden at ventetiden bliver en smule længere. Alligevel understreger han, at det er vigtigt, at studerende fortsat søger hjælp.
»Studerende må endelig ikke stoppe med at regne med os. Det kan de fortsat gøre. Vi forsøger at få nedskæringerne til at ramme i periferien af vores kerneopgaver.«
På finanslovsforslaget, der blev fremlagt tidligere i oktober, står Studenterrådgivningen til at miste 1,7 millioner kroner. Men siden 2019 har organisationen løbende fået ekstrabevillinger. I 2023–2025 beløb de sig til 10,5 millioner, og de bortfalder også – selvom de ikke fremgår af finanslovsudspillet.
Det samlede tab er altså 12,8 millioner kroner.
Der er mange forskellige slags studerende, der opsøger Studenterrådgivningen for at få hjælp. Nogle har brug for at deltage i en workshop eller en gruppesamtale om et studierelateret problem, andre for et par individuelle samtaler med en psykolog – og så er der dem, der har mere komplekse udfordringer og har behov for længere forløb.
»Studerende fra uddannelsesfremmede hjem, studerende med boligudfordringer, psykiske udfordringer eller en belastet opvækst i bagagen – det er vigtigt, at de ikke kommer i klemme, når vi skal til at vende hver en femøre. Vi må ikke miste fokus på dem, for det er vigtigt, at vi stadig kan tilbyde dem længere samtaleforløb,« siger Thomas Braun.
De otte medarbejdere, der er blevet fyret, har fået besked. Studenterrådgivningen begynder at lukke ned for aktiviteter i slutningen af året.
»Det gør nas på os som organisation, og det kommer til at kunne mærkes på vores eksterne tilbud. Men vi kan med vores rådgivningsforløb stadig tilbyde et fagligt stærkt tilbud med veldokumenteret effekt.«