Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Universitetets pc-overforbrug er hverken godt for miljøet eller forskernes økonomi

It — Det er uforståeligt, at vi tvinges til at skifte computere, men det er nemt for IT-chefen at lege julemand, især når det ikke er ham, som skal betale for gaverne.

I artiklen Slut med bare at skrotte brugt it-udstyr på Københavns Universitet bryster vicedirektør for KU-IT, Klaus Kvorning Hansen, sig af, at han har indgået en aftale om genanvendelse af de enorme mængder computere, som nu skal udskiftes på hele KU. Det er jo fint. Tillykke med det! Men IT-chefen lever i en anden verden end os andre.

Han citeres for at sige, at »Københavns Universitet har en politik om, at vi udskifter udstyr hvert femte år. Sådan er det, og det er ud fra en betragtning om, at de systemer, vi bruger, kræver udstyr, der er opdateret – både med hardware og af sikkerhedsmæssige hensyn.«

Sådan er det … Ak ja, nemt sagt, men er det smart? Er det rigtigt? Han trækker ‘sikkerhedskortet’, og det er jo en trumf, som er svær at stikke for alle os almindelige brugere. Men det forekommer helt uforståeligt at kun 3-4 år gamle computere bare uden videre bliver skrottet. Specielt når det jo viser sig, at de ofte sagtens kan genanvendes/opgraderes internt på KU (Uniavisen 9. januar + 20 november 2019).

Sagen er jo, at det er meget billigere for Klaus Kvorning Hansen at undlade at bruge servicetid. Han siger bare: køb en ny!

Det kan han helt omkostningsfrit sige, fordi det ikke er ham, der betaler regningen!

Hvor skal pengene komme fra?

Det er en arrogant attitude. Hvor tror han pengene kommer fra? Den eneste mulighed vi som forskere har, er at anvende forskningsbevillinger til at købe computere. Vi har ingen muligheder for at købe andre end dem, universitetet anviser, og til den pris som KU fastsætter.

Vi er alle sammen tvunget til at bruge fondsmidler, som er givet til helt andre formål

Pengene følger ikke med, så vi er alle sammen tvunget til at bruge fondsmidler, som er givet til helt andre formål. Jeg har fx i mit laboratorium 20-25 pc’er som nu ryger på den konto. Det er en udgift på ca. 100.000 kr. Hvorfra skal jeg tage disse penge? Skal jeg skrive til fx Novo Nordisk Fonden:

»Kære NNF. Tak for bevillingen, som jeg modtog. Jeg beklager, men jeg er nødt til at købe nye computere for nogle af de tildelte lønmidler, fordi min arbejdsgiver siger, at jeg ikke må bruge de gamle computere. Jeg håber på jeres forståelse! Venligst Flemming Dela«?

IT-chefen er også leveringsdygtig i varm luft »Vi håber, at vi med den meget store, centrale supportorganisation på 80 medarbejdere, som vi i dag har i KU IT, kan hjælpe de ansatte bedre. Hvor der før i tiden var måske to eller tre lokalt ansatte, der vidste noget om et område, så er det vores ambition, at mange af vores medarbejdere skal kunne hjælpe med at løse den samme opgave, så vi får fleksibilitet«.

80 medarbejdere til at løse samme opgave? Og bedre? Ingen tvivl om at der er mange virkelig dygtige, service orienterede IT-folk på KU. Men dem man oftest møder i den fysiske ‘help-desk’ har tre klassiske løsningmodeller: … Har du prøvet at genstarte?, … den skal have en F12 eller … køb en ny!

I disse tider er det nemt for IT-chefen at lege julemand, især når det ikke er ham, som skal betale for gaverne! Det ville klæde Klaus Kvorning Hansen at udvise en lidt mere ydmyg holdning, og huske på, at han aldrig ville have sin vicedirektørtitel hvis det ikke var for forskernes skyld. Han sidder i sin stilling på grund af os, forskerne. Det er ikke omvendt!

LÆS: Klaus Kvorning Hansens svar til Flemming Dela.

Seneste