Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
TIRSDAG - Penkowa er reklamesøjle for dansk forskning - Studenten som Penkowa ville ofre - Universitet vil tage pris fra Penkowa - KU kan ikke nøjes med at spare på administration - Minister opfordrer unge til at droppe karakterbrillerne - Forskere: Nye publiceringskrav sænker forskningskvaliteten.
SAGSBEHANDLING – Udlændingeservice kunne ikke se, hvorfor et forskningsprojekt skulle finde sted i Tanzania, ikke i Danmark. Det forsinkede en ung ph.d.-studerende i adskillige måneder.
TEGNESERIE - Dette er Penkowa-sagen i sin kontrafremtidsfaktiske udgave.
HARD TALK - Hvordan kan rektor med god samvittighed blive siddende på sin post på baggrund af det, der er sket? Hvorfor indser han ikke, at han er en del af skandalen, og at hans afgang kan give mulighed for en ny start? Vi har haft rektor til samtale og konfronteret ham med læsernes spørgsmål til Milena Penkowa-sagen.
FREMTIDENS BIBLIOTEK - Billigere og bedre biblioteker for pengene var målet med KUBIS-samarbejdet mellem universitetet og Det Kongelige Bibliotek. Men flere institutter har nedlagt deres bibliotek og brugt pengene til at fylde huller i deres skrantende økonomi.
FORSKERFUSK - Den svindelanklagede hjerneforsker har opgivet at anke dom fra byretten, hvor hun blev dømt for underslæb for 28.000 kroner, dokumentfalsk og fabrikering af falske beviser mod en studerende. Forbuddet mod at nævne hendes navn i sagen er dermed bortfaldet.
FREDAG - Rektor overtrådte regler - Penkowas kontor ransages - Styrelse mørklagde 14 siders notat - Ombudsmanden undersøger Sander - med mere.
MAGTFORDREJNING - Tidligere videnskabsminister Helge Sander bryster sig af, at de 30 spørgsmål om nepotisme han stillede på vegne af en anonym kilde, fik afgørende indflydelse på ændringen af forskningsrådgivningsloven. SF's Jonas Dahl beskylder ham for magtfordrejning og føler sig holdt for nar, men oppositionspolitikerne mener dog ikke, at Sanders manøvre lykkedes i sidste ende.
SELVSTUDIUM - Selv om de studerende på Saxo-Instituttet har mistet 15 procent af deres undervisning, skal de lære det samme som før, og det går ud over glæden ved at studere.