Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Adjunkt: Min undervisning er på mange måder blevet bedre under corona

Selv når corona er fortid, vil Anna Müller fortsætte med at bruge flere af de digitale værktøjer, hun lærte at kende under nedlukningen. Hun er dog træt af at undervise fysisk og digitalt på samme tid.

Anna Müller er adjunkt ved Sektion for Veterinær Billeddiagnostik.

Fortalt til Rasmus Friis.

Da nedlukningen kom, havde jeg kun få dage til at planlægge den digitale undervisning, så jeg holdt i store træk de samme forelæsninger, som jeg plejer, bare digitalt. Det var meget tungt for mig, for der er altid mange diskussioner i min undervisning, og det er svært at diskutere online. Jeg mærkede hurtigt, at de studerende ikke deltog på samme måde, som de gør i den fysiske undervisning.

Jeg besluttede mig for, at det ikke kunne fortsætte sådan. Derfor prøvede jeg at bruge det, der hedder flipped classroom, hvor man udleverer ’tavleundervisningen’ på forhånd, og fokuserer på at aktivere de studerende og bearbejde stoffet, når man så mødes. I løbet af halvanden uge optog jeg mine forelæsninger som flere korte videoer på 10-15 minutter, så jeg kunne dele dem med de studerende før hver undervisningsgang. Når vi så mødtes, kunne vi gå direkte til den mere aktive del af undervisningen, hvor de studerende deltager i diskussioner og svarer på spørgsmål.

LÆS OGSÅ: Underviser om Zoom-forelæsninger: Hvad ville Sigurd Barrett have gjort?

Det fungerer enormt godt. Jeg synes på mange måder, at undervisningen er blevet bedre, og at de studerende er blevet endnu mere engagerede, end de var før. Jeg har lavet et quizbaseret system, hvor jeg stiller spørgsmål til stoffet, og fordi alle svarer anonymt, kommer flere end normalt til at deltage i samtalen. Det betyder også, at jeg hurtigt kan få et billede af, hvor mange der forstår et bestemt koncept eller en pointe.

Jeg har lavet et quizbaseret system, hvor jeg stiller spørgsmål til stoffet, og fordi alle svarer anonymt, kommer flere end normalt til at deltage i samtalen.

For mig er det rart, at jeg ikke bare skal stå og snakke i lang tid, men kan interagere med de studerende med det samme, når vi mødes. Jeg ved også, at de studerende er tilfredse med kvaliteten, for jeg laver en kort evaluering efter hver undervisningsgang, og svarene har været positive.

Jeg har også prøvet HyFlex-undervisning, hvor nogle studerende møder op fysisk i undervisningslokalet, mens andre følger med på streaming. Jeg synes, det er enormt trættende at bruge begge undervisningsformer på samme tid. Det er hårdt at sørge for at få både dem i klassen og dem bag skærmen er med i undervisningen, og det er svært at lave diskussioner, der passer til begge grupper.

LÆS OGSÅ: Nu vil undervisere ikke acceptere mere corona-relateret overarbejde

Det er også lidt anstrengende, at jeg skal sørge for, at der er håndsprit i lokalet, og at alle restriktioner bliver overholdt, ligesom jeg skal møde tidligt for at få teknikken til at fungere. Det er ret tidskrævende. Når det er sagt, føler jeg faktisk, at jeg har fået frigivet noget tid, efter jeg har fået lavet videoerne til de studerende.

En vigtig pointe er, at undervisere skal være tydelige med tidspunkter, når alle eller nogle af de studerende følger med digitalt. Man kan ikke bare sige, at nu tager vi 5-10 minutters pause. Man skal være helt præcis. Det samme gælder, når man fortæller de studerende, hvordan de skal kommunikere med en – skal de bare tage ordet eller skrive i chatfunktionen fx? Man skal huske på, at de studerende lige nu skal navigere i mange forskellige former for undervisning.

Jeg føler selv, at jeg har gjort mig nogle værdifulde erfaringer, og jeg er sikker på, at jeg vil fortsætte med at lave videoerne, når restriktionerne ikke er her mere. Så vi kan gå direkte til diskussionerne og øvelserne, når vi mødes. Det har både jeg og de studerende været glade for.

Seneste