Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Studerende til Københavns Universitet: Fjern karaktererne fra sommerens eksamener

Det er et udtryk for manglende samfundssind og omsorg, når universitetet bliver ved med at give karakterer under coronakrisen. Her er fire grunde til, at karaktererne bør sløjfes ved sommerens eksamener.

Lukningen af universiteterne kom som et chok for mange, desværre også for underviserne på Københavns Universitet, der nogle steder var for langsomme til at udbyde ordentlig undervisning. De studerende blev i mange tilfælde overladt til sig selv, og selvstudie blev den eneste mulighed for at bevare håbet om en god karakter til eksamen til sommer.

LÆS OGSÅ: Studerende og mor: Fjernundervisning har slet ikke været en mulighed

Københavns Universitet forsømmer at udvise samfundssind og omstillingsparathed ved at fastholde, at de studerende skal bedømmes med karakterer til sommerens eksamener. Her er fire gode grunde til at fjerne karaktererne.

Debat

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Den første årsag er utilstrækkelig undervisning. Den 24. juni skal jeg til en fire timers skriftlig eksamen i makroøkonomi, et fag, jeg skal bestå for at gennemføre min bachelor i statskundskab.

Fra universitetet blev lukket ned i midten af marts og indtil 1. april foregik klasseundervisningen ved, at de studerende indsendte spørgsmål om pensum og opgaver til underviserne, som besvarede dem skriftligt i løbet af de to ugentlige skemalagte undervisningstimer. Undervisningen er nu omlagt til videoundervisning efter kritik fra de studerende, men der er ingen kompensation for ugerne med utilstrækkelig undervisning.

SKRIV DIG OP TIL UNIAVISENS NYHEDSBREV HER

Den anden årsag er ensomhed. Jeg havde en dag, hvor jeg klokken 18 ikke havde udvekslet ét ord med en eneste person. En undersøgelse foretaget af DJØF viste allerede før coronakrisen, at en stigende andel studerende føler sig ensomme, og jeg forestiller mig, at udviklingen er fortsat i en tid med karantæne og social isolation. For eksempel har Uniavisen rapporteret om angst og ensomhed i coronaland.

Mixet af ensomhed og eksamenspres er ikke den cocktail, vi unge havde håbet på til sommer.

Mixet af ensomhed og eksamenspres er ikke den cocktail, vi unge havde håbet på til sommer. Ved at gøre eksamenerne til bestået/ikke bestået, kan Københavns Universitet fjerne noget af det psykiske pres, som en del studerende lever med lige nu.

Den tredje årsag er, at mange studerende mister deres studiejob og derfor har svært ved at få privatøkonomien til at hænge sammen. At fjerne karaktererne ved sommerens eksamener vil ikke forbedre den studerendes økonomiske situation, men kan formindske de studerendes bekymringsdynge og dermed lette presset.

Selv om utilstrækkelig undervisning ikke kompenseres, og det psykiske og økonomiske pres på de studerende stiger, vil mange studerende stadig blive bedømt med karakterer på samme måde som før coronaudbruddet.

LÆS OGSÅ: Københavns Universitet: Vi ønsker ikke, at der opstår coronaårgange

Argumentet er, at man ikke ønsker en årgang af dårligere kvalificerede studerende. Men jeg skal stadig lære makroøkonomi på samme niveau, som årgangene før mig – og det ønsker jeg også! Derfor går Københavns Universitet ikke på kompromis med de akademiske krav og kvaliteten af eksamensbeviserne ved at fjerne karaktererne til fordel for bestået/ikke-bestået.

Jeg håber, at Københavns Universitet prioriterer at have raske, glade og kloge studerende.

Til gengæld udviser de samfundssind og omsorg, og det er den fjerde årsag til at fjerne karaktererne: Uddannelse handler ikke kun om at tilegne sig færdigheder, det handler også om etik og prioritering af værdier. Jeg håber, at Københavns Universitet prioriterer at have raske, glade og kloge studerende.

LÆS OGSÅ: Ledelsens svar her

Seneste