Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Tre år efter blokaden: Psykologistuderende frygter at blive »dårlige psykologer«

Kritik — En gruppe studerende mener, at naturvidenskaben fylder for meget på psykologiuddannelsen, mens de kritiske og humanistiske traditioner er på retur. Nu har de oprettet deres egen forelæsningsrække for at tage psykologien tilbage.

Tre år efter, at de psykologistuderende på Københavns Universitet blokerede deres institut i protest mod, hvad de selv mener er en faglig ensretning, lever kritikken videre.

Det sker blandt andet i studenterinitiativet Den Alternative Forelæsningsrække (DAF), som holder fast i, at uddannelsen på Institut for Psykologi er blevet for naturvidenskabelig – og for lidt humanistisk og samfundsvidenskabelig.

De to kandidatstuderende Aja Skafte og Christine Volck Paulsen var begge en del af blokaden i 2022, som endte med en aftale mellem instituttet og de studerende. Men ifølge de to studerende har aftalen ikke udmøntet sig i de lovede ændringer. Derfor er de blandt initiativtagerne til DAF – et sted, hvor teorier uden for pensum kan komme i spil.

Vi skal ikke kun forstå hjernen – vi skal forstå mennesket i verden

Aja Skafte, kandidatstuderende på Psykologi og DAF-medlem

»Vi oplever, at de humanistiske og kritiske samfundsvidenskabelige perspektiver forsvinder fra vores pensum og undervisning,« siger Aja Skafte.

»Det er ikke, fordi vi afviser naturvidenskaben. Men når det biomedicinske perspektiv bliver dominerende, mister vi den kompleksitet, der gør os til gode psykologer. Vi skal ikke kun forstå hjernen – vi skal forstå mennesket i verden,« fortsætter hun.

Ifølge DAF er psykologien traditionelt funderet på tre ben: det naturvidenskabelige, det samfundsvidenskabelige og det humanvidenskabelige.

»Hvis ét af benene bliver for tungt, mister vi balancen. Vi mener, at Institut for Psykologi på KU i dag læner sig for meget mod det naturvidenskabelige,« siger Christine Volck Paulsen.

De to studerende siger, at bevægelsen både er en kritik af og en kærlighedserklæring til faget.

»Kritikken kommer ud af en bekymring for, at vi bliver dårlige psykologer, hvis vi ikke lærer at se mennesket som et socialt og kulturelt væsen,« siger Christine Volck Paulsen.

Parallelle forelæsninger

Den Alternative Forelæsningsrække opstod i foråret 2022 som en del af den samme faglige kritik, der i december samme år kulminerede med blokaden. Siden da har DAF arrangeret alternative forelæsninger hvert semester – typisk fem til seks foredrag per semester, hvor forskere fra andre universiteter eller tidligere ansatte ved KU bliver inviteret til at præsentere de perspektiver, de studerende savner i den officielle undervisning.

»Vi har haft forskere fra andre danske universiteter og tidligere ansatte, som repræsenterer de humanistiske og skandinaviske forskningsretninger i psykologien. De tilgange findes stadig – de er bare ikke længere repræsenteret på vores uddannelse,« siger Christine Volck Paulsen.

LÆS OGSÅ: Forskere på Psykologi: De studerendes kritik er berettiget

Ifølge Aja Skafte og Christine Volck Paulsen handler det ikke kun om pensum, men også om, hvem der underviser.

»Den lille gruppe af forskere, der arbejder med humanistiske og samfundsvidenskabelige tilgange, bliver mindre og mindre. Det gør det svært at bevare faglig diversitet – og gør det svært for forskerne, der repræsenterer de perspektiver, at trives på instituttet,« siger Aja Skafte.

Opbakning udefra

Den Alternative Forelæsningsrække understreger, at kritikken ikke er rettet mod enkeltpersoner, men mod en faglig udvikling, de oplever som strukturel.

»Vi har forsøgt dialog i alle de fora, der findes – gennem Psykrådet, studienævnet, møder med ledelsen. Der har været lydhørhed, men vi ser ingen konkrete ændringer,« siger Christine Volck Paulsen.

Vi ønsker stadig, at kritikken kan foregå i dialog og ikke i konfrontation. Men det kræver, at vi bliver taget alvorligt

Christine Volck Paulsen, kandidatstuderende på Psykologi og DAF-medlem

Uniavisen har foreholdt de studerendes kritik for institutleder Annemarie Olsen, men hun har ikke ønsket at stille op til interview.

De to studerende understreger, at flere ansatte faktisk deler deres bekymring – også selv om de ikke nødvendigvis er enige i de studerendes metoder.

»Under blokaden var der både praktiserende psykologer og også forskere fra andre danske universiteter, som offentligt støttede vores kritikpunkter, og siden har nogle fortsat fulgt vores forelæsninger. Det betyder meget, for det viser, at der er faglig opbakning internt inden for vores fag,« siger Christine Volck Paulsen.

Fortsat skepsis

DAF’s seneste forelæsning var 24. oktober, hvor der ifølge Aja Skafte deltog repræsentanter fra ledelsen på instituttet.

Hun er glad for, at ledelsen var til stede – men skeptiske over for, om det fører til noget konkret.

»Vi satte os for at genfortælle hele historien og forklare, hvad vores kritik bygger på. Til sidst blev ordet givet frit, og en af de tilstedeværende fra ledelsen sagde, at det var rørende at møde studerende, der gik så meget op i deres fag og pensum,« siger Aja Skafte.

LÆS OGSÅ: Ansatte på Psykologi: Vi tager stærk afstand fra de studerendes blokade

Ifølge hende lød opfordringen fra ledelsen samtidig, at studerende skal henvende sig direkte til undervisere og fagkoordinatorer, hvis de har ønsker om ændringer i fagene.

»Vi har hørt det mange gange før, men vi prøver gerne igen. Vi håber selvfølgelig, at der denne gang sker noget, men det er svært at tro på,« siger Aja Skafte.

Hvor tæt er vi på en ny blokade på Psykologi?

»Jeg tror desværre, at mange af os brændte fingrene dengang. Det var hårdt at blive misforstået i et forsøg på at skabe en bedre uddannelse,« siger Christine Volck Paulsen.

»Blokaden var et ekstremt skridt, men den kom først efter hundredvis af frivillige timer blandt studerende og dialog med ledelsen, der ikke førte til forandring. Vi ønsker stadig, at kritikken kan foregå i dialog og ikke i konfrontation. Men det kræver, at vi bliver taget alvorligt,« siger hun.

Seneste