Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Andet

Niels Bohr Bygningens projektchef: »Der vil komme en dag, hvor KU vil have hænderne over hovedet«

Byggesaga — Hvad er egentlig status på den omstridte Niels Bohr Bygning? Uniavisen tog på besøg i det berygtede byggeri, der ifølge projektchefen vil stå klar til, at KU kan overtage i maj »eller hurtigst muligt derefter.«

»Hvad så, Gunnar, kører det?«

Jørn-Orla Bornhardt vinker til en mand for enden ad gangen, som bevæger sig mod os med hurtige skridt, mens han kigger koncentreret i en mappe med dokumenter.

Manden sænker kortvarigt farten, kigger op og responderer med et lavmælt »yes«, inden han fortsætter forbi os.

»Det var vores leder af performancetesten, og han så jo meget rolig ud. Så ingen katastrofer endnu,« griner Bornhardt, der er projektchef ved Vejdirektoratet, og som sammen med anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen viser os rundt i, hvad der ligner en næsten-færdig Niels Bohr Bygning.

Lige inden for indgangen mødes besøgende af kridhvide facader i det imponerende etagebyggeri, der med zigzaggende niveauer og flyvende egetræstrapper næsten leder tankerne hen på Harry Potter-universets levende trapper, der hele tiden skifter plads.

Og det er da også meningen, at videnskabelig magi i fremtiden skal knitre i den store og omstridte bygning, som har til formål at blive en prestigefyldt, naturvidenskabelig forskningsinstitution drevet af Københavns Universitet.

Vel at mærke, når bygningen en dag bliver så færdig, at KU selv kan overtage driftsansvaret fra Vejdirektoratet – en årelang proces, der er blevet udskudt mindst 18 gange, har kostet mere end tre milliarder mere end der oprindeligt var bevilget, og i dag har givet bygningen den uofficielle pris som Danmarks mest skandaleramte byggeri.

Vi er taget på besøg for at blive klogere på, hvor langt Vejdirektoratet er i processens sidste led – de såkaldte performancetests, hvor bygningens tekniske installationer testes for, om de virker efter intentionen.

I dag gennemføres en af de største performancetests, hvor alle udsugnings- og ventilationssystemer i et af tårnene skal afprøves samtidig.

»Vores folk var herude og gennemgå hele tårnet i weekenden, så vi har tjekket, at alt klapper, som det skal. Og nu kører vi så den formelle performancetest, som foregår efter en helt fastlagt drejebog med både KU-deltagelse og vores egen testleder,« forklarer Erik Stoklund Larsen og tilføjer:

»Det er også derfor, vi ikke tager jer med ind i det tårn i dag. Vi skal ikke risikere at pille ved noget eller forstyrre testen.«

Bag en glasdør til tårnet kan vi se en håndfuld mennesker, som har samlet sig om et punkt på væggen og skiftevis peger og noterer.

Er I spændte på, om testen går igennem?

»Nej, for det forventer vi,« siger Jørn-Orla Bornhardt, som også er klar med en ny udmelding for, hvornår byggeriet står klart til, at KU kan overtage:

»I maj. Ikke starten af maj, men i løbet af maj,« siger han og tilføjer:

»Eller hurtigst muligt derefter.«

LÆS OGSÅ: Bohr-byggeriet: 13. forsinkelse i hus

Status ændrer sig time for time

I starten af året overtog KU driftsansvaret for en tredjedel af Niels Bohr Byggeriet, nemlig kontorhuset, der ikke indeholder laboratorier og avancerede udsugningssystemer, som det, der lige nu testes i et af laboratoriebygningens tårne.

Kort derefter lød meldingen fra Jørn-Orla Bornhardt, at Vejdirektoratet ville være klar til at overdrage byggeriet til KU i slutningen af marts. Siden har tidsplanen dog ikke helt holdt vand, og i slutningen af marts kunne Danmarks Radio afsløre, at kun 13 ud af i alt 109 performancetests var gennemført på byggeriet, mens kun tre var blevet endeligt godkendt.

Den fortælling ønsker både Erik Stoklund Larsen og Jørn-Orla Bornhardt dog at mane til jorden:

»For det første er det ikke 109, men 102 tests vi skal fortage på byggeriet. Og på nuværende tidspunkt har vi ikke kun gennemført 13, men over halvdelen af testene på bygningen, hvor ingen har haft større problemer,« siger Jørn-Orla Bornhardt, og Erik Stoklund Larsen fortsætter:

»Det betyder ikke, at vi så samtidig mangler halvdelen. Vi har samlet mange af testene i en slags test-matrix, hvor mange skal krydstestes samtidig. Så overordnet vil jeg sige, at vi mangler at gennemføre omkring 20 tests.«

Når de er gennemført, kan de få farverne rød, gul og grøn. Den røde farve indikerer, at den tekniske installation har større mangler. Den gule, at den tekniske installation har småfejl, som ikke er væsentlige i forhold til indflytning, og den grønne farve indikerer, at testen er fuldstændig godkendt på alle parametre.

»Testen får først en grøn farve, når selv den mindste ting er lavet. For eksempel købte vi et ventilationsanlæg i Schweiz, som ikke havde en dansk manual, og af den ene årsag gik testen i gul. Så måtte vi lave en dispensation for den manglende manual, før testen kunne gå i grøn. Det er bare ét eksempel på, at der er mange niveauer i det her,« siger Jørn-Orla Bornhardt.

Hvor mange af de 102 tests er så grønne nu?

»Jeg har ikke det tal i hovedet – for det bevæger sig hele tiden. Status ændrer sig fra dag til dag og nogle gange fra time til time,« siger Jørn-Orla Bornhardt.

Men der er vel forskel på, at man har gennemført testene, og at de så er blevet godkendt?

»Vi har ingen test, der er røde på nuværende tidspunkt, og så har vi nogle gule og en del grønne. Men de gule betyder som sagt ikke, at hele installationen eller testen skal laves om,« siger Jørn-Orla Bornhardt, og Erik Stoklund Larsen supplerer:

»Man kan godt nå til en situation, hvor KU overtager driftsansvaret, selv om nogle er gule. For eksempel som i tilfælde, hvor der mangler en dansk manual.«

Det kræver vel, at KU vil være med til det?

»Ja, selvfølgelig. Vi har en aftale med KU om, at de er med til at gennemføre alle testene. Og når de er trygge og tilfredse, kan KU overtage. Det laver vi en aftale om. Vores samarbejde med KU fungerer rigtig godt,« siger Erik Stoklund Larsen.

Men I kan ikke svare på, hvor mange af de gennemførte tests, der er gået i grøn på nuværende tidspunkt?

»Nej, for det ændrer sig hele tiden. Jeg kunne godt ringe op og få det præcise tal lige nu. Men det vil jeg ikke, for om to timer kan det være anderledes. Derfor vil jeg hellere bare sige, at vi i øjeblikket gennemfører to-tre tests om dagen, og at der hele tiden er nogle, som bliver grønne,« siger Jørn-Orla Bornhardt.

LÆS OGSÅ: Tidslinje: Skandalebyggeri er blevet forsinket igen og igen og så lige en gang til

Rolls Royce stinkskab og trægulv med afløb

»Det her er jo en Rolls Royce inden for stinkskabe.«

Jørn-Orla Bornhardt slår armene ud mod et meget avanceret udseende skab, der bruges til at blande kemikalier, og som derfor skal have et helt særligt udsugningssystem, så potentielt farlige dampe ikke kommer ud i lokalet.

»Der er omkring 195 laboratorier i bygningen og cirka 250 af de her stinkskabe,« siger han og fortsætter:

»De skal bruges af både studerende og forskere, som skal blande ting herinde. Det kan være alt mellem himmel og jord, de vælger at hælde i. Og de må jo ikke dø, for pokker! Så det er så vigtigt, at det bliver lavet ordentligt. Ellers så sover jeg ikke om natten.«

Jørn-Orla Bornhardt bevæger sig begejstret videre til næste funktion i det laboratorie, vi får vist frem på rundvisningen:

»Har I nogensinde set et trægulv med afløb?«

Vi ryster på hovedet.

»Nej? Det er lavet, fordi man kan risikere at tabe alle slags kemikalier på gulvet herinde. Et gulv af vinyl, linoleum eller fliser ville jo tage imod, men et massivt trægulv som det her kan man slibe ned, hvis det bliver grimt,« siger Jørn-Orla Bornhardt.

Vi bliver ledt ud af laboratoriet og videre ned ad gangen. Indimellem passerer vi et menneske – en tømrer, rengøringspersonale eller en lille gruppe af mennesker med dokumentmapper. Det fleste steder ligger bygningen dog øde.

På gangene er flere af loftspladerne pillet af, og ledninger hænger ud.

»Det er også på grund af testene. Der sidder nogle spjæld derinde, som skal kigges på i forbindelse med performancetestene,« forklarer Erik Stoklund Larsen, mens vi går forbi.

Om kort tid vil lofterne være lukket igen, forsikrer både Jørn-Orla Bornhardt og Erik Stoklund Larsen.

»De kunne i princippet flytte ind nu, hvis de ville. Så ville de selvfølgelig skulle være her, mens vi gennemførte de sidste tests og fik fjernet det sidste værktøj. Det meste af bygningen er køreklar, men vores aftale med KU er, at vi færdiggør vores tests, og så overtager de bygningen,« siger Jørn-Orla Bornhardt, som viser bygningen frem med slet skjult begejstring.

»Prøv at se her for eksempel,« siger han og kører fingeren over en fuge i væggen.

»Det er jo bare godt håndværk, ikke?«

Glæder I jer efterhånden til, at KU kan overtage bygningen?

»Ja!« lyder svaret fra Jørn-Orla Bornhardt, og Erik Stoklund Larsen supplerer:

»Nåh jo, men det er jo en rigtig spændende og kompliceret bygning, det skal man også huske. Selvfølgelig har der været problemer og udfordringer, men det er faktisk et ret enestående byggeri, det her. Det synes jeg godt, man kan være tilfreds med.«

Inden længe skal indmaden i elevatorerne udskiftes, så det står »helt skarpt«, når KU overtager. Egetræstrapperne er også blevet afspærret for længst, så de ikke bliver beskidte af, at »håndværkere tramper op og ned ad dem«, fortæller Jørn Orla-Bornhardt.

»Jeg har hele tiden sagt, at der vil komme en dag, hvor KU vil have hænderne over hovedet over den her bygning,« siger han.

Og du tror, at KU bliver glade for byggeriet, når de overtager?

»Det er jeg slet ikke i tvivl om.«

LÆS OGSÅ: Niels Bohr skal flytte

Seneste