Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
Section
VOXPOP - UniAvisen afbrød tre minglende sociologer for at høre lidt om deres karriere-tanker.
VOXPOP - UniAvisen afbrød tre minglende sociologer for at høre lidt om deres karriere-tanker.
VOXPOP - UniAvisen afbrød tre minglende sociologer for at høre lidt om deres karriere-tanker.
HVA'KA'JEG'BLI'?– KUs Sociologistuderende fik inspiration og gode råd til vejen ud på arbejdsmarkedet, da der var karrieredag på Sociologisk Institut. For sociologer har mange efterspurgte kompetencer – også selvom de, ifølge dagens oplægsholdere, mangler lidt erhvervslivs-Gefühl.
UDDANNELSE – En ny intern KU- undersøgelse viser, at det ikke kun er meget få undervisningstimer, der truer med at få de studerende langsommere igennem deres studium. Også for meget undervisning påvirker gennemførelsestiden negativt.
OPTAG – KU øger antallet af studiepladser med fem procent. Det vil sige, at man i år vil kunne byde i alt 6.984 nye studerende velkommen.
KVOTER - Charlotte Münchenberg følte sig godt tilpas, efter hun havde afleveret sin kvote 2-ansøgning til KU. Men heller ikke i år er kvotens nåleøje særlig stort, selv om uddannelsesminister Morten Østergaard er kommet med en udmelding om, at universiteterne får lov til at lade flere ansøgere slippe igennem.
FORBEDRING - Akkrediteringsrådet ACE Danmark har givet betinget positiv akkreditering til to uddannelser på Det Humanistiske Fakultet. Det har givet anledning til opstramninger og en opdatering af studieordningen.
FORVIRRING - Vi er blevet kontaktet af studerende, der undrer sig over, at de skal betale for at bruge KU's udstyr under kurser. De synes, det ligner brugerbetaling på KUA. Ifølge KU er der tale om en materialeafgift. Men hvad er egentlig forskellen?
FASTE RAMMER - Mindst otte timer om ugen til KU's studerende og 37-timers ugeplaner i semesterperioden. Det er planen fra KU's ledelse. Ændringerne kommer i kølvandet på længere tids kritik af studieforholdene på især de humanistiske uddannelser.