Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Studieliv
Øllen koster 37 kroner, og 12 af dem går til den danske natur. En af de studerende bag siger, at den nye øl er et resultat af den voksende klimaaktivisme på universitetet.
Klimakampen har i de seneste år spredt sig med stor hast på universiteterne: Strejker for klimaet har fundet sted på flere fakulteter, grønne studenterorganisationer er piblet frem, og på en række fag, fra de samfundsvidenskabelige til naturfagene på Skovskolen, har studerende krævet mere klima på pensum.
Nu er kampen for den grønne omstilling også på vej til barerne.
Studenterhuset lancerer fredag en ny øl ved navn Natur Lager, produceret af Nørrebro Bryghus, der ikke bare giver et bidrag til promillen, men også til naturen. Hvis man betaler de 37 kroner, øllen koster, går 12 kroner til
Læs også: Og de troede ikke, de studerende kunne gøre oprør
Ifølge Rasmus Pilegaard Petersen, studerende på Københavns Universitet og bestyrelsesmedlem i Studenterhuset, er det noget, der taler til kunderne: de studerende.
»Som studenterhus er vi optaget af de dagsordener, som de studerende på Københavns Universitet er optaget af, og vi oplever en rigtig stor iver efter at gøre en forskel for klima, miljø og natur. Det er derfor, vi har fået ideen til den nye øl,« siger Rasmus Pilegaard Petersen, der studerer statskundskab.
Vi kan se, at der er et emne, som rigtig mange går op i, og det er det, øllen er udsprunget af
Rasmus Pilegaard Petersen, bestyrelsesmedlem, Studenterhuset
Han rejser sig fra rundbordet i et af Studenterhusets mødelokaler og folder en måtte ud på præcis én kvadratmeter, overdækket med billeder af trækroner og tåge over utæmmet natur.
Det er det, man får for de 12 kroner: en kvadratmeter jord, som Den Danske Naturfond opkøber og omlægger til vild natur.
Planen er at lægge måtten på gulvet i Studenterhuset – og hvor øllen ellers måtte blive solgt – så de studerende kan plante sålerne på den grønne kvadratmeter og se, hvad de ekstra skejser går til.
»Det er meget synligt, hvilken forskel det gør. Det havde været noget andet, hvis man kun gav en enkelt eller to kroner til naturen, hver gang man købte øllen,« siger Rasmus Pilegaard Petersen.
»Grønne initiativer handler ofte om, hvordan vi kan flyve mindre og producere mindre affald, men her har du mulighed for at sætte et positivt aftryk. Det er noget, vi oplever, at de studerende rigtig gerne vil. De vil gøre noget konkret.«
Ofte har de studerens protester handlet om klimaet. I vælger at fokusere på den vilde natur. Hvorfor?
»Vild natur er noget af det, der har den største positive klimaeffekt. Samtidig hjælper man biodiversiteten, hvor over 2.000 dyre- og plantearter er i fare for at forsvinde i den danske natur. Danmark er et af de mest opdyrkede lande i verden, og på den baggrund kan det virke lidt dobbeltmoralsk, når vi siger til folk i Amazonas, at de ikke må brænde skov af.«
På bordet foran ham står en af øllene og bliver lunken langt fra køleskabet. Den skjuler ikke sin mission: Mærkatet er grønt i to nuancer, og i kontrast til de mangefarvede illustrationer, der normalt pryder øl fra Nørrebro Bryghus, forklarer en simpel hvid tekst, hvad kundernes kroner går til: »1 flaske øl = 1 m2 skov«.
Knapper man den op og tager en slurk, forstår man, hvorfor øllen kommer samtidig med foråret: Det er en frisk og frugtig lager, der har mere til fælles med en IPA end en gennemsnitlig pilsner.
Grønne initiativer handler ofte om, hvordan vi kan flyve mindre og producere mindre affald, men her har du mulighed for at sætte et positivt aftryk.
Rasmus Pilegaard Petersen, bestyrelsesmedlem, Studenterhuset
Øllen på bordet er én ud af 3.000 flasker. De fleste af dem bliver solgt i Studenterhusets café, men Rasmus Pilegaard Petersen siger, at flere studiebarer på Københavns Universitet også er interesserede i at sælge øllen.
Den er dyrere end de våde varer, der normalt bliver solgt i baren, men Studenterhuset forventer, at den grønne gevinst alligevel vil lokke tørstige studerende til. Det er i hvert fald planen, at de 3.000 flasker skal få følgeskab af mange flere.
Ifølge Rasmus Pilegaard Petersen melder naturøllen sig ind i en større politisk bevægelse, der trækker i retning af vild natur. For eksempel har Landbrug & Fødevarer og Danmarks Naturfredningsforening i fællesskab foreslået at udtage lavtliggende landbrugsjorde, og senest satte aftalepartierne bag finansloven 20 millioner kroner årligt af til mere urørt skov. Når den første Natur Lager bliver solgt fredag den 21. februar, vil miljøminister Lea Wermelin (S) da også være til stede i Studenterhuset.
Rasmus Pilegaard Petersen afviser dog, at formålet med øllen er at skabe et politisk pres.
»Det har ikke været tanken fra starten,« siger han.
»Det er en vigtig dagsorden for os, fordi Studenterhusets opgave er at favne det brede studiemiljø på Københavns Universitet. Hvis vi ikke gør det, kan vi hurtigt blive irrelevante. Her kan vi se, at der er et emne, som rigtig mange går op i, og det er det, øllen er udsprunget af.«