Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
PH.D.-AFHANDLING – Søren Overballe-Petersen har opdaget, at dna-fragmenter fra en 43.000 år gammel mammutknogle kan blive aktive igen. Det er en nyhed, der vækker genklang internationalt.
GRÆNSELAND - Uniavisens studenterskribent er i praktik på ambassaden i Riyadh. Læs hendes stemningsrapport om religiøs dogmatik på den ene side og internetkultur og forlystelsessyge på den anden.
BUDGET 2014 – Kun menige medarbejdere blev ramt, da Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet for nyligt nedlagde 14 stillinger. Det undrer HK-fællestillidsrepræsentant Ingrid Kryhlmand, mens fakultetsdirektøren fastholder, at der er foretaget en grundig konkret vurdering af samtlige ansatte i fakultetsservice.
INTERVIEW - Uddannelsesministen afviser, at fremdriftsreformens øgede aktivitetskrav vil ramme kvaliteten af de danske universitetsuddannelser. Kravet vil tværtimod højne kvaliteten af de fleste uddannelsesforløb.
PH.D.-STRID – Peter Gøtzsche anklager en professorkollega fra Københavns Universitet, Elsebeth Lynge, for at have fået afvist en ph.d.-afhandling om mammografiscreeninger, fordi hun ikke brød sig om dens konklusion: at ulemperne ved screeninger er større end fordelene. Universitetet i Oslo har ifølge det norske universitetsmedie Uniforum også rejst tvivl om Lynges motiver.
SERVICENIVEAU - Fremdriftsreformen vil bringe administrationen i knæ, mener universitetets HK-fællestillidsrepræsentant. KU må finde ressourcerne i egenkapitalen, siger Morten Østergaard.
MAD PÅ SU - Julen er hjerternes fest. Og det er ikke for sjov, at det franske ord for kvalme er hjertesmerte. Panodiler er allerhøjst placebo, når tømmermændene beslutter, at din krop skal lægge hus til deres afterparty. Men bare rolig – der findes en kur.
REFORMMODSTANDER - Medicinstuderende Rikke Johansen fortæller om et studie- og ungdomsliv præget af kampen for gode karakterer, en evig frygt for at dumpe og de menneskelige konsekvenser af de mange krav og regler, der skal få de studerende hurtigere igennem uddannelsessystemet.