Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Lad de studerende undervise mere

Afstand — Desværre oplever jeg undervisere med mange års erhvervserfaring, som taler ned til os, kommer for sent til timerne og virker uforberedte. Studenterundervisere er ofte mere engagerede og formår at skabe et tryggere rum.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Vi har masser af dygtige lektorer og professorer med årtiers erfaring på Jura. Men er det altid den bedste løsning for os studerende?

Jeg mener, det er på tide, at vi i højere grad anerkender værdien af studerende som undervisere. Det vil gøre undervisningen mere engagerende, eksamensrelevant og mindre præget af den arrogance, som jeg desværre har oplevet hos visse undervisere med stor erhvervserfaring.

Skaber negativ atmosfære

Som en kandidatstuderende på KU, der har taget min bachelor på AU, har jeg selv oplevet, hvordan studenterundervisere kan gøre en stor forskel. På AU viste studenterunderviserne ofte større engagement, empati og forståelse for de studerendes situation, hvilket gjorde undervisningen langt mere inspirerende og relevant.

Lad os ikke undervurdere de studerendes potentiale som undervisere

Det gjorde det også lettere for os studerende at føle os trygge ved at stille spørgsmål og deltage aktivt i undervisningen. Denne tryghed og åbenhed er desværre ikke altid til stede, når undervisere med mange års erhvervserfaring underviser, hvor afstanden mellem underviser og studerende kan føles større.

LÆS OGSÅ: Vi er også »rigtige« jurister

Desværre har jeg nemlig oplevet erfarne undervisere, som har udvist arrogance på flere måder: Nogle af dem taler ned til de studerende, når vi svarer eller stiller spørgsmål, kommer konsekvent for sent til timerne og virker i nogle tilfælde uforberedte. Dette skaber en negativ atmosfære, hvor det kan føles, som om vores tid og engagement som studerende ikke bliver taget seriøst.

Fokus på det, der tæller

En af de mest oplagte fordele ved at lade studerende undervise er, at de har en unik evne til at relatere til os. De står selv med de samme udfordringer og har et friskere perspektiv på, hvad det vil sige at være studerende i dag. Dette gør, at de ikke blot kan formidle pensum, men også dele erfaringer med, hvordan de selv har grebet de samme udfordringer an for nylig.

Desuden er studerende bedre til at fokusere på det eksamensrelevante stof. De ved præcis, hvilke områder der ofte volder problemer til eksamen, og hvordan man bedst forbereder sig på dem. Hvor nogle af de mere erfarne undervisere har en tendens til at trække undervisningen ud i lange diskussioner om erhvervslivets kompleksiteter, formår studenterunderviserne at skære ind til benet og fokusere på det, der virkelig tæller.

Engagement vs. autopilot

Jeg har også oplevet, at undervisere med stor erhvervserfaring kan virke lidt på autopilot, og deres undervisning kan mangle den energi, der skal til for at engagere os studerende. De studerende undervisere, derimod, er ofte mere motiverede til at gøre undervisningen levende, fordi de selv ved, hvor vigtigt det er at kunne holde koncentrationen gennem lange forelæsninger. De ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

LÆS OGSÅ: Først fik jeg 00, så fik jeg 12. Der er noget galt med karaktererne på Jura

Selvfølgelig har vi brug for akademisk og erhvervsmæssig erfaring i undervisningen, men lad os ikke undervurdere de studerendes potentiale som undervisere. De har meget at tilbyde, og deres undervisning er ofte mere tilgængelig og relaterbar. Det er på tide, at Juridisk Fakultet giver dem en større rolle i undervisningen. Det ville gavne os alle.

Seneste