Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
Section
Rektor Ralf Hemmingsen har omgjort sin hidtidige beslutning om at avisen skal overgå til ren webavis fra årsskiftet. Ansatte og studerende roser hans vilje til at lytte
Studenterrådet vil have demokratiet tilbage på KU og kickstarter debatten om revisionen af Universitetsloven
At modtage en flot videnskabelig ranglisteplacering er lidt som at vinde en talentkonkurrence på tv. Det er svært ikke at være stolt, men har man virkelig lyst til at optræde sommeren over i Rødovre Centrum? Det er universiteternes dilemma
Regeringen vil kun fordele cirka ti procent af globaliseringsmidlerne for 2009 og 2010 som basismidler. Formynderisk og uacceptabelt, lyder tilbagemeldingen fra universiteterne
Den absolutte smertegrænse for hvad man kan uddanne studerende for, er nået. DJØF foreslår at det laveste statstilskud hæves med 8.000 kroner
Københavns Universitet og de to andre store danske universiteter vil have forskning til at tælle mest når basismidlerne skal fordeles. De tre små mener at uddannelse skal prioriteres højest. KU kan i værste fald miste knap 120 millioner kroner årligt
Mange studenterdemonstrationer foregår i dag på internetsider som Facebook. Men hjælper det overhovedet noget at gøre oprør elektronisk, eller er det bare tom snak uden handling?
De eksisterende bygninger er uegnede til forskning, og laboratoriernes stand er så dårlig at det er billigere at bygge nyt. Planerne kræver politisk opbakning, så Folketingets Videnskabsudvalg var inviteret på rundvisning
Ideologiske tænketanke opruster til fremtidens idékamp ved at uddanne studerende fra blandt andet Københavns Universitet til at påvirke samfundsdebatten. Og trods det ideologiske indhold er tænketankenes uddannelser blevet meritoverført til den almindelige universitetsuddannelse
Et nyt og tvedelt pressesystem er ved at tage form: på den ene side apolitiske gratisaviser med nyheds- og forbrugerstof styret af en rent kommerciel interesse, og på den anden side betalingsaviser præget af nyheder, baggrund og politisk tendens hvor man prøver at kombinere en kommerciel med en publicistisk interesse