Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

VIP og TAP skal stå sammen

Administrationsreform — Vi i Akademisk Råd på Humaniora frygter, at sparemål bliver reformens eneste fokus. Derfor er det særligt vigtigt, at VIP’er og TAP’er ikke bliver spillet ud mod hinanden.

Som repræsentanter fra VIP-siden har vi i Akademisk Råd på Humaniora løbende drøftet administrationsreformen. På grund af reformens størrelse vil den uanset hvad få stor indflydelse på både forskeres og underviseres hverdag.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Desværre synes det fokus, der var på kvaliteten af opgaveløsningen i forhold til brugerne – VIP og studerende – da reformen blev præsenteret at være afløst af et stærkt fokus på at nå sparemålet. Uanset hvad.

Der må ikke herske tvivl om, at vi respekterer den dybe og nødvendige faglighed, som TAP’erne leverer

Bekymringen for, at alle andre hensyn må vige for besparelser, har vi allerede givet udtryk for i november i Humanioras Nyhedsbrev. Vi efterlyser, at VIP bliver inddraget ikke bare i brugergrupper, men også i designfasen. Og vi efterlyser, at der afsættes en strategisk reserve i form af en pulje af økonomiske midler, så der er mulighed for at reagere, hvis løsningerne ikke fungerer.

Debatten må ikke køre af sporet

Vi har også fulgt tæt med i debatten om reformen, som den har udspillet sig i Uniavisen. Det er ærgerligt, hvis den bekymring, vi har som VIP, bliver udlagt som om vi bare gerne vil have administrationen tæt på, fordi det er hyggeligt. Det er det indtryk, man kan få, når man læser reaktionerne på de fire VIP’ers indlæg, der blev bragt i Uniavisen 26. januar.

LÆS OGSÅ: Fire VIP’er: Vi har brug for TAP’erne tæt på.  

Der må ikke herske tvivl om, at vi respekterer den dybe og nødvendige faglighed, som TAP’erne leverer. Det gør vi i den grad.

Det er netop, fordi vi har brug for TAP, som forstår, hvad vi laver, at vi er skeptiske over for den centralisering, vi tilsyneladende står overfor. Hvorfor er centralisering det første ord, der bringes på banen, når der skal findes løsninger?

Centralt er ikke automatisk godt

Ved overgangen til designfasen er der kommet stærkt fokus på etableringen af 3-4 servicecentre. Det er ovenikøbet blevet formuleret som et princip, at der skal foreligge et afgørende argument for det, hvis en opgave skal løses lokalt. Men hvorfor skal der ikke foreligge et afgørende argument for, at en bestemt opgave skal løses centralt?

Et konkret eksempel på vigtigheden af at have TAP tæt på de lokale forskningsmiljøer er, at det på Humaniora i de seneste år er lykkedes at øge hjemtagning af eksterne bevillinger. Vi oplever det som en konsekvens af, at der er blevet oprustet på forskningsstøttefunktionen lokalt på institutterne.

LÆS OGSÅ: TAP’er: Det er fagligheden, der driver værket – også for vores funktion

Vi har som VIP simpelthen fået bedre og mere kvalificeret hjælp. Her har vi funktionen tæt på, og det har givet resultater, som vi også mærker som en hjælp i hverdagen.

Vi frygter, at det går tabt, når der samtidig spares og centraliseres.

Skribenterne er: Casper Tybjerg, Anna Sandberg, Morten Fink-Jensen, Sophie Wennerscheid, Michael Fjeldsøe og Kim Ryholt, VIP-repræsentanter i Akademisk Råd på Det Humanistiske Fakultet.

Seneste